V nedeľu som poskladal LS-6 a nahodil dlhé konce na 17,5m verziu. Vodu som nabrať nemohol kôli technickým problémom, čo sa opäť bohužiaľ prejavilo na rýchlosti. Obloha sa počas doobedia výrazne zatiahla strednou oblačnosťou a už to začínalo vyzerať na zlyhávkový deň. O 12 stále zatiahnuté, situácia vyzerala dosť zle. Okolo 12:15 sme začali štartovať napriek spomínanej oblačnosti. Po vypnutí stúpania aj pod už rozpadajúcou sa dekou okolo 1 metra. Dostup najskôr do 850m a mierne problémy so štartom. Po Partizánske ako už obvykle trocha boj, ale počasie sa začalo veľmi rýchlo prieznivo vyvíjať. Stupania 2-3m, ale základne stále dosť nízko asi v 1500m. Na Malej Fatre najskôr 1600m, potom 1700m. Otočil som sa na začiatku Krivánskej, kde som točil spolu s Dominom, ktorý sa na LS8 už vracal zo severu. Cesta na juh úplne fantastická, ale Dominovi som nemohol bez vody stíhať a utiekol mi. Leteli sme pod radou až niekde po Zlaté Moravce. Na juhu som sa otočil v Zámkoch. Tu bolo ale o dosť horšie počasie. Musel som točiť aj slabšie stúpania okolo 1 metra. Po otočke som nadviazal znovu na radu ktorá sa ťahala vychodne od Zlatých Moraviec cez Vtáčnik a Kozie Chrbty. V Malej Fatre som sa otočil, dlhý doklz domov a postupné znižovanie mínusovej rezervy.
Možno si mnohí z vás, ktorí ste absolvovali kurz pilota, po prečítaní nadpisu poviete, že čo nám tu chce autor v roku 2020 písať o tom ako lietadlá zatáčajú. Veď sme sa to všetci učili na prednáškach aerodynamiky a sú toho plné učebnice. Všetci predsa poznáme ten obrázok, kde je naklonené lietadlo a z jeho ťažiska smerujú šípky do všetkých možných strán a navzájom sa rušia vertikálne a horizontálne zložky síl. Navyše, je k tomu niekoľkostranový presvedčivý fyzikálny výklad ako dané sily vznikajú a čo sa pritom deje. V tomto príspevku sa venujem tomu, že veľa učebníc vysvetluje aerodynamiku zátačky nesprávne a pozrieme sa na to, čo sa v skutočnosti s lietadlom v náklone deje. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Učebnice sportovního letce. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Pilot’s Handbook of Aeronautical Knowledge. Videl som mnoho zdrojov, niektoré miešajú hrušky s jablkami, iné dokonca popisujú neexistujúce fyzikálne javy. Uvediem pár príkl