Preskočiť na hlavný obsah

27. máj 2012 - 609km

V nedeľu pokračuje plachtársky víkend. S Tiborom sme sa rozhodli, že pôjdeme na DG-čku. Otázka znie: 600 alebo 700?

Vývoj to malo takmer totožný ako v sobotu, čo veštilo, že by to mohlo vyjsť. Tento krát ale už bola pravdepodobnosť prehánok a tak som sa rozhodol to nenaťahovať až tak ďaleko na sever, keďže aj v sobotu to bolo v Poľsku ževraj zatiahnuté a teda zvolili sme kratšiu variantu - 609km. Teraz môžem zhodnotiť, že to bolo dobré rozhodnutie. Myslím, že tých 700 by sme pravdepodobne nedali. Nie kvôli času, stíhali by sme to v pohode, ale poobede to už bolo riadne na kopcoch prehánkové a problémy sme mali pred poslednou otočkou na Malej Fatre a dosť výrazné.


Štartovali sme 10:45 do už dávno fungujúceho intervalu. V tento deň sa dalo štartovať o 10, akurát sme museli čakať na vlečnú. V podstate celý let prebiehal veľmi podobne ako v sobotu, len s tým rozdielom, že už nebola natiahnutá až taká fenomenálna rada cez pol Slovenska a teda bolo potrebné občas aj točiť. To ale nebol veľký problém, lebo sa dali nájsť pravidelne stúpania o sile 3-4m/s. Ako som už spomínal, problémy nastali pred poslednou otočkou (Dubná skala) na Malej Fatre, kde sa vybúrili prehánky a riadne sme sa tam zdržali nízko nad rebrami hľadajúc stúpanie. Našťastie sa to podarilo a mohli sme to obletieť aj keď nás to stálo možno tak 5-10km/h na rýchlosti. Tentokrát bol average 107km/h. Môj prvý >1000 bodový let na GCUP-e. Pristáli sme o 17, čo znamená, že interval bol ešte aspoň 2 hodiny.

Počasie ako z učebnice, parádny víkend za nami. Beriem to ako odškodné za posledné dve sezóny.

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Vlna 23.11.2024

Po dlhšej dobe sa mi podalo dostať do nitrianskej vlnky. Taktiež po dlhšej dobe som sa odviezol v klubovej dvojsedadlovke DG-1000T. Predpoveď bola optimistická. Pri severo-západnom vetre to malo byť od nitrianskeho letiska poza Tribeč smerom na severo-východ. Skladáme techniku popri rozpúšťajúcom sa snehu z posledných dvoch nocí. Postupne sme sa zišli Domino a ja na DG-1000T, Peťo na Pegase, Igor na LS6, Peťo na Nimbuse, Martin na DG-400 a Koťo s Emilom na Blaníku. Okolo 10.00 sa spravilo okno. To sme už boli nachystaní na štart. Vo vleku nás to v záverí len zhadzovalo, tak sme sa vypli na svahu, kde sme to skúšali asi hodinu na návetrí Tribča, ale len do 1000m QNH. Ako sme neskôr zistili, stúpanie bolo ďalej po vetre až nad Lapášom. Prvý to našiel Martin. Postupne sme sa k nemu pridali. Pohľad od Lapáša smerom na Mochovce. Nízka oblačnosť cca v 1000 QHN značí stúpania, ale nie všade to fungovalo. Pri Zlatých Moravciach sa nachvíľu vytvorila aj lentilka. ...

Rozloženie síl pri zátačke s náklonom

Možno si mnohí z vás, ktorí ste absolvovali kurz pilota, po prečítaní nadpisu poviete, že čo nám tu chce autor v roku 2020 písať o tom ako lietadlá zatáčajú. Veď sme sa to všetci učili na prednáškach aerodynamiky a sú toho plné učebnice. Všetci predsa poznáme ten obrázok, kde je naklonené lietadlo a z jeho ťažiska smerujú šípky do všetkých možných strán a navzájom sa rušia vertikálne a horizontálne zložky síl. Navyše, je k tomu niekoľkostranový presvedčivý fyzikálny výklad ako dané sily vznikajú a čo sa pritom deje. V tomto príspevku sa venujem tomu, že veľa učebníc vysvetluje aerodynamiku zátačky nesprávne a pozrieme sa na to, čo sa v skutočnosti s lietadlom v náklone deje. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Učebnice sportovního letce. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Pilot’s Handbook of Aeronautical Knowledge. Videl som mnoho zdrojov, niektoré miešajú hrušky s jablkami, iné dokonca popisujú neexistujúce fyzikálne javy. Uvediem pár príkl...

Lomnický a Gerlachovský štít

Jarný výlet do Vysokých Tatier dňa 22.4.2023❄. Lomnický štít zo severo-východnej strany. Skalnaté pleso naľavo. Na pravej strane Belianske Tatry, Zelené pleso a chata pri Zelenom plese. Gerlachovský štít. Pohľad smerom na západ.