Preskočiť na hlavný obsah

Môj prvý prelet

Sobota 3. september bol deň kedy sa odo mňa čakal môj prvý plachtársky výkon. Keďže som žiak a predchádzajúci deň som absolvoval navigačný prelet dnes bol rad na 1u/15, čiže 50km. Od rána to nevyzeralo zle, vietor takmer nulový, obloha čistá. Ale bolo zrejmé že kumuly nebudú takou samozrejmosťou. Dostal som rozkaz a spolu s Mirom Krjakom (starým fligerom) sme sa rozhodli, že pôjdeme na juh. Osedlali sme tátoše L-23. Štartovali sme naschvál poslední, čo nám bolo nič platné, lebo síce kopce na severe pekne naskákali, ale juh zostal čistý. Po mojom nervydrásajucom aerovleku (priem. r. 150km/h) som sa vypol v silnom stupáku a razom som mal 1500m. Tak som čakal Mira a šiel som logrom pretnúť pásku. Kým sa mi to podarilo tak som vyklesal 300m a Miro ma prestúpal. Tak som doplnil výšku a vydali sme sa na cestu.

Pred Šuranmi sa Miro rozhodol zmeniť kurz smerom na západ, lebo asi 3km od nás bol osamotený kumul a tu sme sa oddelili. Ja som ostal na kurze a urobil som dobre. Nad Šuranmi 3m/s. Cesta do chotína úplne v pohode. Nad Hurbanovom som točil môj prvý a posledný kumul a aj spolu s novozámockým Orlíkom. Po otočke Chotína som bol rád, že úlohu som splnil, ale rolí bolo predo mnou stále dosť. Nad Hurbanovom som stretol aj Mira, ktorý bol pred otočkou a spolu sme točili. A tu som sa začal už aj obávať. Kĺzal som asi 20km a stále nič. Na severnom okraji Nových Zámkov som konečne v 500m našiel stúpák. Točil som dosť dlho, popri tom ma dobehol aj Miro. Tak sme spolu dokĺzali domov. Prvý prelet 100km, dobrý pocit a mohol som otvoriť účet v bare...

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Rozloženie síl pri zátačke s náklonom

Možno si mnohí z vás, ktorí ste absolvovali kurz pilota, po prečítaní nadpisu poviete, že čo nám tu chce autor v roku 2020 písať o tom ako lietadlá zatáčajú. Veď sme sa to všetci učili na prednáškach aerodynamiky a sú toho plné učebnice. Všetci predsa poznáme ten obrázok, kde je naklonené lietadlo a z jeho ťažiska smerujú šípky do všetkých možných strán a navzájom sa rušia vertikálne a horizontálne zložky síl. Navyše, je k tomu niekoľkostranový presvedčivý fyzikálny výklad ako dané sily vznikajú a čo sa pritom deje. V tomto príspevku sa venujem tomu, že veľa učebníc vysvetluje aerodynamiku zátačky nesprávne a pozrieme sa na to, čo sa v skutočnosti s lietadlom v náklone deje. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Učebnice sportovního letce. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Pilot’s Handbook of Aeronautical Knowledge. Videl som mnoho zdrojov, niektoré miešajú hrušky s jablkami, iné dokonca popisujú neexistujúce fyzikálne javy. Uvediem pár príkl

Lomnický a Gerlachovský štít

Jarný výlet do Vysokých Tatier dňa 22.4.2023❄. Lomnický štít zo severo-východnej strany. Skalnaté pleso naľavo. Na pravej strane Belianske Tatry, Zelené pleso a chata pri Zelenom plese. Gerlachovský štít. Pohľad smerom na západ.

Predvianočný vlnový minizraz v Nitre

Stačilo jedno decembrové poobedie a pár správ na WhatsAppe na to, aby sa na druhý deň ráno v Nitre stretlo sedem vlnochtivých plachtárov. Zhruba po 9.00 sme mali nachystané a pomaly sa schyľovalo na štart. Oblačnosť však nevyzerala úplne vlnovo a tak sme sa skúšali ťahať nie len do závetria Žibrice, ale niektorí aj priamo na svah. Keďže závetrie moc nefungovalo, tak sme sa postretali na návetrí Žibrice a pokúšali sme sa vystúpať popri oblačnosti, ktorá kondenzovala rovno nad svahom. Najskôr sa to podarilo Dominovi a Samovi, ktorý si prišiel vyskúšať južnú bavlnku až zo Žiliny. Oblačnosť následne zhustla, čo znamenalo dočasnú stopku pre nás ostatných. Ale nevzdávali sme sa a čakali sme na našu chvíľu. Tá prišla asi po hodine Brownovho pohybu okolo Žibrice, keď sa dočasne rozpustila oblačnosť v stúpavej stope. To sme využili spolu s Martinom, Romanom a Filipom. Tento dôležitý moment premeškal Peťo a tak musel hoblovať nad Žibricou zhruba ďalšiu hodinku. Po dostúpaní stropu sme sa postu