Preskočiť na hlavný obsah

17. apríl 2011 - 519km FAI triangel

Nedeľa 17.4.2011 pre mňa znamená zatiaľ môj najlepší prelet. Nebolo ale všetko také ružové, ako sa môže zdať pri pohľade na GCup. Poďme teda pekne po poriadku...

Ešte v sobotu večer som bol pevne rozhodnutý, že ráno pocestujem ako obvykle do BA za školskými povinnosťami. Po prečítaní príspevku Paľa Černého na glidingu som ale zmenil plány. Čo, ak sa mi podarí dostať do vzduchu. A tak aj bolo. Ráno sme spolu s Peťom "Koučom" dorazili na letisko ako prví. Čerstvé 3°C, bezvetrie a na nádych bolo cítiť instabilné zvrstvenie. Vzhľadom na blížiaci sa Pribina Cup nebolo jasné, či je k dispozícií nejaká technika. Zato prípravné práce na súťaž sme úspešne zvládli už v sobotu. Zistili sme, že naša DéGé 1000 je voľná a už netrpezlivo čaká na vyhangárovanie. Nezaváhali sme ani na chvíľu a o pár minút už bola pripravená na štarte. Netrvalo dlho a na grid pribudlo cca 30 ďalších vetroňov, či už miestnych alebo zahraničných plachtárov. Vyhecovaní poslednou vetou spomínaného článku: "Tak zajtra deklarujte dlhé trojuholníky...‘ a tiež faktom, že na FCC pískli trate o dĺžkach 500-750km, sme naklikali v SeeYou 519km FAI triangel: NITRA-CADCA-TORNALA-KOLAROVO-NITRA. Okrem nás leteli síce trocha iný ale tiež vyše 500km FAI triangel Domino (GI), Vlado (10) a Jano (SI).


Štartujeme o 11:25 pod prvé kumuly. Po dostúpaní základne cca 1700m na Nitru. Pretíname pásku a taháme na kopce. Pred nami už 5/8 kumulov, ale tiež výrazné rozpady. Prvé rameno cca 135km po Čadcu bezproblémový let, ale nenazval by som to počasie sezóny, skôr také nadpriemerné. Stúpania 2-3m/s relatívne úzke. Na Malej Fatre už základne v 8000 feetoch. Tento trend zhruba pokračoval aj od Čadce po Nízke Tatry. Tu sa začala situácia meniť. Okolie Chopka až niekam po Kráľovku sa v tom čase začalo zlievať do pasívnej oblačnosti. To nám ešte nevadilo. Preleteli sme hrebeň a pri Brezne sme na náslnečnej strane dostúpali opäť 8000 feetov. Niekde v okolí Tisovca nastal kritický bod nášho letu.

Ďalších 300km trate sme leteli stále viac a viac pod pasívnou oblačnosťou a stúpania sem tam 1-1,5m/s. To sa prejavilo na našej rýchlosti. Najzaujímavejší moment nastal po otočke Tornaly, keď sa mi na displeji ILECa objavila cifra 180,7km na ďalší otočák a pohľad na to (ne)počasie pred nami. Vtedy som to videl tak, že prekĺžeme, čo sa dá a nahodíme. Náš problém bol v tom, že celých tých 180km sme cca 20-30km pred nami videli aktívne kumuly, ale nad nami sa to dekovalo. Toto je vidieť na priloženom družicovom snímku. V čase keď sme leteli južné rameno sa nad nami vytvárala súvislá pasívna oblačnosť. Úplne iné počasie ako v okolí Prievidzkej, Martinskej doliny alebo na Orave. Cca na 100-tom km do cieľa sme zatočili vtedy neuveriteľný 2-meter do 1800m a naše šance na doletenie sa zvýšili na cca 25%. Letíme ďalej do neistého počasia. Onedlho sa začínam po dlhej dobe orientovať aj podľa terénu. Asi na 50-tom km do cieľa ešte pred poslednou otočkou dotáčame asi posledné zvyšky termiky – metrík na doklzovú výšku. Na doklze už ani nehleslo, zato ešte nám narobila vrásky neustále klesájúca stopa, ktorá znižovala rezervu. Tesne, ale doleteli sme.

Na záver dodám, že z Nitry sa uleteli celkovo 4 päťstovky triangle.

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Rozloženie síl pri zátačke s náklonom

Možno si mnohí z vás, ktorí ste absolvovali kurz pilota, po prečítaní nadpisu poviete, že čo nám tu chce autor v roku 2020 písať o tom ako lietadlá zatáčajú. Veď sme sa to všetci učili na prednáškach aerodynamiky a sú toho plné učebnice. Všetci predsa poznáme ten obrázok, kde je naklonené lietadlo a z jeho ťažiska smerujú šípky do všetkých možných strán a navzájom sa rušia vertikálne a horizontálne zložky síl. Navyše, je k tomu niekoľkostranový presvedčivý fyzikálny výklad ako dané sily vznikajú a čo sa pritom deje.V tomto príspevku sa venujem tomu, že veľa učebníc vysvetluje aerodynamiku zátačky nesprávne a pozrieme sa na to, čo sa v skutočnosti s lietadlom v náklone deje. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Učebnice sportovního letce. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Pilot’s Handbook of Aeronautical Knowledge.Videl som mnoho zdrojov, niektoré miešajú hrušky s jablkami, iné dokonca popisujú neexistujúce fyzikálne javy. Uvediem pár príkladov:Učebnice s…

Po-vianočná vlna 2019

Tento posledný decembrový víkend sa mi podarilo dostať do tej strašnej zimy hneď dva krát. Včera sme čakali celý deň na vlnu, ale zrejme labilný vzduch a následná termika nám prekazili plány. Na záver dňa som si aspoň hodinku polietal v termike/snehovej prehánke okolo letiska.

Dnes to už vyšlo. Štartovali sme okolo 10.00 a pri severo-východnom vetre sme nadviazali rovno nad mestom Nitra. Ďalej sme pokračovali proti vetru. Striedali sme preskoky a osmičkovanie na rotoroch. A tak sa nám podaril taký malý preletík na koniec roka :)









Photo: Dominik Jančik








Osobný rekord: 664 km

Tento report píšem s pár mesačným oneskorením až v predvianočnom čase, ale chcem sa ešte vrátiť k tomuto výnimočnému júlovému dňu, nakoľko sa mi podarilo pokoriť môj osobný rekord - najdlhší deklarovaný let.

Majstrovstvá Európy v Prievidzi boli práve v plnom prúde a počasia boli rádovo lepšie ako sme mali na PMSR. Napriek tomu víkend uprostred júla (a tiež EGC) nebol práve dobrý. V sobotu neletové a v nedeľu to tiež nebola žiadna veľká sláva. No v predpovediach sa črtal, až by som povedal zázračný pondelok. Po dlhých úvahách som sa rozhodol pre nasledný plán. Prespím na letisku. Ráno skontrolujem predpoveď. A len v prípade, že bude naozaj výnimočná (rozumej, bude hroziť počasie sezóny), pôjdem letieť. Ak predpoveď zhoršia (čo býva bežné), tak pôjdem podla plánu A - pracovať.

Ráno vstanem a predpoveď počasia je stále pecková (musím dodať, že nečakane). Je rozhodnuté, ideme na to. Čo chcem zdôrazniť je, že hlavným atribútom predpovede bol veľmi dlhý interval. Začiatok termiky dávali na …