Preskočiť na hlavný obsah

2. august 09 - Liešťany

V nedeľu 2. augusta som pôvodne ani neplánoval letieť, ale nemohol som sa pozerať na neobsadenú LS-6 "N6" v tranďáku. Tak som to poskladal a vytlačil na štart.

Ako to je u nás už zvykom, opäť milión eroplánov na štarte vzhľadom na neustálu prítomnosť zahraničných plachtárov. Fúkal silný juh (cca 40km/h) a počasie vyzeralo dosť slabo, preto som čakal že to vydá akurát tak na svah. Po vypnutí som ale názor zmenil, termika fungovala a dalo sa letieť, tak poďho na kopce. Výrazný zlom nastal keď som priletel na Kľak. Tu sa skončilo pre mňa točenie a začalo svahovanie. Celú Malú Fatru som presvahoval po Veľkú Lúku tam aj naspäť z hrebeňa na hrebeň, ktoré boli kolmo nafukované južným vetrom. Po ceste naspäť som ale spravil osudnú chybu, keď som zle odhadol vietor a hrebeň Maguri. Plán bol zo severnej strany preletieť na návetrie od Nitrianskeho Rudna. Vietor ale nefúkal kolmo na svah a po tom ako ma to na severnej strane Maguri zhodilo do malej výšky, som sa už na svahu neuchytil a musel som zletieť do doliny pri Rudno. To som už mal výšku tak akurát na rolu a po tom, čo aj posledné pokusy o uchytenie zlyhali, som to zrovnal na celkom slušnú lúku pri obci Liešťany.




Obľúbené príspevky z tohto blogu

Rozloženie síl pri zátačke s náklonom

Možno si mnohí z vás, ktorí ste absolvovali kurz pilota, po prečítaní nadpisu poviete, že čo nám tu chce autor v roku 2020 písať o tom ako lietadlá zatáčajú. Veď sme sa to všetci učili na prednáškach aerodynamiky a sú toho plné učebnice. Všetci predsa poznáme ten obrázok, kde je naklonené lietadlo a z jeho ťažiska smerujú šípky do všetkých možných strán a navzájom sa rušia vertikálne a horizontálne zložky síl. Navyše, je k tomu niekoľkostranový presvedčivý fyzikálny výklad ako dané sily vznikajú a čo sa pritom deje. V tomto príspevku sa venujem tomu, že veľa učebníc vysvetluje aerodynamiku zátačky nesprávne a pozrieme sa na to, čo sa v skutočnosti s lietadlom v náklone deje. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Učebnice sportovního letce. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Pilot’s Handbook of Aeronautical Knowledge. Videl som mnoho zdrojov, niektoré miešajú hrušky s jablkami, iné dokonca popisujú neexistujúce fyzikálne javy. Uvediem pár príkl

Osobný rekord: 664 km

Tento report píšem s pár mesačným oneskorením až v predvianočnom čase, ale chcem sa ešte vrátiť k tomuto výnimočnému júlovému dňu , nakoľko sa mi podarilo pokoriť môj osobný rekord - najdlhší deklarovaný let. Majstrovstvá Európy v Prievidzi boli práve v plnom prúde a počasia boli rádovo lepšie ako sme mali na PMSR. Napriek tomu víkend uprostred júla (a tiež EGC) nebol práve dobrý. V sobotu neletové a v nedeľu to tiež nebola žiadna veľká sláva . No v predpovediach sa črtal, až by som povedal zázračný pondelok. Po dlhých úvahách som sa rozhodol pre nasledný plán. Prespím na letisku. Ráno skontrolujem predpoveď. A len v prípade, že bude naozaj výnimočná (rozumej, bude hroziť počasie sezóny), pôjdem letieť. Ak predpoveď zhoršia (čo býva bežné), tak pôjdem podla plánu A - pracovať. Ráno vstanem a predpoveď počasia je stále pecková (musím dodať, že nečakane). Je rozhodnuté, ideme na to. Čo chcem zdôrazniť je, že hlavným atribútom predpovede bol veľmi dlhý interval. Začiatok termiky dával

Nízke Tatry 23. apríl 2020

Dnes sme si s Martinom švihli tímových 540km cez Minčol (Kubínska hoľa), Drážovce (pri Nitre) a Demänovú v Nízkych . Ešte to chcelo tak 100km navyše keďže sme pristávali už okolo 16:30, ale aj tak super prelet. Okrem samotných Nízkych Tatier takmer čisto, iba po hrebeňoch sa robili chmárky a pod nimi silné stúpania.