Preskočiť na hlavný obsah

1. PMSR juniorov 2009 - Partizánske

Najdôležitejšou udalosťou roku 2009 z pohľadu slovenského juniora boli 1. Plachtárske Majstrovstvá Slovenskej Republiky juniorov, ktoré sa uskutočnili 15.7. - 26.7.2009 v Partizánskom. Juniorky boli spojené s 29. ročníkom MAM2009. Spolu pretekalo 46 posádok v 3 triedach. Z juniorov pretekalo 9 pilotov v klubovej triede. Medzi 7 chalanmi súťažili aj 2 dievčatá. Najväčšia výprava juniorov prišla z AK Nitra - 5 pilotov. Z nich traja obsadili aj prvé priečky. Majstrom Slovenska juniorov sa stal favorit Dávid Darnady na Cirrus Std. "99", ktorý si bol pred pár dňami zatrénovať vo Fínsku, kde na jWGC obsadil krásne 9 miesto. My ostatní sme sa pretekov zúčastnili po prvý krát, preto sme hlavne získavali skúsenosti.


V Partizánskom sa zišla super partia ľudí, vládlo priateľstvo na zemi i vo vzduchu. Spoznali sme nových ľudí a hlavne sme si odniesli každý hŕbu zážitkov, spomienok a skúseností. Myslím, že organizovať juniorské majstrovstvá bol výborný krok v rozvíjaní našeho športu a dúfam, že o rok sa opäť zijdeme v ešte väčšom počte.

Ďakujeme Partizánske a o rok sa vidíme zase na nebi (na flarme) ;-D



































Obľúbené príspevky z tohto blogu

Rozloženie síl pri zátačke s náklonom

Možno si mnohí z vás, ktorí ste absolvovali kurz pilota, po prečítaní nadpisu poviete, že čo nám tu chce autor v roku 2020 písať o tom ako lietadlá zatáčajú. Veď sme sa to všetci učili na prednáškach aerodynamiky a sú toho plné učebnice. Všetci predsa poznáme ten obrázok, kde je naklonené lietadlo a z jeho ťažiska smerujú šípky do všetkých možných strán a navzájom sa rušia vertikálne a horizontálne zložky síl. Navyše, je k tomu niekoľkostranový presvedčivý fyzikálny výklad ako dané sily vznikajú a čo sa pritom deje.V tomto príspevku sa venujem tomu, že veľa učebníc vysvetluje aerodynamiku zátačky nesprávne a pozrieme sa na to, čo sa v skutočnosti s lietadlom v náklone deje. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Učebnice sportovního letce. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Pilot’s Handbook of Aeronautical Knowledge.Videl som mnoho zdrojov, niektoré miešajú hrušky s jablkami, iné dokonca popisujú neexistujúce fyzikálne javy. Uvediem pár príkladov:Učebnice s…

Po-vianočná vlna 2019

Tento posledný decembrový víkend sa mi podarilo dostať do tej strašnej zimy hneď dva krát. Včera sme čakali celý deň na vlnu, ale zrejme labilný vzduch a následná termika nám prekazili plány. Na záver dňa som si aspoň hodinku polietal v termike/snehovej prehánke okolo letiska.

Dnes to už vyšlo. Štartovali sme okolo 10.00 a pri severo-východnom vetre sme nadviazali rovno nad mestom Nitra. Ďalej sme pokračovali proti vetru. Striedali sme preskoky a osmičkovanie na rotoroch. A tak sa nám podaril taký malý preletík na koniec roka :)









Photo: Dominik Jančik








Osobný rekord: 664 km

Tento report píšem s pár mesačným oneskorením až v predvianočnom čase, ale chcem sa ešte vrátiť k tomuto výnimočnému júlovému dňu, nakoľko sa mi podarilo pokoriť môj osobný rekord - najdlhší deklarovaný let.

Majstrovstvá Európy v Prievidzi boli práve v plnom prúde a počasia boli rádovo lepšie ako sme mali na PMSR. Napriek tomu víkend uprostred júla (a tiež EGC) nebol práve dobrý. V sobotu neletové a v nedeľu to tiež nebola žiadna veľká sláva. No v predpovediach sa črtal, až by som povedal zázračný pondelok. Po dlhých úvahách som sa rozhodol pre nasledný plán. Prespím na letisku. Ráno skontrolujem predpoveď. A len v prípade, že bude naozaj výnimočná (rozumej, bude hroziť počasie sezóny), pôjdem letieť. Ak predpoveď zhoršia (čo býva bežné), tak pôjdem podla plánu A - pracovať.

Ráno vstanem a predpoveď počasia je stále pecková (musím dodať, že nečakane). Je rozhodnuté, ideme na to. Čo chcem zdôrazniť je, že hlavným atribútom predpovede bol veľmi dlhý interval. Začiatok termiky dávali na …