Preskočiť na hlavný obsah

Clublife 29.4 - 1.5.2010

Tak už som aj ja začal konečne sezónu 2010. Všetko sa to začalo štvrtok v škole, keď som sa ráno rozhodol, že je príliš pekne na to, aby som trčal v škole do poobedia. Okolo 9 som zamával spolužiakom a asi o 3 hodiny som bol na letisku. Naši práve štartovali a s nimi bohužial aj examinátor, ktorý mi mohol keby som skôr prišiel, spraviť KTP. Čo už...poobedie som strávil ako pomocník pri prebalovaní padákov. Večer som spolu s Kalďom odletel KTP.



V piatok krásne ráno, rýchlo som zbúchal nejaké veci do školy, čo som nestihol cez týždeň a mazal som na letisko.



Prišiel aj Filip, ktorý mimochodom cestoval v noci zo Žiliny len aby mohol piatok letieť. Čo nespraví človek pre 2 hodiny v termike, keď pol roka neletel...:D Osedlali sme zmiešané konštrukcie a vytlačili na štart.




Počasie síce slabota, ale bolo nám to po pol roku !!! abstinencie úplne jedno. Musel som odfotiť aj staré známe klišé - kokpit VSO-10. V ose som nesedel od junioriek...čo uznáte je už pár mesiacov.



V sobotu už bolo na letisku samozrejme živo ako to už u nás býva. Na letisko som prišiel relatívne neskoro, vôbec sme nečakali letové počasie podľa informácií z piatka. Dokonca ani keď som bol už na letisku, som najskôr neplánoval letieť. Obloha sa ale okolo 10 úplne vyčistila a keďže eroplány boli ešte voľné, tak sme to opäť vytlačili. Na štart sa v podstate dostalo všetko, čo bolo schopné letu. Bolo ale jasné, že sa bude čakať na počasie.



Kým sme my čakali na počasie, žiactvo lietalo aerovleky a niektorí ešte nepreskúšaní piloti si odleteli KTP.



Pohodlnejší si na štart priviezli aj karavan :)



Počasie sa nakoniec spravilo celkom slušné, oproti tomu, že sme piatok ani nedúfali. Neodletel som síce nič, s čím by som sa mohol pochváliť, ale aspoň sme sa trocha rozlietali a oddýchli od školských a pracovných povinností... Nabudúce už 500 a menej! :D

Obľúbené príspevky z tohto blogu

FAI 554 km

Predpoveď na sobotu 8. mája vyzerala hádam už od začiatku týždňa veľmi dobre a nebojím sa napísať, ba priam rekordne. No potom prišiel piatok a na väčšine územia krajiny spadlo dosť veľké množstvo zrážok na to, aby u mňa začal prevládať mierny pesimizmus. Už sa totiž viac krát stalo, že po výdatnom daždi sa vynikájúce predpovede nenaplnili. Minimálne zo začiatku termického dňa bývajú stúpania slabé a základne oveľa nižšie ako sú predpovede. No napriek tomu bol silný predpoklad, že bude nie len dosť dlhý interval, ale aj celkom homogénne termické podmienky, čo nebýva až tak moc často. Tak sme vymysleli, že konečne poletíme nejaký ten FAI trojuholník . A vzhľadom na predpoveď, ktorá dávala, že na juhu to má byť doobeda lepšie ako pohraničie s Českom, kde sme plánovali severnú otočku a naopak poobede sa má juh dosť skoro vyčistiť, sme zvolili oblet proti smeru hodinových ručičiek. Teda netradične, prvé rameno na juh. Predpoklady so slabším štartom sa aj naplnili, teda aspoň na juhu to bol

707 km - prvá sedemstovka

Záver apríla 2020 nám doprial výborné počasia vhodné na naozaj dlhé prelety. Táké o akých fantazírujeme vždy počas zimy, keď si stanovujeme tie najvyššie ciele. Len tri dni po peknej štvrtkovej 500vke to vyzeralo podľa všetkých predpovedí naozaj skvele, tak poďho prekonávať osobné rekordy. Už dlhšie som rozmýšľal, či by som stihol v dobrom počasí uletieť na štyristovke 700 km. Len necelý rok dozadu  som nadobudol presvedčenie, že to pôjde. Dnes bol ideálny čas na prvý pokus . Základom je, aby fungovala termika veľmi skoro aj u nás v Nitre. Pásku sme preťali o 10.21. Dostupy neboli ani zďaleka ako pred rokom, keď som odlietal v podobnom čase, ale termika celkom fungovala. Teda až kým sme sa o 11.00 nevyskytli cca v 800 m QNH nad "výbuchom". Vtedy to nevyzeralo moc dobre, ale našťastie sa nám podarilo nájsť stúpanie, dokonca celkom silné, takže sme sa ani výrazne nezasekali. O pár minút na to sa nám už nad prievidzkou Magurou podarilo prekročiť 2000 m QNH a v tom momente s

Rozloženie síl pri zátačke s náklonom

Možno si mnohí z vás, ktorí ste absolvovali kurz pilota, po prečítaní nadpisu poviete, že čo nám tu chce autor v roku 2020 písať o tom ako lietadlá zatáčajú. Veď sme sa to všetci učili na prednáškach aerodynamiky a sú toho plné učebnice. Všetci predsa poznáme ten obrázok, kde je naklonené lietadlo a z jeho ťažiska smerujú šípky do všetkých možných strán a navzájom sa rušia vertikálne a horizontálne zložky síl. Navyše, je k tomu niekoľkostranový presvedčivý fyzikálny výklad ako dané sily vznikajú a čo sa pritom deje. V tomto príspevku sa venujem tomu, že veľa učebníc vysvetluje aerodynamiku zátačky nesprávne a pozrieme sa na to, čo sa v skutočnosti s lietadlom v náklone deje. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Učebnice sportovního letce. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Pilot’s Handbook of Aeronautical Knowledge. Videl som mnoho zdrojov, niektoré miešajú hrušky s jablkami, iné dokonca popisujú neexistujúce fyzikálne javy. Uvediem pár príkl