Preskočiť na hlavný obsah

27. máj 2012 - 609km

V nedeľu pokračuje plachtársky víkend. S Tiborom sme sa rozhodli, že pôjdeme na DG-čku. Otázka znie: 600 alebo 700?

Vývoj to malo takmer totožný ako v sobotu, čo veštilo, že by to mohlo vyjsť. Tento krát ale už bola pravdepodobnosť prehánok a tak som sa rozhodol to nenaťahovať až tak ďaleko na sever, keďže aj v sobotu to bolo v Poľsku ževraj zatiahnuté a teda zvolili sme kratšiu variantu - 609km. Teraz môžem zhodnotiť, že to bolo dobré rozhodnutie. Myslím, že tých 700 by sme pravdepodobne nedali. Nie kvôli času, stíhali by sme to v pohode, ale poobede to už bolo riadne na kopcoch prehánkové a problémy sme mali pred poslednou otočkou na Malej Fatre a dosť výrazné.


Štartovali sme 10:45 do už dávno fungujúceho intervalu. V tento deň sa dalo štartovať o 10, akurát sme museli čakať na vlečnú. V podstate celý let prebiehal veľmi podobne ako v sobotu, len s tým rozdielom, že už nebola natiahnutá až taká fenomenálna rada cez pol Slovenska a teda bolo potrebné občas aj točiť. To ale nebol veľký problém, lebo sa dali nájsť pravidelne stúpania o sile 3-4m/s. Ako som už spomínal, problémy nastali pred poslednou otočkou (Dubná skala) na Malej Fatre, kde sa vybúrili prehánky a riadne sme sa tam zdržali nízko nad rebrami hľadajúc stúpanie. Našťastie sa to podarilo a mohli sme to obletieť aj keď nás to stálo možno tak 5-10km/h na rýchlosti. Tentokrát bol average 107km/h. Môj prvý >1000 bodový let na GCUP-e. Pristáli sme o 17, čo znamená, že interval bol ešte aspoň 2 hodiny.

Počasie ako z učebnice, parádny víkend za nami. Beriem to ako odškodné za posledné dve sezóny.

Obľúbené príspevky z tohto blogu

FAI 554 km

Predpoveď na sobotu 8. mája vyzerala hádam už od začiatku týždňa veľmi dobre a nebojím sa napísať, ba priam rekordne. No potom prišiel piatok a na väčšine územia krajiny spadlo dosť veľké množstvo zrážok na to, aby u mňa začal prevládať mierny pesimizmus. Už sa totiž viac krát stalo, že po výdatnom daždi sa vynikájúce predpovede nenaplnili. Minimálne zo začiatku termického dňa bývajú stúpania slabé a základne oveľa nižšie ako sú predpovede. No napriek tomu bol silný predpoklad, že bude nie len dosť dlhý interval, ale aj celkom homogénne termické podmienky, čo nebýva až tak moc často. Tak sme vymysleli, že konečne poletíme nejaký ten FAI trojuholník . A vzhľadom na predpoveď, ktorá dávala, že na juhu to má byť doobeda lepšie ako pohraničie s Českom, kde sme plánovali severnú otočku a naopak poobede sa má juh dosť skoro vyčistiť, sme zvolili oblet proti smeru hodinových ručičiek. Teda netradične, prvé rameno na juh. Predpoklady so slabším štartom sa aj naplnili, teda aspoň na juhu to bol

707 km - prvá sedemstovka

Záver apríla 2020 nám doprial výborné počasia vhodné na naozaj dlhé prelety. Táké o akých fantazírujeme vždy počas zimy, keď si stanovujeme tie najvyššie ciele. Len tri dni po peknej štvrtkovej 500vke to vyzeralo podľa všetkých predpovedí naozaj skvele, tak poďho prekonávať osobné rekordy. Už dlhšie som rozmýšľal, či by som stihol v dobrom počasí uletieť na štyristovke 700 km. Len necelý rok dozadu  som nadobudol presvedčenie, že to pôjde. Dnes bol ideálny čas na prvý pokus . Základom je, aby fungovala termika veľmi skoro aj u nás v Nitre. Pásku sme preťali o 10.21. Dostupy neboli ani zďaleka ako pred rokom, keď som odlietal v podobnom čase, ale termika celkom fungovala. Teda až kým sme sa o 11.00 nevyskytli cca v 800 m QNH nad "výbuchom". Vtedy to nevyzeralo moc dobre, ale našťastie sa nám podarilo nájsť stúpanie, dokonca celkom silné, takže sme sa ani výrazne nezasekali. O pár minút na to sa nám už nad prievidzkou Magurou podarilo prekročiť 2000 m QNH a v tom momente s

Rozloženie síl pri zátačke s náklonom

Možno si mnohí z vás, ktorí ste absolvovali kurz pilota, po prečítaní nadpisu poviete, že čo nám tu chce autor v roku 2020 písať o tom ako lietadlá zatáčajú. Veď sme sa to všetci učili na prednáškach aerodynamiky a sú toho plné učebnice. Všetci predsa poznáme ten obrázok, kde je naklonené lietadlo a z jeho ťažiska smerujú šípky do všetkých možných strán a navzájom sa rušia vertikálne a horizontálne zložky síl. Navyše, je k tomu niekoľkostranový presvedčivý fyzikálny výklad ako dané sily vznikajú a čo sa pritom deje. V tomto príspevku sa venujem tomu, že veľa učebníc vysvetluje aerodynamiku zátačky nesprávne a pozrieme sa na to, čo sa v skutočnosti s lietadlom v náklone deje. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Učebnice sportovního letce. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Pilot’s Handbook of Aeronautical Knowledge. Videl som mnoho zdrojov, niektoré miešajú hrušky s jablkami, iné dokonca popisujú neexistujúce fyzikálne javy. Uvediem pár príkl