Preskočiť na hlavný obsah

23. máj 09 - 250km

Môj sobotný prelet za začal vlastne ešte v piatok na intráku. Kvôli pondelkovej skúške z lineárnej algebry som pôvodne vôbec neplánoval prísť na letisko, ale piatok poobede som navštívil, ako to býva zvykom, známe meteorologické servre a po dôkladnej analýze všetkých dostupných údajov som zavrel zošit, nahádzal veci do tašky a o hodinu som už sedel v autobuse do Nitry :) A predpoveď nakoniec aj vyšla, až na to, že som nečakal, že silný vietor nám narobí také problémy. Štart okolo 12:30 a mierne problémy pri uchytávaní. Po dostúpaní základne len do 1400m na Nitru a po zistení že fúka cca 40km/h (čo bolo na ose teda riadne cítiť) som začal aj trocha pochybovať, či sa mi podarí odletieť. Nakoniec som nezavával a pustil som sa smerom na Partizánske. Po ceste ma podržali aspoň slabšie stúpania, ktoré som preletel v priamočiarom lete a nakoniec som zatočil asi v 900m pri Partizánskom s riadnou kopou ušatých laminátov, ktoré trénovali na PMČR a PMSR v Partizánskom. Chalani od nás boli ešte pri Nitre, tak som zase raz ostal sám, ako to už u mňa býva zvykom. Vytočil som do 1500m a pustil sa ďalej na Prievidzu po doline. S miernymi problémami som sa nakoniec uchytil rovno nad mestom zo 700m a konečne ma to vyplulo do normálnej výšky 1900m. To ma už Kalďo predbehol (na DG-1000). Po Vtáčniku to struhol na Veľkú Fatru. Ja som už vedel že na Veľkú už nepotiahnem, lebo bolo dosť hodín, keďže proti vetru som mal o niečo lepšiu rýchlosť ako bicyklisti. Martinská dolina ale vyzerala úplne nádherne (napodiv hrebeň Malej Fatry bol čistý) a tak som ju krížom preletel a otočil som sa rovno nad Martinským letiskom. Základne tu boli cca v 2000m na Nitru, široké stúpania, proste výborné počasie. Už bolo dosť hodín a tak som sa rozhodol, že idem domov, keďže v okolí Prievidze sa to začalo čistiť a chcel som aj doletieť naspäť. Po Martinskej nebol problém, cez Prievidzkú bol už klasicky dlhší preskok na Vtáčik, kde som sa uchytil nie moc vysoko nad hrebeňom a domov už nebol problém. Let na OLC tu.

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Rozloženie síl pri zátačke s náklonom

Možno si mnohí z vás, ktorí ste absolvovali kurz pilota, po prečítaní nadpisu poviete, že čo nám tu chce autor v roku 2020 písať o tom ako lietadlá zatáčajú. Veď sme sa to všetci učili na prednáškach aerodynamiky a sú toho plné učebnice. Všetci predsa poznáme ten obrázok, kde je naklonené lietadlo a z jeho ťažiska smerujú šípky do všetkých možných strán a navzájom sa rušia vertikálne a horizontálne zložky síl. Navyše, je k tomu niekoľkostranový presvedčivý fyzikálny výklad ako dané sily vznikajú a čo sa pritom deje. V tomto príspevku sa venujem tomu, že veľa učebníc vysvetluje aerodynamiku zátačky nesprávne a pozrieme sa na to, čo sa v skutočnosti s lietadlom v náklone deje. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Učebnice sportovního letce. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Pilot’s Handbook of Aeronautical Knowledge. Videl som mnoho zdrojov, niektoré miešajú hrušky s jablkami, iné dokonca popisujú neexistujúce fyzikálne javy. Uvediem pár príkl

Osobný rekord: 664 km

Tento report píšem s pár mesačným oneskorením až v predvianočnom čase, ale chcem sa ešte vrátiť k tomuto výnimočnému júlovému dňu , nakoľko sa mi podarilo pokoriť môj osobný rekord - najdlhší deklarovaný let. Majstrovstvá Európy v Prievidzi boli práve v plnom prúde a počasia boli rádovo lepšie ako sme mali na PMSR. Napriek tomu víkend uprostred júla (a tiež EGC) nebol práve dobrý. V sobotu neletové a v nedeľu to tiež nebola žiadna veľká sláva . No v predpovediach sa črtal, až by som povedal zázračný pondelok. Po dlhých úvahách som sa rozhodol pre nasledný plán. Prespím na letisku. Ráno skontrolujem predpoveď. A len v prípade, že bude naozaj výnimočná (rozumej, bude hroziť počasie sezóny), pôjdem letieť. Ak predpoveď zhoršia (čo býva bežné), tak pôjdem podla plánu A - pracovať. Ráno vstanem a predpoveď počasia je stále pecková (musím dodať, že nečakane). Je rozhodnuté, ideme na to. Čo chcem zdôrazniť je, že hlavným atribútom predpovede bol veľmi dlhý interval. Začiatok termiky dával

Nízke Tatry 23. apríl 2020

Dnes sme si s Martinom švihli tímových 540km cez Minčol (Kubínska hoľa), Drážovce (pri Nitre) a Demänovú v Nízkych . Ešte to chcelo tak 100km navyše keďže sme pristávali už okolo 16:30, ale aj tak super prelet. Okrem samotných Nízkych Tatier takmer čisto, iba po hrebeňoch sa robili chmárky a pod nimi silné stúpania.