Preskočiť na hlavný obsah

Pribina Cup 2006 - Časť 1 (by Martin Harcek)


Tak a je to tu... do vysielacieho času bola opäť zaradená staronová talkshow Vladimíra Foltína pod názvom "Raňajší Briefing"


Počas úvodného príhovoru sa všetci súťažiaci výborne zabávali...


Zatiaľ iba prototyp nádejného slovenského reprezentanta, Paľko Klein, obozretne kontroloval hmotnosti súťaženiachtivých klzákov


Po dlhej zime trápia nitrianskych plachtárov najrôznejšie psychózy a agresie ako dôsledok nevylietanosti...


Poľská výprava!


Niektorí piloti s obľubou pripisujú na svoje éra mená zostrelených pilotov...


Ó... to vogule zatenžšky szybowiec...


Prvý tohtoročný task ...


Elipsa á la Spitfire v podaní českých konštruktérov


Dôverný pozdrav pre fotografa od švábskej pomocníčky...


Vierka Čagalová, Spravodajca Hot News na stránke Pribina Cup


Plachtárka #1


Lenka Kuthanova... plachtársky vzor Nikolky Jančíkovej



Takto nádejne vyzeralo zrána to počo.... škoda tej deky k večeru...


Tak tomu sa hovorí Kokpit


Posledné inštrukcie pre makléra pred niekoľko hodinovým letom...


NASDAQ zhodnocuje? Kupuj, kupuj...


Taký je biznis ...


Z 142 kupé


... a nitriansky Dynamic


Maroš Divok 3D


Rodinná pohoda


(Škoda že nie) Plachtárka #2


Sunlight protection poslednej generácie...


Plachtárka #3


Plachtárky??? Trnava? Martin? Prievidza? ...


Plachtárka #4


Pomooooc!!!


Plachtárka #5


Sneh sa roztopil... do ulíc vyšli cestári ...


...


Kestrel


Author MX60 offroad s doklzovým motorom ...


Plachtárka #6


... kedy sa mi mladý Jano Kováčik vopchal do toho záberu, naozaj neviem:o)


Sniper Lupo


Prvý zostrel


Integrovaná hifi súprava: Pán Specht najradšej točí, keď mu do uška hrá Korsakovov Let čmeliaka, na preskokoch púšťa Rammstein ...

Autor: Martin Harcek

Obľúbené príspevky z tohto blogu

FAI 554 km

Predpoveď na sobotu 8. mája vyzerala hádam už od začiatku týždňa veľmi dobre a nebojím sa napísať, ba priam rekordne. No potom prišiel piatok a na väčšine územia krajiny spadlo dosť veľké množstvo zrážok na to, aby u mňa začal prevládať mierny pesimizmus. Už sa totiž viac krát stalo, že po výdatnom daždi sa vynikájúce predpovede nenaplnili. Minimálne zo začiatku termického dňa bývajú stúpania slabé a základne oveľa nižšie ako sú predpovede. No napriek tomu bol silný predpoklad, že bude nie len dosť dlhý interval, ale aj celkom homogénne termické podmienky, čo nebýva až tak moc často. Tak sme vymysleli, že konečne poletíme nejaký ten FAI trojuholník . A vzhľadom na predpoveď, ktorá dávala, že na juhu to má byť doobeda lepšie ako pohraničie s Českom, kde sme plánovali severnú otočku a naopak poobede sa má juh dosť skoro vyčistiť, sme zvolili oblet proti smeru hodinových ručičiek. Teda netradične, prvé rameno na juh. Predpoklady so slabším štartom sa aj naplnili, teda aspoň na juhu to bol

707 km - prvá sedemstovka

Záver apríla 2020 nám doprial výborné počasia vhodné na naozaj dlhé prelety. Táké o akých fantazírujeme vždy počas zimy, keď si stanovujeme tie najvyššie ciele. Len tri dni po peknej štvrtkovej 500vke to vyzeralo podľa všetkých predpovedí naozaj skvele, tak poďho prekonávať osobné rekordy. Už dlhšie som rozmýšľal, či by som stihol v dobrom počasí uletieť na štyristovke 700 km. Len necelý rok dozadu  som nadobudol presvedčenie, že to pôjde. Dnes bol ideálny čas na prvý pokus . Základom je, aby fungovala termika veľmi skoro aj u nás v Nitre. Pásku sme preťali o 10.21. Dostupy neboli ani zďaleka ako pred rokom, keď som odlietal v podobnom čase, ale termika celkom fungovala. Teda až kým sme sa o 11.00 nevyskytli cca v 800 m QNH nad "výbuchom". Vtedy to nevyzeralo moc dobre, ale našťastie sa nám podarilo nájsť stúpanie, dokonca celkom silné, takže sme sa ani výrazne nezasekali. O pár minút na to sa nám už nad prievidzkou Magurou podarilo prekročiť 2000 m QNH a v tom momente s

Rozloženie síl pri zátačke s náklonom

Možno si mnohí z vás, ktorí ste absolvovali kurz pilota, po prečítaní nadpisu poviete, že čo nám tu chce autor v roku 2020 písať o tom ako lietadlá zatáčajú. Veď sme sa to všetci učili na prednáškach aerodynamiky a sú toho plné učebnice. Všetci predsa poznáme ten obrázok, kde je naklonené lietadlo a z jeho ťažiska smerujú šípky do všetkých možných strán a navzájom sa rušia vertikálne a horizontálne zložky síl. Navyše, je k tomu niekoľkostranový presvedčivý fyzikálny výklad ako dané sily vznikajú a čo sa pritom deje. V tomto príspevku sa venujem tomu, že veľa učebníc vysvetluje aerodynamiku zátačky nesprávne a pozrieme sa na to, čo sa v skutočnosti s lietadlom v náklone deje. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Učebnice sportovního letce. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Pilot’s Handbook of Aeronautical Knowledge. Videl som mnoho zdrojov, niektoré miešajú hrušky s jablkami, iné dokonca popisujú neexistujúce fyzikálne javy. Uvediem pár príkl