Preskočiť na hlavný obsah

15. august 09 - 330km na Pegase

V sobotu 15.8 sa začalo veľmi pekné letové trojdnie. Tentokrát som sa dostal do Pegasa a vychutnával posed tohto podľa mňa najpohodlnejšieho eroplánu. Napriek letu bez deklarácie som si zaumienil otočiť Ďumbier, ak to bude možné.


Počasie zo začiatku veľmi slabé až po Partizánske. Stúpania cca 1m/s do 1100m na Nitru. V okolí Partizánskeho sa začali dvíhať základne a tiež silnejšie stúpania. Na západnom úpätí Vtáčnika sa odohral moj zážitok dňa. V 800m som priletel pod veľmi pekný mrak, ktorý okamžite začal dávať. Prvej otočke integrovalo cez 5m/s a postupne silnel až na 5.9m/s. Asi do 1400m stále držal okolo 5.3 - 5.6m/s potom zoslabol na 4.5m/s až do bázy 1600m. Asi môj najlepší stupák v živote. 800m som vystúpal v 6 kruhoch.

Letel som ďalej cez Kozie krížom cez Martinskú dolinu na Veľkú Fatru. Po Veľkej ma bez točenia držali mraky, ale asi v strede Fatry prestali. Letel som na Donovaly stále bez stúpania. Tam som musel nabrať trocha výšky aj v slabšom stúpaní, aby som preletel na južné úpätie Nízkych Tatier. Základne boli moc nízko na to aby som sa dostal na hrebeň Nízkych a tak som letel po úpätí. Otočil som sa v Brezne a letel naspäť cez Banskú Bystricu. Počasie bolo po ceste veľmi slušné, stúpania 2-3m/s. Keď som sa vrátil, už termika pomaly záčínala končiť. Ešte som kúsok potiahol na Šurany a potom na Tribeč. Nakoniec cez 330km.

Obľúbené príspevky z tohto blogu

FAI 554 km

Predpoveď na sobotu 8. mája vyzerala hádam už od začiatku týždňa veľmi dobre a nebojím sa napísať, ba priam rekordne. No potom prišiel piatok a na väčšine územia krajiny spadlo dosť veľké množstvo zrážok na to, aby u mňa začal prevládať mierny pesimizmus. Už sa totiž viac krát stalo, že po výdatnom daždi sa vynikájúce predpovede nenaplnili. Minimálne zo začiatku termického dňa bývajú stúpania slabé a základne oveľa nižšie ako sú predpovede. No napriek tomu bol silný predpoklad, že bude nie len dosť dlhý interval, ale aj celkom homogénne termické podmienky, čo nebýva až tak moc často. Tak sme vymysleli, že konečne poletíme nejaký ten FAI trojuholník . A vzhľadom na predpoveď, ktorá dávala, že na juhu to má byť doobeda lepšie ako pohraničie s Českom, kde sme plánovali severnú otočku a naopak poobede sa má juh dosť skoro vyčistiť, sme zvolili oblet proti smeru hodinových ručičiek. Teda netradične, prvé rameno na juh. Predpoklady so slabším štartom sa aj naplnili, teda aspoň na juhu to bol

707 km - prvá sedemstovka

Záver apríla 2020 nám doprial výborné počasia vhodné na naozaj dlhé prelety. Táké o akých fantazírujeme vždy počas zimy, keď si stanovujeme tie najvyššie ciele. Len tri dni po peknej štvrtkovej 500vke to vyzeralo podľa všetkých predpovedí naozaj skvele, tak poďho prekonávať osobné rekordy. Už dlhšie som rozmýšľal, či by som stihol v dobrom počasí uletieť na štyristovke 700 km. Len necelý rok dozadu  som nadobudol presvedčenie, že to pôjde. Dnes bol ideálny čas na prvý pokus . Základom je, aby fungovala termika veľmi skoro aj u nás v Nitre. Pásku sme preťali o 10.21. Dostupy neboli ani zďaleka ako pred rokom, keď som odlietal v podobnom čase, ale termika celkom fungovala. Teda až kým sme sa o 11.00 nevyskytli cca v 800 m QNH nad "výbuchom". Vtedy to nevyzeralo moc dobre, ale našťastie sa nám podarilo nájsť stúpanie, dokonca celkom silné, takže sme sa ani výrazne nezasekali. O pár minút na to sa nám už nad prievidzkou Magurou podarilo prekročiť 2000 m QNH a v tom momente s

Rozloženie síl pri zátačke s náklonom

Možno si mnohí z vás, ktorí ste absolvovali kurz pilota, po prečítaní nadpisu poviete, že čo nám tu chce autor v roku 2020 písať o tom ako lietadlá zatáčajú. Veď sme sa to všetci učili na prednáškach aerodynamiky a sú toho plné učebnice. Všetci predsa poznáme ten obrázok, kde je naklonené lietadlo a z jeho ťažiska smerujú šípky do všetkých možných strán a navzájom sa rušia vertikálne a horizontálne zložky síl. Navyše, je k tomu niekoľkostranový presvedčivý fyzikálny výklad ako dané sily vznikajú a čo sa pritom deje. V tomto príspevku sa venujem tomu, že veľa učebníc vysvetluje aerodynamiku zátačky nesprávne a pozrieme sa na to, čo sa v skutočnosti s lietadlom v náklone deje. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Učebnice sportovního letce. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Pilot’s Handbook of Aeronautical Knowledge. Videl som mnoho zdrojov, niektoré miešajú hrušky s jablkami, iné dokonca popisujú neexistujúce fyzikálne javy. Uvediem pár príkl