Preskočiť na hlavný obsah

16. august 09 - 450km

V nedeľu som poskladal LS-6 a nahodil dlhé konce na 17,5m verziu. Vodu som nabrať nemohol kôli technickým problémom, čo sa opäť bohužiaľ prejavilo na rýchlosti. Obloha sa počas doobedia výrazne zatiahla strednou oblačnosťou a už to začínalo vyzerať na zlyhávkový deň. O 12 stále zatiahnuté, situácia vyzerala dosť zle. Okolo 12:15 sme začali štartovať napriek spomínanej oblačnosti. Po vypnutí stúpania aj pod už rozpadajúcou sa dekou okolo 1 metra. Dostup najskôr do 850m a mierne problémy so štartom. Po Partizánske ako už obvykle trocha boj, ale počasie sa začalo veľmi rýchlo prieznivo vyvíjať. Stupania 2-3m, ale základne stále dosť nízko asi v 1500m. Na Malej Fatre najskôr 1600m, potom 1700m. Otočil som sa na začiatku Krivánskej, kde som točil spolu s Dominom, ktorý sa na LS8 už vracal zo severu. Cesta na juh úplne fantastická, ale Dominovi som nemohol bez vody stíhať a utiekol mi. Leteli sme pod radou až niekde po Zlaté Moravce. Na juhu som sa otočil v Zámkoch. Tu bolo ale o dosť horšie počasie. Musel som točiť aj slabšie stúpania okolo 1 metra. Po otočke som nadviazal znovu na radu ktorá sa ťahala vychodne od Zlatých Moraviec cez Vtáčnik a Kozie Chrbty. V Malej Fatre som sa otočil, dlhý doklz domov a postupné znižovanie mínusovej rezervy.



Obľúbené príspevky z tohto blogu

Rozloženie síl pri zátačke s náklonom

Možno si mnohí z vás, ktorí ste absolvovali kurz pilota, po prečítaní nadpisu poviete, že čo nám tu chce autor v roku 2020 písať o tom ako lietadlá zatáčajú. Veď sme sa to všetci učili na prednáškach aerodynamiky a sú toho plné učebnice. Všetci predsa poznáme ten obrázok, kde je naklonené lietadlo a z jeho ťažiska smerujú šípky do všetkých možných strán a navzájom sa rušia vertikálne a horizontálne zložky síl. Navyše, je k tomu niekoľkostranový presvedčivý fyzikálny výklad ako dané sily vznikajú a čo sa pritom deje. V tomto príspevku sa venujem tomu, že veľa učebníc vysvetluje aerodynamiku zátačky nesprávne a pozrieme sa na to, čo sa v skutočnosti s lietadlom v náklone deje. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Učebnice sportovního letce. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Pilot’s Handbook of Aeronautical Knowledge. Videl som mnoho zdrojov, niektoré miešajú hrušky s jablkami, iné dokonca popisujú neexistujúce fyzikálne javy. Uvediem pár príkl

Osobný rekord: 664 km

Tento report píšem s pár mesačným oneskorením až v predvianočnom čase, ale chcem sa ešte vrátiť k tomuto výnimočnému júlovému dňu , nakoľko sa mi podarilo pokoriť môj osobný rekord - najdlhší deklarovaný let. Majstrovstvá Európy v Prievidzi boli práve v plnom prúde a počasia boli rádovo lepšie ako sme mali na PMSR. Napriek tomu víkend uprostred júla (a tiež EGC) nebol práve dobrý. V sobotu neletové a v nedeľu to tiež nebola žiadna veľká sláva . No v predpovediach sa črtal, až by som povedal zázračný pondelok. Po dlhých úvahách som sa rozhodol pre nasledný plán. Prespím na letisku. Ráno skontrolujem predpoveď. A len v prípade, že bude naozaj výnimočná (rozumej, bude hroziť počasie sezóny), pôjdem letieť. Ak predpoveď zhoršia (čo býva bežné), tak pôjdem podla plánu A - pracovať. Ráno vstanem a predpoveď počasia je stále pecková (musím dodať, že nečakane). Je rozhodnuté, ideme na to. Čo chcem zdôrazniť je, že hlavným atribútom predpovede bol veľmi dlhý interval. Začiatok termiky dával

Nízke Tatry 23. apríl 2020

Dnes sme si s Martinom švihli tímových 540km cez Minčol (Kubínska hoľa), Drážovce (pri Nitre) a Demänovú v Nízkych . Ešte to chcelo tak 100km navyše keďže sme pristávali už okolo 16:30, ale aj tak super prelet. Okrem samotných Nízkych Tatier takmer čisto, iba po hrebeňoch sa robili chmárky a pod nimi silné stúpania.