Preskočiť na hlavný obsah

Lysec 2011 a vlnový seminár v Martine

V sobotu 5.2.2011 sa konala tradičná akcia - výstup na Lysec. Tento ročník bol špecifický hneď z viacerých dôvodov. Samotný výstup prebiehal v podmienkach IFR, ale napriek tomu to bol krásny zážitok a namiesto tradičného výhľadu do okolitých dolín sa nám naskytli zaujímavé a nevšedné pohľady. Okrem toho sme si preverili, ako sme na tom s fyzickou kondíciou pred očakávanou plachtárskou sezónou. Čo chcem ale vyzdvihnúť, bol pripravený vlnový seminár v zaplnenom martinskom bare Peklo.

O svoje skúsenosti sa s nami podelili známi slovenskí plachtári a musím povedať , že všetky prednášky boli perfektné! Autori vysvetlili jasne a zrozumieteľne ako vlna funguje, kedy, kde a ako je využiteľná či už v Jeseníkoch, Martine, Tatrách, za Karpatmi, či Tribčom. Všetky prezentácie boli sprevádzané krásnymi fotografiami pohľadov, ktoré bežný smrteľník nemá šancu vidieť. Rovnako sa nezabudlo na praktickú stránku a vysvetlená bola detailne príprava na let vo vlne od suchého oblečenia, cez kyslík až po žiadanie priestorov. Okrem vlnového lietania nám ešte Vlado Foltín ukázal ako sa brúsia svahy v Chile, čo bolo sprevádzané vtipnými komentármi Petra Krejčírika a Ludka Klugera.


Celá akcia sa niesla v neformálnej a priateľskej atmosfére a myslím, že naplnila očakávania vysoko nad mieru. Dúfam, že podobných akcií sa bude konať čo najviac.

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Rozloženie síl pri zátačke s náklonom

Možno si mnohí z vás, ktorí ste absolvovali kurz pilota, po prečítaní nadpisu poviete, že čo nám tu chce autor v roku 2020 písať o tom ako lietadlá zatáčajú. Veď sme sa to všetci učili na prednáškach aerodynamiky a sú toho plné učebnice. Všetci predsa poznáme ten obrázok, kde je naklonené lietadlo a z jeho ťažiska smerujú šípky do všetkých možných strán a navzájom sa rušia vertikálne a horizontálne zložky síl. Navyše, je k tomu niekoľkostranový presvedčivý fyzikálny výklad ako dané sily vznikajú a čo sa pritom deje. V tomto príspevku sa venujem tomu, že veľa učebníc vysvetluje aerodynamiku zátačky nesprávne a pozrieme sa na to, čo sa v skutočnosti s lietadlom v náklone deje. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Učebnice sportovního letce. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Pilot’s Handbook of Aeronautical Knowledge. Videl som mnoho zdrojov, niektoré miešajú hrušky s jablkami, iné dokonca popisujú neexistujúce fyzikálne javy. Uvediem pár príkl

Osobný rekord: 664 km

Tento report píšem s pár mesačným oneskorením až v predvianočnom čase, ale chcem sa ešte vrátiť k tomuto výnimočnému júlovému dňu , nakoľko sa mi podarilo pokoriť môj osobný rekord - najdlhší deklarovaný let. Majstrovstvá Európy v Prievidzi boli práve v plnom prúde a počasia boli rádovo lepšie ako sme mali na PMSR. Napriek tomu víkend uprostred júla (a tiež EGC) nebol práve dobrý. V sobotu neletové a v nedeľu to tiež nebola žiadna veľká sláva . No v predpovediach sa črtal, až by som povedal zázračný pondelok. Po dlhých úvahách som sa rozhodol pre nasledný plán. Prespím na letisku. Ráno skontrolujem predpoveď. A len v prípade, že bude naozaj výnimočná (rozumej, bude hroziť počasie sezóny), pôjdem letieť. Ak predpoveď zhoršia (čo býva bežné), tak pôjdem podla plánu A - pracovať. Ráno vstanem a predpoveď počasia je stále pecková (musím dodať, že nečakane). Je rozhodnuté, ideme na to. Čo chcem zdôrazniť je, že hlavným atribútom predpovede bol veľmi dlhý interval. Začiatok termiky dával

Nízke Tatry 23. apríl 2020

Dnes sme si s Martinom švihli tímových 540km cez Minčol (Kubínska hoľa), Drážovce (pri Nitre) a Demänovú v Nízkych . Ešte to chcelo tak 100km navyše keďže sme pristávali už okolo 16:30, ale aj tak super prelet. Okrem samotných Nízkych Tatier takmer čisto, iba po hrebeňoch sa robili chmárky a pod nimi silné stúpania.