Preskočiť na hlavný obsah

Vlna za železničným násypom

V nedeľu 6. februára 2011 sme sa s Dominom rozhodli, že čerstvo načerpané poznatky z vlnového seminára z predchádzajúceho dňa aplikujeme v praxi. V skutočnosti sme vlnovú situáciu očakávali už pár dní vopred a od rána všetko predpovediam nasvedčovalo, natiahnuté lenťáky od nevidím do nevidím a rotory rovno pri letisku. Vytiahli sme overenú techniku DG-1000T a krátko pred jedenástou hodinou sme už stúpali rovno nad Nitrou.


Tu by som rád podotkol, že vlna za železničným násypom síce nie je taká fenomenálna ako v bode "C" (tí, čo sa zúčastnili seminára vedia o čom hovorím :D), ale dôležité je, že funguje! Pravdu povediac, situácia bola o niečo zložitejšia ako to býva u klasických meteo modelov. Proste vlnilo sa to krížom krážom a ťažko povedať, čo bolo od čoho zvlnené. Každopádne fúkal silný vietor z cca 300 stupňov s malými výchylkami smeru. Od 1000m okolo 70km/h a už moc nezosiloval, čo bolo aj dôvodom toho, že sme sa moc vysoko nedostali. Okolo 2000m (naša najvyššia výška) bola podľa výstupu diskontinuita (zoslabenie vetra s výškou). Zaujímavé na tom bolo, že pri SZ vetre sme nevyužívali vlnu za Zoborom (resp. Tribečským pohorím) ale n-tú vlnu od Malých Karpát, ktorá ešte pravdepodobne interferovala na južnom cípe Inoveckého pohoria. Po nastúpaní dostatočnej výšky sme sa vydali rovným letom na sever. Otáčali sme sa niekde na úrovni Partizánskeho, lebo pred nami už bolo 9/8 oblačnosti. Zaujímavé bolo, že na juhu nás zastavilo až bratislavské TMA v blízkosti šuranského letiska, kde to stále nosilo! Proste železničný násyp :) V princípe sa dalo voziť hádam aj celý deň. Nech sa páči, pár fotografii.


Učebnicová situácia: hangár - rotor - lenťák

Stúpame nad Nitrou

Pohľad smerom na Malé Karpaty - odtiaľ sa k nám šírilo vlnové prúdenie

Topoľčany

Niečo pre windsurferov



Pohľad na Veľký Tribeč

Vysokopodlažné lenťáky - pohľad smerom na Trenčín

Nakoľko som bol vo vlne 1.krát, tak toto na veľmi zaujalo


Jednoducho rozprávka




Nezabudnite sledovať výstup vetra!

Obľúbené príspevky z tohto blogu

1. PMSR juniorov 2009 - Partizánske

Najdôležitejšou udalosťou roku 2009 z pohľadu slovenského juniora boli 1. Plachtárske Majstrovstvá Slovenskej Republiky juniorov, ktoré sa uskutočnili 15.7. - 26.7.2009 v Partizánskom. Juniorky boli spojené s 29. ročníkom MAM2009. Spolu pretekalo 46 posádok v 3 triedach. Z juniorov pretekalo 9 pilotov v klubovej triede. Medzi 7 chalanmi súťažili aj 2 dievčatá. Najväčšia výprava juniorov prišla z AK Nitra - 5 pilotov. Z nich traja obsadili aj prvé priečky. Majstrom Slovenska juniorov sa stal favorit Dávid Darnady na Cirrus Std. "99", ktorý si bol pred pár dňami zatrénovať vo Fínsku, kde na jWGC obsadil krásne 9 miesto. My ostatní sme sa pretekov zúčastnili po prvý krát, preto sme hlavne získavali skúsenosti.


V Partizánskom sa zišla super partia ľudí, vládlo priateľstvo na zemi i vo vzduchu. Spoznali sme nových ľudí a hlavne sme si odniesli každý hŕbu zážitkov, spomienok a skúseností. Myslím, že organizovať juniorské majstrovstvá bol výborný krok v rozvíjaní našeho športu a dú…

Vianočná vlna

Deň pred vianocami sme sa v Nitre napriek nepriaznivej predpovedi prebudili do krásneho zvlneného rána. Vytiahli sme cca nejakých 6-7 kusov bielej techniky. Pri svižnom severozápade sme sa do vlny dostali štandardne zo svahu v okolí Žibrice.


Vlna mala práve takú vlnovú dĺžku, že ideálne interferovala v Topoľčianskej doline medzi Inovcom a Tribčom. Fungovalo to viac-menej po celom úpätí od Zobora až po Partizánske. V okolí Partizánskeho sa už zatvárala oblačnosť a ďalej sa nedalo. Myslím, že niekde od Prievidze boli podľa radaru už aj zrážky.


Najsilnejšie stúpanie bolo zhruba na úrovni Tribča - v 8000ft ku 2-3m/s.


A tak sme sa pred sviatkami pekne povozili ;)





2. máj 2012 - polygon 504km

Rád začínam obšírne, tak prečo nie aj teraz. Ako obvykle, všetko to začalo deň predtým. Utorok - prvý máj - sviatok práce. Ja som zrejme zle vyhodnotil predpovede a vôbec som sa neunúval opustiť Bratislavu a radšej som voľný čas využil bežnými vybavovačkami. Večer volá Kaldéz: "Rado, zdvihnem ti krvný tlak". Vyplašil som sa, že sa stalo niečo zlé. Dodal: "Dal som FAI päťstovku".

Zagratuloval som k výbornému výkonu, predsa na Slovensku nedávame triangle len tak bežne. Streda mala byť deň ako každý pracovný, ale toto mi nedalo pokoj. Akonáhle som prišiel domov, tak som pozrel Gcup, SHMÚ a nastavil budík na 5:00.

Streda 7:45 SELČ dorážam na letisko. Situácia vyzerala výborne, až na obavu z búrok kvôli veľkej instabilite aj vo vyšších vrstvách. S Dominom som bol už dohodnutý, že ideme na to so šestkami a skúsime niečo dlhšie. Triangel sme zamietli kvôli plánovaným TSA06, ale každopádne sme chceli využiť Nízke Tatry. Task setting som zveril do Dominových rúk a musím po…