Preskočiť na hlavný obsah

2. máj 09

Sobota už vyzerala o niečo nádejnejšie, keďže predpoveď dávala zoslabenie vetra okolo obeda. (ráno išlo rukáv utrhnúť). Zoslabenie sa nakoniec podľa predpovede neudialo, ale neskôr po obede aspoň na 8-10m umožňovalo ísť do termiky.

V Martine to zrušili a pre nás to teda tiež nevyzeralo moc nádejne, ale po dlhej zimnej prestávke nám bolo jedno a hneď sme vytiahli osy. Ja, Filip a Nika. Peťo vytiahol ešte pre nami LS6 a štartoval tiež skôr. My sme štartovali až okolo 15-stej. Vietor dosť silný severovýchod nás v stupákoch citeľne sfukoval. Po dlhšom boji v okolí letiska v 300-400m sa mi podarilo nabrať výšku a presunúť na pod pekný mrak nad Zobor kde nás to zobralo až do bázy - 2k. Tak sme sa vydali s Filipom proti vetru skusiť smerom na Partizánske. Filipa som nejak v okolí Topolčian stratil a letel som sám ďalej na Partizánske, ale počasie úplne úbohé, sem tam nejaká bublina ma zdvihla o 100-200m a tak som doletel do Partizánskeho v 900m a nevyzeralo to moc dobre...naštastie ma zobral polmetrík na náslnečnom svahu pri meste do 1600m, tak som letel naspäť domov....po 40km kĺzania bez stupáku som nad Nitrou zatočil 2-3m z 500 do 1400m....ešte som potiahol na juh kúsok na minutie výšky.

Už len dodám, že v sobotu som ešte netušil akú strašnú chybu spravím keď v nedeľu nepôjdem na letisko. O tom už ale viac Kalďo...


Obľúbené príspevky z tohto blogu

FAI 554 km

Predpoveď na sobotu 8. mája vyzerala hádam už od začiatku týždňa veľmi dobre a nebojím sa napísať, ba priam rekordne. No potom prišiel piatok a na väčšine územia krajiny spadlo dosť veľké množstvo zrážok na to, aby u mňa začal prevládať mierny pesimizmus. Už sa totiž viac krát stalo, že po výdatnom daždi sa vynikájúce predpovede nenaplnili. Minimálne zo začiatku termického dňa bývajú stúpania slabé a základne oveľa nižšie ako sú predpovede. No napriek tomu bol silný predpoklad, že bude nie len dosť dlhý interval, ale aj celkom homogénne termické podmienky, čo nebýva až tak moc často. Tak sme vymysleli, že konečne poletíme nejaký ten FAI trojuholník . A vzhľadom na predpoveď, ktorá dávala, že na juhu to má byť doobeda lepšie ako pohraničie s Českom, kde sme plánovali severnú otočku a naopak poobede sa má juh dosť skoro vyčistiť, sme zvolili oblet proti smeru hodinových ručičiek. Teda netradične, prvé rameno na juh. Predpoklady so slabším štartom sa aj naplnili, teda aspoň na juhu to bol

707 km - prvá sedemstovka

Záver apríla 2020 nám doprial výborné počasia vhodné na naozaj dlhé prelety. Táké o akých fantazírujeme vždy počas zimy, keď si stanovujeme tie najvyššie ciele. Len tri dni po peknej štvrtkovej 500vke to vyzeralo podľa všetkých predpovedí naozaj skvele, tak poďho prekonávať osobné rekordy. Už dlhšie som rozmýšľal, či by som stihol v dobrom počasí uletieť na štyristovke 700 km. Len necelý rok dozadu  som nadobudol presvedčenie, že to pôjde. Dnes bol ideálny čas na prvý pokus . Základom je, aby fungovala termika veľmi skoro aj u nás v Nitre. Pásku sme preťali o 10.21. Dostupy neboli ani zďaleka ako pred rokom, keď som odlietal v podobnom čase, ale termika celkom fungovala. Teda až kým sme sa o 11.00 nevyskytli cca v 800 m QNH nad "výbuchom". Vtedy to nevyzeralo moc dobre, ale našťastie sa nám podarilo nájsť stúpanie, dokonca celkom silné, takže sme sa ani výrazne nezasekali. O pár minút na to sa nám už nad prievidzkou Magurou podarilo prekročiť 2000 m QNH a v tom momente s

Rozloženie síl pri zátačke s náklonom

Možno si mnohí z vás, ktorí ste absolvovali kurz pilota, po prečítaní nadpisu poviete, že čo nám tu chce autor v roku 2020 písať o tom ako lietadlá zatáčajú. Veď sme sa to všetci učili na prednáškach aerodynamiky a sú toho plné učebnice. Všetci predsa poznáme ten obrázok, kde je naklonené lietadlo a z jeho ťažiska smerujú šípky do všetkých možných strán a navzájom sa rušia vertikálne a horizontálne zložky síl. Navyše, je k tomu niekoľkostranový presvedčivý fyzikálny výklad ako dané sily vznikajú a čo sa pritom deje. V tomto príspevku sa venujem tomu, že veľa učebníc vysvetluje aerodynamiku zátačky nesprávne a pozrieme sa na to, čo sa v skutočnosti s lietadlom v náklone deje. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Učebnice sportovního letce. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Pilot’s Handbook of Aeronautical Knowledge. Videl som mnoho zdrojov, niektoré miešajú hrušky s jablkami, iné dokonca popisujú neexistujúce fyzikálne javy. Uvediem pár príkl