Preskočiť na hlavný obsah

27. máj 2012 - 609km

V nedeľu pokračuje plachtársky víkend. S Tiborom sme sa rozhodli, že pôjdeme na DG-čku. Otázka znie: 600 alebo 700?

Vývoj to malo takmer totožný ako v sobotu, čo veštilo, že by to mohlo vyjsť. Tento krát ale už bola pravdepodobnosť prehánok a tak som sa rozhodol to nenaťahovať až tak ďaleko na sever, keďže aj v sobotu to bolo v Poľsku ževraj zatiahnuté a teda zvolili sme kratšiu variantu - 609km. Teraz môžem zhodnotiť, že to bolo dobré rozhodnutie. Myslím, že tých 700 by sme pravdepodobne nedali. Nie kvôli času, stíhali by sme to v pohode, ale poobede to už bolo riadne na kopcoch prehánkové a problémy sme mali pred poslednou otočkou na Malej Fatre a dosť výrazné.


Štartovali sme 10:45 do už dávno fungujúceho intervalu. V tento deň sa dalo štartovať o 10, akurát sme museli čakať na vlečnú. V podstate celý let prebiehal veľmi podobne ako v sobotu, len s tým rozdielom, že už nebola natiahnutá až taká fenomenálna rada cez pol Slovenska a teda bolo potrebné občas aj točiť. To ale nebol veľký problém, lebo sa dali nájsť pravidelne stúpania o sile 3-4m/s. Ako som už spomínal, problémy nastali pred poslednou otočkou (Dubná skala) na Malej Fatre, kde sa vybúrili prehánky a riadne sme sa tam zdržali nízko nad rebrami hľadajúc stúpanie. Našťastie sa to podarilo a mohli sme to obletieť aj keď nás to stálo možno tak 5-10km/h na rýchlosti. Tentokrát bol average 107km/h. Môj prvý >1000 bodový let na GCUP-e. Pristáli sme o 17, čo znamená, že interval bol ešte aspoň 2 hodiny.

Počasie ako z učebnice, parádny víkend za nami. Beriem to ako odškodné za posledné dve sezóny.

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Rozloženie síl pri zátačke s náklonom

Možno si mnohí z vás, ktorí ste absolvovali kurz pilota, po prečítaní nadpisu poviete, že čo nám tu chce autor v roku 2020 písať o tom ako lietadlá zatáčajú. Veď sme sa to všetci učili na prednáškach aerodynamiky a sú toho plné učebnice. Všetci predsa poznáme ten obrázok, kde je naklonené lietadlo a z jeho ťažiska smerujú šípky do všetkých možných strán a navzájom sa rušia vertikálne a horizontálne zložky síl. Navyše, je k tomu niekoľkostranový presvedčivý fyzikálny výklad ako dané sily vznikajú a čo sa pritom deje. V tomto príspevku sa venujem tomu, že veľa učebníc vysvetluje aerodynamiku zátačky nesprávne a pozrieme sa na to, čo sa v skutočnosti s lietadlom v náklone deje. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Učebnice sportovního letce. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Pilot’s Handbook of Aeronautical Knowledge. Videl som mnoho zdrojov, niektoré miešajú hrušky s jablkami, iné dokonca popisujú neexistujúce fyzikálne javy. Uvediem pár príkl

Lomnický a Gerlachovský štít

Jarný výlet do Vysokých Tatier dňa 22.4.2023❄. Lomnický štít zo severo-východnej strany. Skalnaté pleso naľavo. Na pravej strane Belianske Tatry, Zelené pleso a chata pri Zelenom plese. Gerlachovský štít. Pohľad smerom na západ.

Predvianočný vlnový minizraz v Nitre

Stačilo jedno decembrové poobedie a pár správ na WhatsAppe na to, aby sa na druhý deň ráno v Nitre stretlo sedem vlnochtivých plachtárov. Zhruba po 9.00 sme mali nachystané a pomaly sa schyľovalo na štart. Oblačnosť však nevyzerala úplne vlnovo a tak sme sa skúšali ťahať nie len do závetria Žibrice, ale niektorí aj priamo na svah. Keďže závetrie moc nefungovalo, tak sme sa postretali na návetrí Žibrice a pokúšali sme sa vystúpať popri oblačnosti, ktorá kondenzovala rovno nad svahom. Najskôr sa to podarilo Dominovi a Samovi, ktorý si prišiel vyskúšať južnú bavlnku až zo Žiliny. Oblačnosť následne zhustla, čo znamenalo dočasnú stopku pre nás ostatných. Ale nevzdávali sme sa a čakali sme na našu chvíľu. Tá prišla asi po hodine Brownovho pohybu okolo Žibrice, keď sa dočasne rozpustila oblačnosť v stúpavej stope. To sme využili spolu s Martinom, Romanom a Filipom. Tento dôležitý moment premeškal Peťo a tak musel hoblovať nad Žibricou zhruba ďalšiu hodinku. Po dostúpaní stropu sme sa postu