Preskočiť na hlavný obsah

Vlna za železničným násypom

V nedeľu 6. februára 2011 sme sa s Dominom rozhodli, že čerstvo načerpané poznatky z vlnového seminára z predchádzajúceho dňa aplikujeme v praxi. V skutočnosti sme vlnovú situáciu očakávali už pár dní vopred a od rána všetko predpovediam nasvedčovalo, natiahnuté lenťáky od nevidím do nevidím a rotory rovno pri letisku. Vytiahli sme overenú techniku DG-1000T a krátko pred jedenástou hodinou sme už stúpali rovno nad Nitrou.


Tu by som rád podotkol, že vlna za železničným násypom síce nie je taká fenomenálna ako v bode "C" (tí, čo sa zúčastnili seminára vedia o čom hovorím :D), ale dôležité je, že funguje! Pravdu povediac, situácia bola o niečo zložitejšia ako to býva u klasických meteo modelov. Proste vlnilo sa to krížom krážom a ťažko povedať, čo bolo od čoho zvlnené. Každopádne fúkal silný vietor z cca 300 stupňov s malými výchylkami smeru. Od 1000m okolo 70km/h a už moc nezosiloval, čo bolo aj dôvodom toho, že sme sa moc vysoko nedostali. Okolo 2000m (naša najvyššia výška) bola podľa výstupu diskontinuita (zoslabenie vetra s výškou). Zaujímavé na tom bolo, že pri SZ vetre sme nevyužívali vlnu za Zoborom (resp. Tribečským pohorím) ale n-tú vlnu od Malých Karpát, ktorá ešte pravdepodobne interferovala na južnom cípe Inoveckého pohoria. Po nastúpaní dostatočnej výšky sme sa vydali rovným letom na sever. Otáčali sme sa niekde na úrovni Partizánskeho, lebo pred nami už bolo 9/8 oblačnosti. Zaujímavé bolo, že na juhu nás zastavilo až bratislavské TMA v blízkosti šuranského letiska, kde to stále nosilo! Proste železničný násyp :) V princípe sa dalo voziť hádam aj celý deň. Nech sa páči, pár fotografii.


Učebnicová situácia: hangár - rotor - lenťák

Stúpame nad Nitrou

Pohľad smerom na Malé Karpaty - odtiaľ sa k nám šírilo vlnové prúdenie

Topoľčany

Niečo pre windsurferov



Pohľad na Veľký Tribeč

Vysokopodlažné lenťáky - pohľad smerom na Trenčín

Nakoľko som bol vo vlne 1.krát, tak toto na veľmi zaujalo


Jednoducho rozprávka




Nezabudnite sledovať výstup vetra!

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Rozloženie síl pri zátačke s náklonom

Možno si mnohí z vás, ktorí ste absolvovali kurz pilota, po prečítaní nadpisu poviete, že čo nám tu chce autor v roku 2020 písať o tom ako lietadlá zatáčajú. Veď sme sa to všetci učili na prednáškach aerodynamiky a sú toho plné učebnice. Všetci predsa poznáme ten obrázok, kde je naklonené lietadlo a z jeho ťažiska smerujú šípky do všetkých možných strán a navzájom sa rušia vertikálne a horizontálne zložky síl. Navyše, je k tomu niekoľkostranový presvedčivý fyzikálny výklad ako dané sily vznikajú a čo sa pritom deje. V tomto príspevku sa venujem tomu, že veľa učebníc vysvetluje aerodynamiku zátačky nesprávne a pozrieme sa na to, čo sa v skutočnosti s lietadlom v náklone deje. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Učebnice sportovního letce. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Pilot’s Handbook of Aeronautical Knowledge. Videl som mnoho zdrojov, niektoré miešajú hrušky s jablkami, iné dokonca popisujú neexistujúce fyzikálne javy. Uvediem pár príkl

Lomnický a Gerlachovský štít

Jarný výlet do Vysokých Tatier dňa 22.4.2023❄. Lomnický štít zo severo-východnej strany. Skalnaté pleso naľavo. Na pravej strane Belianske Tatry, Zelené pleso a chata pri Zelenom plese. Gerlachovský štít. Pohľad smerom na západ.

Nízke Tatry 23. apríl 2020

Dnes sme si s Martinom švihli tímových 540km cez Minčol (Kubínska hoľa), Drážovce (pri Nitre) a Demänovú v Nízkych . Ešte to chcelo tak 100km navyše keďže sme pristávali už okolo 16:30, ale aj tak super prelet. Okrem samotných Nízkych Tatier takmer čisto, iba po hrebeňoch sa robili chmárky a pod nimi silné stúpania.