Preskočiť na hlavný obsah

Clublife 18.10.08

V tento neskorý októbrový deň sa na letisku v Nitre ako každú sobotu objavila početná skupina plachtárov. Kedže sa okrem plachtárov objavilo aj slnko na oblohe, určite sa najmä po studenej fronte dalo očakávať, že môže byť nejaká tá termika. Ale poďme pekne po poriadku...


Najskôr nás prekvapil opravený blonďák, ktorého sme teda nevideli riadne dlho.


Hneď sme sa pustili do skladania. Kalďo kontroluje precíznu prácu.


Na našich tvárach tiež badať značnú spokojnosť.



...a ešte tretie a čtvrté krídlo:)


hotovo!


a ešte jednu Kalďovi aj s novou Jerrynkou


Nikolka s nejakým ďalším psíkom..hmm...kde sa to tu berie??? Teda ten pes samozrejme :)


Ale potom sme otvorili hangár a zistili, že tri osičky sme dolietali do stovky a preto treba spraviť údržbu. Tak sme sa pustili do práce...


Nikolka, aby sa z toho jesť dalo!!! :-)


...a to sme sa už zmierili s pracovným dňom.


V tom prišiel Vlado a začal súverejne vyťahovať eLeSku...hmm...niečo sa chystá!


jedno, druhé...


... a je tam.



A my pokračujeme v rozšróbovávaní a odmasťovaní gradientov...




A niekoľko nitrianskych a jeden popradský člen (Maťo - vľavo) na spoločnej fotke.

Poponáhľali sme sa a rýchlo dokončili robotu, popri tom ako starešina štartovala my sme vytiahli ešte 2 osy (Dávid, Milan), blaníka (Kaldéz a Nikolka) a poskladali pegasa (Ja:) a rýchlo na štart.


A toto už z Dávidovho kokpitu fotka do stupáku, vľavo pegas, vpravo Marcel na ASW-15


Neuveriteľné, ale naozaj letíme 18. októbra.


Marcel...


A toto už v mojej kabíne. V skutočnosti boli emócie pozitívne :-)



Jesenná Nitra.


A ešte jedna.


Dnes to bola proste nádhera! Krásny let.


Dávid tiež nadšený.


Budovateľská...


Celé krídla od babieho leta.


"Dávid, to čo máš za nový plachtársky vohoz ?!"


"Pozeraj, ja som robokop! A ešte aj ladím s plachtami :)"

Krásny deň za nami.

Obľúbené príspevky z tohto blogu

FAI 554 km

Predpoveď na sobotu 8. mája vyzerala hádam už od začiatku týždňa veľmi dobre a nebojím sa napísať, ba priam rekordne. No potom prišiel piatok a na väčšine územia krajiny spadlo dosť veľké množstvo zrážok na to, aby u mňa začal prevládať mierny pesimizmus. Už sa totiž viac krát stalo, že po výdatnom daždi sa vynikájúce predpovede nenaplnili. Minimálne zo začiatku termického dňa bývajú stúpania slabé a základne oveľa nižšie ako sú predpovede. No napriek tomu bol silný predpoklad, že bude nie len dosť dlhý interval, ale aj celkom homogénne termické podmienky, čo nebýva až tak moc často. Tak sme vymysleli, že konečne poletíme nejaký ten FAI trojuholník . A vzhľadom na predpoveď, ktorá dávala, že na juhu to má byť doobeda lepšie ako pohraničie s Českom, kde sme plánovali severnú otočku a naopak poobede sa má juh dosť skoro vyčistiť, sme zvolili oblet proti smeru hodinových ručičiek. Teda netradične, prvé rameno na juh. Predpoklady so slabším štartom sa aj naplnili, teda aspoň na juhu to bol

707 km - prvá sedemstovka

Záver apríla 2020 nám doprial výborné počasia vhodné na naozaj dlhé prelety. Táké o akých fantazírujeme vždy počas zimy, keď si stanovujeme tie najvyššie ciele. Len tri dni po peknej štvrtkovej 500vke to vyzeralo podľa všetkých predpovedí naozaj skvele, tak poďho prekonávať osobné rekordy. Už dlhšie som rozmýšľal, či by som stihol v dobrom počasí uletieť na štyristovke 700 km. Len necelý rok dozadu  som nadobudol presvedčenie, že to pôjde. Dnes bol ideálny čas na prvý pokus . Základom je, aby fungovala termika veľmi skoro aj u nás v Nitre. Pásku sme preťali o 10.21. Dostupy neboli ani zďaleka ako pred rokom, keď som odlietal v podobnom čase, ale termika celkom fungovala. Teda až kým sme sa o 11.00 nevyskytli cca v 800 m QNH nad "výbuchom". Vtedy to nevyzeralo moc dobre, ale našťastie sa nám podarilo nájsť stúpanie, dokonca celkom silné, takže sme sa ani výrazne nezasekali. O pár minút na to sa nám už nad prievidzkou Magurou podarilo prekročiť 2000 m QNH a v tom momente s

Rozloženie síl pri zátačke s náklonom

Možno si mnohí z vás, ktorí ste absolvovali kurz pilota, po prečítaní nadpisu poviete, že čo nám tu chce autor v roku 2020 písať o tom ako lietadlá zatáčajú. Veď sme sa to všetci učili na prednáškach aerodynamiky a sú toho plné učebnice. Všetci predsa poznáme ten obrázok, kde je naklonené lietadlo a z jeho ťažiska smerujú šípky do všetkých možných strán a navzájom sa rušia vertikálne a horizontálne zložky síl. Navyše, je k tomu niekoľkostranový presvedčivý fyzikálny výklad ako dané sily vznikajú a čo sa pritom deje. V tomto príspevku sa venujem tomu, že veľa učebníc vysvetluje aerodynamiku zátačky nesprávne a pozrieme sa na to, čo sa v skutočnosti s lietadlom v náklone deje. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Učebnice sportovního letce. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Pilot’s Handbook of Aeronautical Knowledge. Videl som mnoho zdrojov, niektoré miešajú hrušky s jablkami, iné dokonca popisujú neexistujúce fyzikálne javy. Uvediem pár príkl