Preskočiť na hlavný obsah

Môj prvý prelet

Sobota 3. september bol deň kedy sa odo mňa čakal môj prvý plachtársky výkon. Keďže som žiak a predchádzajúci deň som absolvoval navigačný prelet dnes bol rad na 1u/15, čiže 50km. Od rána to nevyzeralo zle, vietor takmer nulový, obloha čistá. Ale bolo zrejmé že kumuly nebudú takou samozrejmosťou. Dostal som rozkaz a spolu s Mirom Krjakom (starým fligerom) sme sa rozhodli, že pôjdeme na juh. Osedlali sme tátoše L-23. Štartovali sme naschvál poslední, čo nám bolo nič platné, lebo síce kopce na severe pekne naskákali, ale juh zostal čistý. Po mojom nervydrásajucom aerovleku (priem. r. 150km/h) som sa vypol v silnom stupáku a razom som mal 1500m. Tak som čakal Mira a šiel som logrom pretnúť pásku. Kým sa mi to podarilo tak som vyklesal 300m a Miro ma prestúpal. Tak som doplnil výšku a vydali sme sa na cestu.

Pred Šuranmi sa Miro rozhodol zmeniť kurz smerom na západ, lebo asi 3km od nás bol osamotený kumul a tu sme sa oddelili. Ja som ostal na kurze a urobil som dobre. Nad Šuranmi 3m/s. Cesta do chotína úplne v pohode. Nad Hurbanovom som točil môj prvý a posledný kumul a aj spolu s novozámockým Orlíkom. Po otočke Chotína som bol rád, že úlohu som splnil, ale rolí bolo predo mnou stále dosť. Nad Hurbanovom som stretol aj Mira, ktorý bol pred otočkou a spolu sme točili. A tu som sa začal už aj obávať. Kĺzal som asi 20km a stále nič. Na severnom okraji Nových Zámkov som konečne v 500m našiel stúpák. Točil som dosť dlho, popri tom ma dobehol aj Miro. Tak sme spolu dokĺzali domov. Prvý prelet 100km, dobrý pocit a mohol som otvoriť účet v bare...

Obľúbené príspevky z tohto blogu

FAI 554 km

Predpoveď na sobotu 8. mája vyzerala hádam už od začiatku týždňa veľmi dobre a nebojím sa napísať, ba priam rekordne. No potom prišiel piatok a na väčšine územia krajiny spadlo dosť veľké množstvo zrážok na to, aby u mňa začal prevládať mierny pesimizmus. Už sa totiž viac krát stalo, že po výdatnom daždi sa vynikájúce predpovede nenaplnili. Minimálne zo začiatku termického dňa bývajú stúpania slabé a základne oveľa nižšie ako sú predpovede. No napriek tomu bol silný predpoklad, že bude nie len dosť dlhý interval, ale aj celkom homogénne termické podmienky, čo nebýva až tak moc často. Tak sme vymysleli, že konečne poletíme nejaký ten FAI trojuholník . A vzhľadom na predpoveď, ktorá dávala, že na juhu to má byť doobeda lepšie ako pohraničie s Českom, kde sme plánovali severnú otočku a naopak poobede sa má juh dosť skoro vyčistiť, sme zvolili oblet proti smeru hodinových ručičiek. Teda netradične, prvé rameno na juh. Predpoklady so slabším štartom sa aj naplnili, teda aspoň na juhu to bol

707 km - prvá sedemstovka

Záver apríla 2020 nám doprial výborné počasia vhodné na naozaj dlhé prelety. Táké o akých fantazírujeme vždy počas zimy, keď si stanovujeme tie najvyššie ciele. Len tri dni po peknej štvrtkovej 500vke to vyzeralo podľa všetkých predpovedí naozaj skvele, tak poďho prekonávať osobné rekordy. Už dlhšie som rozmýšľal, či by som stihol v dobrom počasí uletieť na štyristovke 700 km. Len necelý rok dozadu  som nadobudol presvedčenie, že to pôjde. Dnes bol ideálny čas na prvý pokus . Základom je, aby fungovala termika veľmi skoro aj u nás v Nitre. Pásku sme preťali o 10.21. Dostupy neboli ani zďaleka ako pred rokom, keď som odlietal v podobnom čase, ale termika celkom fungovala. Teda až kým sme sa o 11.00 nevyskytli cca v 800 m QNH nad "výbuchom". Vtedy to nevyzeralo moc dobre, ale našťastie sa nám podarilo nájsť stúpanie, dokonca celkom silné, takže sme sa ani výrazne nezasekali. O pár minút na to sa nám už nad prievidzkou Magurou podarilo prekročiť 2000 m QNH a v tom momente s

Rozloženie síl pri zátačke s náklonom

Možno si mnohí z vás, ktorí ste absolvovali kurz pilota, po prečítaní nadpisu poviete, že čo nám tu chce autor v roku 2020 písať o tom ako lietadlá zatáčajú. Veď sme sa to všetci učili na prednáškach aerodynamiky a sú toho plné učebnice. Všetci predsa poznáme ten obrázok, kde je naklonené lietadlo a z jeho ťažiska smerujú šípky do všetkých možných strán a navzájom sa rušia vertikálne a horizontálne zložky síl. Navyše, je k tomu niekoľkostranový presvedčivý fyzikálny výklad ako dané sily vznikajú a čo sa pritom deje. V tomto príspevku sa venujem tomu, že veľa učebníc vysvetluje aerodynamiku zátačky nesprávne a pozrieme sa na to, čo sa v skutočnosti s lietadlom v náklone deje. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Učebnice sportovního letce. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Pilot’s Handbook of Aeronautical Knowledge. Videl som mnoho zdrojov, niektoré miešajú hrušky s jablkami, iné dokonca popisujú neexistujúce fyzikálne javy. Uvediem pár príkl