Preskočiť na hlavný obsah

Vlna za železničným násypom

V nedeľu 6. februára 2011 sme sa s Dominom rozhodli, že čerstvo načerpané poznatky z vlnového seminára z predchádzajúceho dňa aplikujeme v praxi. V skutočnosti sme vlnovú situáciu očakávali už pár dní vopred a od rána všetko predpovediam nasvedčovalo, natiahnuté lenťáky od nevidím do nevidím a rotory rovno pri letisku. Vytiahli sme overenú techniku DG-1000T a krátko pred jedenástou hodinou sme už stúpali rovno nad Nitrou.


Tu by som rád podotkol, že vlna za železničným násypom síce nie je taká fenomenálna ako v bode "C" (tí, čo sa zúčastnili seminára vedia o čom hovorím :D), ale dôležité je, že funguje! Pravdu povediac, situácia bola o niečo zložitejšia ako to býva u klasických meteo modelov. Proste vlnilo sa to krížom krážom a ťažko povedať, čo bolo od čoho zvlnené. Každopádne fúkal silný vietor z cca 300 stupňov s malými výchylkami smeru. Od 1000m okolo 70km/h a už moc nezosiloval, čo bolo aj dôvodom toho, že sme sa moc vysoko nedostali. Okolo 2000m (naša najvyššia výška) bola podľa výstupu diskontinuita (zoslabenie vetra s výškou). Zaujímavé na tom bolo, že pri SZ vetre sme nevyužívali vlnu za Zoborom (resp. Tribečským pohorím) ale n-tú vlnu od Malých Karpát, ktorá ešte pravdepodobne interferovala na južnom cípe Inoveckého pohoria. Po nastúpaní dostatočnej výšky sme sa vydali rovným letom na sever. Otáčali sme sa niekde na úrovni Partizánskeho, lebo pred nami už bolo 9/8 oblačnosti. Zaujímavé bolo, že na juhu nás zastavilo až bratislavské TMA v blízkosti šuranského letiska, kde to stále nosilo! Proste železničný násyp :) V princípe sa dalo voziť hádam aj celý deň. Nech sa páči, pár fotografii.


Učebnicová situácia: hangár - rotor - lenťák

Stúpame nad Nitrou

Pohľad smerom na Malé Karpaty - odtiaľ sa k nám šírilo vlnové prúdenie

Topoľčany

Niečo pre windsurferov



Pohľad na Veľký Tribeč

Vysokopodlažné lenťáky - pohľad smerom na Trenčín

Nakoľko som bol vo vlne 1.krát, tak toto na veľmi zaujalo


Jednoducho rozprávka




Nezabudnite sledovať výstup vetra!

Obľúbené príspevky z tohto blogu

FAI 554 km

Predpoveď na sobotu 8. mája vyzerala hádam už od začiatku týždňa veľmi dobre a nebojím sa napísať, ba priam rekordne. No potom prišiel piatok a na väčšine územia krajiny spadlo dosť veľké množstvo zrážok na to, aby u mňa začal prevládať mierny pesimizmus. Už sa totiž viac krát stalo, že po výdatnom daždi sa vynikájúce predpovede nenaplnili. Minimálne zo začiatku termického dňa bývajú stúpania slabé a základne oveľa nižšie ako sú predpovede. No napriek tomu bol silný predpoklad, že bude nie len dosť dlhý interval, ale aj celkom homogénne termické podmienky, čo nebýva až tak moc často. Tak sme vymysleli, že konečne poletíme nejaký ten FAI trojuholník . A vzhľadom na predpoveď, ktorá dávala, že na juhu to má byť doobeda lepšie ako pohraničie s Českom, kde sme plánovali severnú otočku a naopak poobede sa má juh dosť skoro vyčistiť, sme zvolili oblet proti smeru hodinových ručičiek. Teda netradične, prvé rameno na juh. Predpoklady so slabším štartom sa aj naplnili, teda aspoň na juhu to bol

707 km - prvá sedemstovka

Záver apríla 2020 nám doprial výborné počasia vhodné na naozaj dlhé prelety. Táké o akých fantazírujeme vždy počas zimy, keď si stanovujeme tie najvyššie ciele. Len tri dni po peknej štvrtkovej 500vke to vyzeralo podľa všetkých predpovedí naozaj skvele, tak poďho prekonávať osobné rekordy. Už dlhšie som rozmýšľal, či by som stihol v dobrom počasí uletieť na štyristovke 700 km. Len necelý rok dozadu  som nadobudol presvedčenie, že to pôjde. Dnes bol ideálny čas na prvý pokus . Základom je, aby fungovala termika veľmi skoro aj u nás v Nitre. Pásku sme preťali o 10.21. Dostupy neboli ani zďaleka ako pred rokom, keď som odlietal v podobnom čase, ale termika celkom fungovala. Teda až kým sme sa o 11.00 nevyskytli cca v 800 m QNH nad "výbuchom". Vtedy to nevyzeralo moc dobre, ale našťastie sa nám podarilo nájsť stúpanie, dokonca celkom silné, takže sme sa ani výrazne nezasekali. O pár minút na to sa nám už nad prievidzkou Magurou podarilo prekročiť 2000 m QNH a v tom momente s

Rozloženie síl pri zátačke s náklonom

Možno si mnohí z vás, ktorí ste absolvovali kurz pilota, po prečítaní nadpisu poviete, že čo nám tu chce autor v roku 2020 písať o tom ako lietadlá zatáčajú. Veď sme sa to všetci učili na prednáškach aerodynamiky a sú toho plné učebnice. Všetci predsa poznáme ten obrázok, kde je naklonené lietadlo a z jeho ťažiska smerujú šípky do všetkých možných strán a navzájom sa rušia vertikálne a horizontálne zložky síl. Navyše, je k tomu niekoľkostranový presvedčivý fyzikálny výklad ako dané sily vznikajú a čo sa pritom deje. V tomto príspevku sa venujem tomu, že veľa učebníc vysvetluje aerodynamiku zátačky nesprávne a pozrieme sa na to, čo sa v skutočnosti s lietadlom v náklone deje. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Učebnice sportovního letce. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Pilot’s Handbook of Aeronautical Knowledge. Videl som mnoho zdrojov, niektoré miešajú hrušky s jablkami, iné dokonca popisujú neexistujúce fyzikálne javy. Uvediem pár príkl