Preskočiť na hlavný obsah

Môj prvý prelet na ose

Po tom, čo som sa v stredu preškolil na dlho vysnívaný klzák VSO-10, sme si hneď aj s Dávidom brúsili prsty na nejaký ten prelet. Sklamania sme sa dočkali hneď vo štvrtok, keď sme nedočkaví vytiahli celý hangár a obloha sa akoby naschvál kompletne zatiahla. Neostávalo nám nič iné len dve hodiny naspäť hangárovať a čakať na ďalší deň. To čo sa ale stalo v piatok 28.7.2006 asi nikto z nás nečakal.

Vypísali sme si rozkazy. Každý sa k tomu staval odvážne ako sa patrí. Neviem ako ma to napadlo ale vypísal som si trať Veľká lúka - Chotín, čo dáva 300km. Ale vtedy som ešte ani nedúfal, že sa dostanem ďalej ako do Prievidze. Štartoval som dosť neskoro okolo jednej, čo bola hneď prvá chyba. Ale na to čo nás čakalo hore už asi nikto z nás tak skoro nezabudne. Jedným slovom zázrak meteorológie. Bez váhania som "tahal" na kopce a ani som sa nenazdal, točil som Veľkú Lúku. Tu som ako neskúsený plachtár spravil chybu číslo dva. Mal som pokračovať ďalej na sever, ale mal som pred očami len tú tristovku, tak som to tlačil naspäť na Nitru. Nad Zoborom som vytočil posledný fakt hustý stupák (4m a viac) a tahal som na Chotín. Ale juh nebol až taký zázračný ako sever a predsa už bolo aj dosť hodín. Jediné stúpaky čo som točil boli len nad Novými Zámkami, ale stačili bez problémov na návrat no kĺzal som len 95km/h. Nad Nitrou som ešte trocha potočil a naháňal som ešte kilometre pokiaľ vydalo na sever, ale dostal som sa už len po Zlatno, čo je hneď pri Veľkom Tribči a kĺzal som domov. Nakoniec z toho bolo 350km.

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Predvianočný vlnový minizraz v Nitre

Stačilo jedno decembrové poobedie a pár správ na WhatsAppe na to, aby sa na druhý deň ráno v Nitre stretlo sedem vlnochtivých plachtárov. Zhruba po 9.00 sme mali nachystané a pomaly sa schyľovalo na štart. Oblačnosť však nevyzerala úplne vlnovo a tak sme sa skúšali ťahať nie len do závetria Žibrice, ale niektorí aj priamo na svah. Keďže závetrie moc nefungovalo, tak sme sa postretali na návetrí Žibrice a pokúšali sme sa vystúpať popri oblačnosti, ktorá kondenzovala rovno nad svahom. Najskôr sa to podarilo Dominovi a Samovi, ktorý si prišiel vyskúšať južnú bavlnku až zo Žiliny. Oblačnosť následne zhustla, čo znamenalo dočasnú stopku pre nás ostatných. Ale nevzdávali sme sa a čakali sme na našu chvíľu. Tá prišla asi po hodine Brownovho pohybu okolo Žibrice, keď sa dočasne rozpustila oblačnosť v stúpavej stope. To sme využili spolu s Martinom, Romanom a Filipom. Tento dôležitý moment premeškal Peťo a tak musel hoblovať nad Žibricou zhruba ďalšiu hodinku. Po dostúpaní stropu sme sa postu

Rozloženie síl pri zátačke s náklonom

Možno si mnohí z vás, ktorí ste absolvovali kurz pilota, po prečítaní nadpisu poviete, že čo nám tu chce autor v roku 2020 písať o tom ako lietadlá zatáčajú. Veď sme sa to všetci učili na prednáškach aerodynamiky a sú toho plné učebnice. Všetci predsa poznáme ten obrázok, kde je naklonené lietadlo a z jeho ťažiska smerujú šípky do všetkých možných strán a navzájom sa rušia vertikálne a horizontálne zložky síl. Navyše, je k tomu niekoľkostranový presvedčivý fyzikálny výklad ako dané sily vznikajú a čo sa pritom deje. V tomto príspevku sa venujem tomu, že veľa učebníc vysvetluje aerodynamiku zátačky nesprávne a pozrieme sa na to, čo sa v skutočnosti s lietadlom v náklone deje. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Učebnice sportovního letce. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Pilot’s Handbook of Aeronautical Knowledge. Videl som mnoho zdrojov, niektoré miešajú hrušky s jablkami, iné dokonca popisujú neexistujúce fyzikálne javy. Uvediem pár príkl

FAI 554 km

Predpoveď na sobotu 8. mája vyzerala hádam už od začiatku týždňa veľmi dobre a nebojím sa napísať, ba priam rekordne. No potom prišiel piatok a na väčšine územia krajiny spadlo dosť veľké množstvo zrážok na to, aby u mňa začal prevládať mierny pesimizmus. Už sa totiž viac krát stalo, že po výdatnom daždi sa vynikájúce predpovede nenaplnili. Minimálne zo začiatku termického dňa bývajú stúpania slabé a základne oveľa nižšie ako sú predpovede. No napriek tomu bol silný predpoklad, že bude nie len dosť dlhý interval, ale aj celkom homogénne termické podmienky, čo nebýva až tak moc často. Tak sme vymysleli, že konečne poletíme nejaký ten FAI trojuholník . A vzhľadom na predpoveď, ktorá dávala, že na juhu to má byť doobeda lepšie ako pohraničie s Českom, kde sme plánovali severnú otočku a naopak poobede sa má juh dosť skoro vyčistiť, sme zvolili oblet proti smeru hodinových ručičiek. Teda netradične, prvé rameno na juh. Predpoklady so slabším štartom sa aj naplnili, teda aspoň na juhu to bol