Preskočiť na hlavný obsah

2. máj 09

Sobota už vyzerala o niečo nádejnejšie, keďže predpoveď dávala zoslabenie vetra okolo obeda. (ráno išlo rukáv utrhnúť). Zoslabenie sa nakoniec podľa predpovede neudialo, ale neskôr po obede aspoň na 8-10m umožňovalo ísť do termiky.

V Martine to zrušili a pre nás to teda tiež nevyzeralo moc nádejne, ale po dlhej zimnej prestávke nám bolo jedno a hneď sme vytiahli osy. Ja, Filip a Nika. Peťo vytiahol ešte pre nami LS6 a štartoval tiež skôr. My sme štartovali až okolo 15-stej. Vietor dosť silný severovýchod nás v stupákoch citeľne sfukoval. Po dlhšom boji v okolí letiska v 300-400m sa mi podarilo nabrať výšku a presunúť na pod pekný mrak nad Zobor kde nás to zobralo až do bázy - 2k. Tak sme sa vydali s Filipom proti vetru skusiť smerom na Partizánske. Filipa som nejak v okolí Topolčian stratil a letel som sám ďalej na Partizánske, ale počasie úplne úbohé, sem tam nejaká bublina ma zdvihla o 100-200m a tak som doletel do Partizánskeho v 900m a nevyzeralo to moc dobre...naštastie ma zobral polmetrík na náslnečnom svahu pri meste do 1600m, tak som letel naspäť domov....po 40km kĺzania bez stupáku som nad Nitrou zatočil 2-3m z 500 do 1400m....ešte som potiahol na juh kúsok na minutie výšky.

Už len dodám, že v sobotu som ešte netušil akú strašnú chybu spravím keď v nedeľu nepôjdem na letisko. O tom už ale viac Kalďo...


Obľúbené príspevky z tohto blogu

Rozloženie síl pri zátačke s náklonom

Možno si mnohí z vás, ktorí ste absolvovali kurz pilota, po prečítaní nadpisu poviete, že čo nám tu chce autor v roku 2020 písať o tom ako lietadlá zatáčajú. Veď sme sa to všetci učili na prednáškach aerodynamiky a sú toho plné učebnice. Všetci predsa poznáme ten obrázok, kde je naklonené lietadlo a z jeho ťažiska smerujú šípky do všetkých možných strán a navzájom sa rušia vertikálne a horizontálne zložky síl. Navyše, je k tomu niekoľkostranový presvedčivý fyzikálny výklad ako dané sily vznikajú a čo sa pritom deje. V tomto príspevku sa venujem tomu, že veľa učebníc vysvetluje aerodynamiku zátačky nesprávne a pozrieme sa na to, čo sa v skutočnosti s lietadlom v náklone deje. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Učebnice sportovního letce. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Pilot’s Handbook of Aeronautical Knowledge. Videl som mnoho zdrojov, niektoré miešajú hrušky s jablkami, iné dokonca popisujú neexistujúce fyzikálne javy. Uvediem pár príkl

Osobný rekord: 664 km

Tento report píšem s pár mesačným oneskorením až v predvianočnom čase, ale chcem sa ešte vrátiť k tomuto výnimočnému júlovému dňu , nakoľko sa mi podarilo pokoriť môj osobný rekord - najdlhší deklarovaný let. Majstrovstvá Európy v Prievidzi boli práve v plnom prúde a počasia boli rádovo lepšie ako sme mali na PMSR. Napriek tomu víkend uprostred júla (a tiež EGC) nebol práve dobrý. V sobotu neletové a v nedeľu to tiež nebola žiadna veľká sláva . No v predpovediach sa črtal, až by som povedal zázračný pondelok. Po dlhých úvahách som sa rozhodol pre nasledný plán. Prespím na letisku. Ráno skontrolujem predpoveď. A len v prípade, že bude naozaj výnimočná (rozumej, bude hroziť počasie sezóny), pôjdem letieť. Ak predpoveď zhoršia (čo býva bežné), tak pôjdem podla plánu A - pracovať. Ráno vstanem a predpoveď počasia je stále pecková (musím dodať, že nečakane). Je rozhodnuté, ideme na to. Čo chcem zdôrazniť je, že hlavným atribútom predpovede bol veľmi dlhý interval. Začiatok termiky dával

Nízke Tatry 23. apríl 2020

Dnes sme si s Martinom švihli tímových 540km cez Minčol (Kubínska hoľa), Drážovce (pri Nitre) a Demänovú v Nízkych . Ešte to chcelo tak 100km navyše keďže sme pristávali už okolo 16:30, ale aj tak super prelet. Okrem samotných Nízkych Tatier takmer čisto, iba po hrebeňoch sa robili chmárky a pod nimi silné stúpania.