Preskočiť na hlavný obsah

Pribina Cup 2006 - Časť 1 (by Martin Harcek)


Tak a je to tu... do vysielacieho času bola opäť zaradená staronová talkshow Vladimíra Foltína pod názvom "Raňajší Briefing"


Počas úvodného príhovoru sa všetci súťažiaci výborne zabávali...


Zatiaľ iba prototyp nádejného slovenského reprezentanta, Paľko Klein, obozretne kontroloval hmotnosti súťaženiachtivých klzákov


Po dlhej zime trápia nitrianskych plachtárov najrôznejšie psychózy a agresie ako dôsledok nevylietanosti...


Poľská výprava!


Niektorí piloti s obľubou pripisujú na svoje éra mená zostrelených pilotov...


Ó... to vogule zatenžšky szybowiec...


Prvý tohtoročný task ...


Elipsa á la Spitfire v podaní českých konštruktérov


Dôverný pozdrav pre fotografa od švábskej pomocníčky...


Vierka Čagalová, Spravodajca Hot News na stránke Pribina Cup


Plachtárka #1


Lenka Kuthanova... plachtársky vzor Nikolky Jančíkovej



Takto nádejne vyzeralo zrána to počo.... škoda tej deky k večeru...


Tak tomu sa hovorí Kokpit


Posledné inštrukcie pre makléra pred niekoľko hodinovým letom...


NASDAQ zhodnocuje? Kupuj, kupuj...


Taký je biznis ...


Z 142 kupé


... a nitriansky Dynamic


Maroš Divok 3D


Rodinná pohoda


(Škoda že nie) Plachtárka #2


Sunlight protection poslednej generácie...


Plachtárka #3


Plachtárky??? Trnava? Martin? Prievidza? ...


Plachtárka #4


Pomooooc!!!


Plachtárka #5


Sneh sa roztopil... do ulíc vyšli cestári ...


...


Kestrel


Author MX60 offroad s doklzovým motorom ...


Plachtárka #6


... kedy sa mi mladý Jano Kováčik vopchal do toho záberu, naozaj neviem:o)


Sniper Lupo


Prvý zostrel


Integrovaná hifi súprava: Pán Specht najradšej točí, keď mu do uška hrá Korsakovov Let čmeliaka, na preskokoch púšťa Rammstein ...

Autor: Martin Harcek

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Predvianočný vlnový minizraz v Nitre

Stačilo jedno decembrové poobedie a pár správ na WhatsAppe na to, aby sa na druhý deň ráno v Nitre stretlo sedem vlnochtivých plachtárov. Zhruba po 9.00 sme mali nachystané a pomaly sa schyľovalo na štart. Oblačnosť však nevyzerala úplne vlnovo a tak sme sa skúšali ťahať nie len do závetria Žibrice, ale niektorí aj priamo na svah. Keďže závetrie moc nefungovalo, tak sme sa postretali na návetrí Žibrice a pokúšali sme sa vystúpať popri oblačnosti, ktorá kondenzovala rovno nad svahom. Najskôr sa to podarilo Dominovi a Samovi, ktorý si prišiel vyskúšať južnú bavlnku až zo Žiliny. Oblačnosť následne zhustla, čo znamenalo dočasnú stopku pre nás ostatných. Ale nevzdávali sme sa a čakali sme na našu chvíľu. Tá prišla asi po hodine Brownovho pohybu okolo Žibrice, keď sa dočasne rozpustila oblačnosť v stúpavej stope. To sme využili spolu s Martinom, Romanom a Filipom. Tento dôležitý moment premeškal Peťo a tak musel hoblovať nad Žibricou zhruba ďalšiu hodinku. Po dostúpaní stropu sme sa postu

Rozloženie síl pri zátačke s náklonom

Možno si mnohí z vás, ktorí ste absolvovali kurz pilota, po prečítaní nadpisu poviete, že čo nám tu chce autor v roku 2020 písať o tom ako lietadlá zatáčajú. Veď sme sa to všetci učili na prednáškach aerodynamiky a sú toho plné učebnice. Všetci predsa poznáme ten obrázok, kde je naklonené lietadlo a z jeho ťažiska smerujú šípky do všetkých možných strán a navzájom sa rušia vertikálne a horizontálne zložky síl. Navyše, je k tomu niekoľkostranový presvedčivý fyzikálny výklad ako dané sily vznikajú a čo sa pritom deje. V tomto príspevku sa venujem tomu, že veľa učebníc vysvetluje aerodynamiku zátačky nesprávne a pozrieme sa na to, čo sa v skutočnosti s lietadlom v náklone deje. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Učebnice sportovního letce. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Pilot’s Handbook of Aeronautical Knowledge. Videl som mnoho zdrojov, niektoré miešajú hrušky s jablkami, iné dokonca popisujú neexistujúce fyzikálne javy. Uvediem pár príkl

FAI 554 km

Predpoveď na sobotu 8. mája vyzerala hádam už od začiatku týždňa veľmi dobre a nebojím sa napísať, ba priam rekordne. No potom prišiel piatok a na väčšine územia krajiny spadlo dosť veľké množstvo zrážok na to, aby u mňa začal prevládať mierny pesimizmus. Už sa totiž viac krát stalo, že po výdatnom daždi sa vynikájúce predpovede nenaplnili. Minimálne zo začiatku termického dňa bývajú stúpania slabé a základne oveľa nižšie ako sú predpovede. No napriek tomu bol silný predpoklad, že bude nie len dosť dlhý interval, ale aj celkom homogénne termické podmienky, čo nebýva až tak moc často. Tak sme vymysleli, že konečne poletíme nejaký ten FAI trojuholník . A vzhľadom na predpoveď, ktorá dávala, že na juhu to má byť doobeda lepšie ako pohraničie s Českom, kde sme plánovali severnú otočku a naopak poobede sa má juh dosť skoro vyčistiť, sme zvolili oblet proti smeru hodinových ručičiek. Teda netradične, prvé rameno na juh. Predpoklady so slabším štartom sa aj naplnili, teda aspoň na juhu to bol