Preskočiť na hlavný obsah

17. august 09 - 390km na Golf-Indii

V pondelok 17.8 som sa dostal do dlhšej dobe do našej druhej LS-6tky, do "GI". Natankoval som 100 litrov H2O a vytiahol na štart. Ďaleko na severovýchode už bolo dosť skoro vidieť ponaskakované kongesťáky a bolo jasné, že to dnes pôjde do búrok.

Prvé štarty patrili nášmu čerstvému cirrusárovi Filipovi (známy ako "oranžový barón":) pričom po štvrtom štarte zostal asi pol hodinu točiť v 500m v okolí letiska. Ostatní sme pozerali zo zeme ako sa mu darí. U nás to bolo stále čisté, no napriek tomu Domino nevydržal a išiel tiež bojovať. My sme ešte hodnú chvílu vyčkávali a keď sa objavili prvé chmárky tak sme začali štartovať. Štart som mal veľmi neskoro - o 13:22. Prvé točenie po vypnutí okolo 1m/s asi do 900m a pomaly som sa presúval na sever. Okolo Tribča to už bolo veľmi slušné. Dali sa nájsť stúpania 2-3m/s. Základne v 1600m. Postupne som sa dostal za Handlovú na Kozie chrbty, kde som točil neďaleko od prehánky, ktorá bola na úpätí Veľkej Fatry. Ďalej sa už moc nedalo. Malá Fatra bola vyhasnutá po prehánke a Veľká kompletne zliata a šlahali z nej blesky. Otočil som sa a bez problémov doletel do Nitry. Rovno nad mestom som zatočil stupák do 2m/s a otočil sa znova na sever, lebo na juh od Nitry veľmi málo kumulov. V okolí Tribča-Vtáčnika stále výborné počasie ale doliny sa začínali kompletne čistiť - počasie ostalo iba na hrebeňoch. Opäť som letel po Handlovú a rozhodol som sa ísť na Malú Fatru, kde medzi časom naskákali kumuli aj keď také dosť rozcuchané. Po Kozích bol dosť problém, nakoniec som sa uchytil pri Kľaku, kde som vytočil 2meter do bázy a vydal som na Veľkú Lúku. Južne od Lúky asi 5km som točil posledný dobrý stupák - asi 2.5m/s. Otočil som Veľkú lúku a letel domov. Po ceste som bral aj slabé stúpania, ale nebol moc problém. V okolí Tribča ešte slušne držali veľké mraky, ktoré už boli v štádiu rozpadu. Z nabratej výšky som urobil kratšie rameno na juh a nasadil na doklz. 390km.

Obľúbené príspevky z tohto blogu

FAI 554 km

Predpoveď na sobotu 8. mája vyzerala hádam už od začiatku týždňa veľmi dobre a nebojím sa napísať, ba priam rekordne. No potom prišiel piatok a na väčšine územia krajiny spadlo dosť veľké množstvo zrážok na to, aby u mňa začal prevládať mierny pesimizmus. Už sa totiž viac krát stalo, že po výdatnom daždi sa vynikájúce predpovede nenaplnili. Minimálne zo začiatku termického dňa bývajú stúpania slabé a základne oveľa nižšie ako sú predpovede. No napriek tomu bol silný predpoklad, že bude nie len dosť dlhý interval, ale aj celkom homogénne termické podmienky, čo nebýva až tak moc často. Tak sme vymysleli, že konečne poletíme nejaký ten FAI trojuholník . A vzhľadom na predpoveď, ktorá dávala, že na juhu to má byť doobeda lepšie ako pohraničie s Českom, kde sme plánovali severnú otočku a naopak poobede sa má juh dosť skoro vyčistiť, sme zvolili oblet proti smeru hodinových ručičiek. Teda netradične, prvé rameno na juh. Predpoklady so slabším štartom sa aj naplnili, teda aspoň na juhu to bol

707 km - prvá sedemstovka

Záver apríla 2020 nám doprial výborné počasia vhodné na naozaj dlhé prelety. Táké o akých fantazírujeme vždy počas zimy, keď si stanovujeme tie najvyššie ciele. Len tri dni po peknej štvrtkovej 500vke to vyzeralo podľa všetkých predpovedí naozaj skvele, tak poďho prekonávať osobné rekordy. Už dlhšie som rozmýšľal, či by som stihol v dobrom počasí uletieť na štyristovke 700 km. Len necelý rok dozadu  som nadobudol presvedčenie, že to pôjde. Dnes bol ideálny čas na prvý pokus . Základom je, aby fungovala termika veľmi skoro aj u nás v Nitre. Pásku sme preťali o 10.21. Dostupy neboli ani zďaleka ako pred rokom, keď som odlietal v podobnom čase, ale termika celkom fungovala. Teda až kým sme sa o 11.00 nevyskytli cca v 800 m QNH nad "výbuchom". Vtedy to nevyzeralo moc dobre, ale našťastie sa nám podarilo nájsť stúpanie, dokonca celkom silné, takže sme sa ani výrazne nezasekali. O pár minút na to sa nám už nad prievidzkou Magurou podarilo prekročiť 2000 m QNH a v tom momente s

Rozloženie síl pri zátačke s náklonom

Možno si mnohí z vás, ktorí ste absolvovali kurz pilota, po prečítaní nadpisu poviete, že čo nám tu chce autor v roku 2020 písať o tom ako lietadlá zatáčajú. Veď sme sa to všetci učili na prednáškach aerodynamiky a sú toho plné učebnice. Všetci predsa poznáme ten obrázok, kde je naklonené lietadlo a z jeho ťažiska smerujú šípky do všetkých možných strán a navzájom sa rušia vertikálne a horizontálne zložky síl. Navyše, je k tomu niekoľkostranový presvedčivý fyzikálny výklad ako dané sily vznikajú a čo sa pritom deje. V tomto príspevku sa venujem tomu, že veľa učebníc vysvetluje aerodynamiku zátačky nesprávne a pozrieme sa na to, čo sa v skutočnosti s lietadlom v náklone deje. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Učebnice sportovního letce. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Pilot’s Handbook of Aeronautical Knowledge. Videl som mnoho zdrojov, niektoré miešajú hrušky s jablkami, iné dokonca popisujú neexistujúce fyzikálne javy. Uvediem pár príkl