Preskočiť na hlavný obsah

Lysec 2011 a vlnový seminár v Martine

V sobotu 5.2.2011 sa konala tradičná akcia - výstup na Lysec. Tento ročník bol špecifický hneď z viacerých dôvodov. Samotný výstup prebiehal v podmienkach IFR, ale napriek tomu to bol krásny zážitok a namiesto tradičného výhľadu do okolitých dolín sa nám naskytli zaujímavé a nevšedné pohľady. Okrem toho sme si preverili, ako sme na tom s fyzickou kondíciou pred očakávanou plachtárskou sezónou. Čo chcem ale vyzdvihnúť, bol pripravený vlnový seminár v zaplnenom martinskom bare Peklo.

O svoje skúsenosti sa s nami podelili známi slovenskí plachtári a musím povedať , že všetky prednášky boli perfektné! Autori vysvetlili jasne a zrozumieteľne ako vlna funguje, kedy, kde a ako je využiteľná či už v Jeseníkoch, Martine, Tatrách, za Karpatmi, či Tribčom. Všetky prezentácie boli sprevádzané krásnymi fotografiami pohľadov, ktoré bežný smrteľník nemá šancu vidieť. Rovnako sa nezabudlo na praktickú stránku a vysvetlená bola detailne príprava na let vo vlne od suchého oblečenia, cez kyslík až po žiadanie priestorov. Okrem vlnového lietania nám ešte Vlado Foltín ukázal ako sa brúsia svahy v Chile, čo bolo sprevádzané vtipnými komentármi Petra Krejčírika a Ludka Klugera.


Celá akcia sa niesla v neformálnej a priateľskej atmosfére a myslím, že naplnila očakávania vysoko nad mieru. Dúfam, že podobných akcií sa bude konať čo najviac.

Obľúbené príspevky z tohto blogu

FAI 554 km

Predpoveď na sobotu 8. mája vyzerala hádam už od začiatku týždňa veľmi dobre a nebojím sa napísať, ba priam rekordne. No potom prišiel piatok a na väčšine územia krajiny spadlo dosť veľké množstvo zrážok na to, aby u mňa začal prevládať mierny pesimizmus. Už sa totiž viac krát stalo, že po výdatnom daždi sa vynikájúce predpovede nenaplnili. Minimálne zo začiatku termického dňa bývajú stúpania slabé a základne oveľa nižšie ako sú predpovede. No napriek tomu bol silný predpoklad, že bude nie len dosť dlhý interval, ale aj celkom homogénne termické podmienky, čo nebýva až tak moc často. Tak sme vymysleli, že konečne poletíme nejaký ten FAI trojuholník . A vzhľadom na predpoveď, ktorá dávala, že na juhu to má byť doobeda lepšie ako pohraničie s Českom, kde sme plánovali severnú otočku a naopak poobede sa má juh dosť skoro vyčistiť, sme zvolili oblet proti smeru hodinových ručičiek. Teda netradične, prvé rameno na juh. Predpoklady so slabším štartom sa aj naplnili, teda aspoň na juhu to bol

707 km - prvá sedemstovka

Záver apríla 2020 nám doprial výborné počasia vhodné na naozaj dlhé prelety. Táké o akých fantazírujeme vždy počas zimy, keď si stanovujeme tie najvyššie ciele. Len tri dni po peknej štvrtkovej 500vke to vyzeralo podľa všetkých predpovedí naozaj skvele, tak poďho prekonávať osobné rekordy. Už dlhšie som rozmýšľal, či by som stihol v dobrom počasí uletieť na štyristovke 700 km. Len necelý rok dozadu  som nadobudol presvedčenie, že to pôjde. Dnes bol ideálny čas na prvý pokus . Základom je, aby fungovala termika veľmi skoro aj u nás v Nitre. Pásku sme preťali o 10.21. Dostupy neboli ani zďaleka ako pred rokom, keď som odlietal v podobnom čase, ale termika celkom fungovala. Teda až kým sme sa o 11.00 nevyskytli cca v 800 m QNH nad "výbuchom". Vtedy to nevyzeralo moc dobre, ale našťastie sa nám podarilo nájsť stúpanie, dokonca celkom silné, takže sme sa ani výrazne nezasekali. O pár minút na to sa nám už nad prievidzkou Magurou podarilo prekročiť 2000 m QNH a v tom momente s

Rozloženie síl pri zátačke s náklonom

Možno si mnohí z vás, ktorí ste absolvovali kurz pilota, po prečítaní nadpisu poviete, že čo nám tu chce autor v roku 2020 písať o tom ako lietadlá zatáčajú. Veď sme sa to všetci učili na prednáškach aerodynamiky a sú toho plné učebnice. Všetci predsa poznáme ten obrázok, kde je naklonené lietadlo a z jeho ťažiska smerujú šípky do všetkých možných strán a navzájom sa rušia vertikálne a horizontálne zložky síl. Navyše, je k tomu niekoľkostranový presvedčivý fyzikálny výklad ako dané sily vznikajú a čo sa pritom deje. V tomto príspevku sa venujem tomu, že veľa učebníc vysvetluje aerodynamiku zátačky nesprávne a pozrieme sa na to, čo sa v skutočnosti s lietadlom v náklone deje. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Učebnice sportovního letce. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Pilot’s Handbook of Aeronautical Knowledge. Videl som mnoho zdrojov, niektoré miešajú hrušky s jablkami, iné dokonca popisujú neexistujúce fyzikálne javy. Uvediem pár príkl