Preskočiť na hlavný obsah

Môj prvý prelet na ose

Po tom, čo som sa v stredu preškolil na dlho vysnívaný klzák VSO-10, sme si hneď aj s Dávidom brúsili prsty na nejaký ten prelet. Sklamania sme sa dočkali hneď vo štvrtok, keď sme nedočkaví vytiahli celý hangár a obloha sa akoby naschvál kompletne zatiahla. Neostávalo nám nič iné len dve hodiny naspäť hangárovať a čakať na ďalší deň. To čo sa ale stalo v piatok 28.7.2006 asi nikto z nás nečakal.

Vypísali sme si rozkazy. Každý sa k tomu staval odvážne ako sa patrí. Neviem ako ma to napadlo ale vypísal som si trať Veľká lúka - Chotín, čo dáva 300km. Ale vtedy som ešte ani nedúfal, že sa dostanem ďalej ako do Prievidze. Štartoval som dosť neskoro okolo jednej, čo bola hneď prvá chyba. Ale na to čo nás čakalo hore už asi nikto z nás tak skoro nezabudne. Jedným slovom zázrak meteorológie. Bez váhania som "tahal" na kopce a ani som sa nenazdal, točil som Veľkú Lúku. Tu som ako neskúsený plachtár spravil chybu číslo dva. Mal som pokračovať ďalej na sever, ale mal som pred očami len tú tristovku, tak som to tlačil naspäť na Nitru. Nad Zoborom som vytočil posledný fakt hustý stupák (4m a viac) a tahal som na Chotín. Ale juh nebol až taký zázračný ako sever a predsa už bolo aj dosť hodín. Jediné stúpaky čo som točil boli len nad Novými Zámkami, ale stačili bez problémov na návrat no kĺzal som len 95km/h. Nad Nitrou som ešte trocha potočil a naháňal som ešte kilometre pokiaľ vydalo na sever, ale dostal som sa už len po Zlatno, čo je hneď pri Veľkom Tribči a kĺzal som domov. Nakoniec z toho bolo 350km.

Obľúbené príspevky z tohto blogu

FAI 554 km

Predpoveď na sobotu 8. mája vyzerala hádam už od začiatku týždňa veľmi dobre a nebojím sa napísať, ba priam rekordne. No potom prišiel piatok a na väčšine územia krajiny spadlo dosť veľké množstvo zrážok na to, aby u mňa začal prevládať mierny pesimizmus. Už sa totiž viac krát stalo, že po výdatnom daždi sa vynikájúce predpovede nenaplnili. Minimálne zo začiatku termického dňa bývajú stúpania slabé a základne oveľa nižšie ako sú predpovede. No napriek tomu bol silný predpoklad, že bude nie len dosť dlhý interval, ale aj celkom homogénne termické podmienky, čo nebýva až tak moc často. Tak sme vymysleli, že konečne poletíme nejaký ten FAI trojuholník . A vzhľadom na predpoveď, ktorá dávala, že na juhu to má byť doobeda lepšie ako pohraničie s Českom, kde sme plánovali severnú otočku a naopak poobede sa má juh dosť skoro vyčistiť, sme zvolili oblet proti smeru hodinových ručičiek. Teda netradične, prvé rameno na juh. Predpoklady so slabším štartom sa aj naplnili, teda aspoň na juhu to bol

707 km - prvá sedemstovka

Záver apríla 2020 nám doprial výborné počasia vhodné na naozaj dlhé prelety. Táké o akých fantazírujeme vždy počas zimy, keď si stanovujeme tie najvyššie ciele. Len tri dni po peknej štvrtkovej 500vke to vyzeralo podľa všetkých predpovedí naozaj skvele, tak poďho prekonávať osobné rekordy. Už dlhšie som rozmýšľal, či by som stihol v dobrom počasí uletieť na štyristovke 700 km. Len necelý rok dozadu  som nadobudol presvedčenie, že to pôjde. Dnes bol ideálny čas na prvý pokus . Základom je, aby fungovala termika veľmi skoro aj u nás v Nitre. Pásku sme preťali o 10.21. Dostupy neboli ani zďaleka ako pred rokom, keď som odlietal v podobnom čase, ale termika celkom fungovala. Teda až kým sme sa o 11.00 nevyskytli cca v 800 m QNH nad "výbuchom". Vtedy to nevyzeralo moc dobre, ale našťastie sa nám podarilo nájsť stúpanie, dokonca celkom silné, takže sme sa ani výrazne nezasekali. O pár minút na to sa nám už nad prievidzkou Magurou podarilo prekročiť 2000 m QNH a v tom momente s

Rozloženie síl pri zátačke s náklonom

Možno si mnohí z vás, ktorí ste absolvovali kurz pilota, po prečítaní nadpisu poviete, že čo nám tu chce autor v roku 2020 písať o tom ako lietadlá zatáčajú. Veď sme sa to všetci učili na prednáškach aerodynamiky a sú toho plné učebnice. Všetci predsa poznáme ten obrázok, kde je naklonené lietadlo a z jeho ťažiska smerujú šípky do všetkých možných strán a navzájom sa rušia vertikálne a horizontálne zložky síl. Navyše, je k tomu niekoľkostranový presvedčivý fyzikálny výklad ako dané sily vznikajú a čo sa pritom deje. V tomto príspevku sa venujem tomu, že veľa učebníc vysvetluje aerodynamiku zátačky nesprávne a pozrieme sa na to, čo sa v skutočnosti s lietadlom v náklone deje. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Učebnice sportovního letce. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Pilot’s Handbook of Aeronautical Knowledge. Videl som mnoho zdrojov, niektoré miešajú hrušky s jablkami, iné dokonca popisujú neexistujúce fyzikálne javy. Uvediem pár príkl