Preskočiť na hlavný obsah

30. máj 2011 - 300vka

V pondelok 30. mája ráno to vyzeralo celkom letovo, aj keď predpovede hovorili jasne, že to nebude žiadna päťstovková báseň. Na PMSR vyhlásili AATčka čisto na sever. Ja som vyčkával ako sa to bude vyvíjať.


Kumuly paradoxne začali naskakovať na juhu. Tak som zadeklaroval polygon KOMARNO - VTACNIK - CHOTIN (307km), čo sa ukázalo ako veľmi dobre zvolená trať vzhľadom na vývoj. Zo začiatku základne v 1400m a stúpania 1-1,5m/s v čom sa dalo otočiť Komárno bez väčších problémov, podobne druhé rameno, akurát som musel oblietavať okolo Nitry, čo bolo trochu mimo kurzovky, lebo okolie Moraviec bolo vyčistené.

Tu nastal hlavný problém dňa. Od Nitry som letel z výšky asi 1300m cez Tribeč smerom na Vtáčnik, ale tých pár chmárok vôbec nebralo a tak som sa ocitol v 450m pri Partizánskom, kde som sa nad sídliskom uchytil v polmetríku s rukou na páčke na vodu. Ja ako ortodoxný vyznávač lietania "plný" za každej okolnosti som nevypustil ani kvapku a trpezlivo čakal. Asi v 600m sa turbolentný polmetrík zmenil na stupák dňa niečo cez 3m/s. Vyhodilo ma to do 1500m a smerujem na Vtáčnik. Tu nastal problém no.2, nakoľko otočka je v skutočnosti až niekde za hrebeňom a aby som sa dostal do polkilometrového polomeru som musel zaletieť nad hrebeň, čo sa mi podarilo až na druhý pokus. Toto všetko a neuveriteľné množstvo zbytočných kruhov v slabích stúpaniach, ktoré sa zvykli tváriť pri zalomení ako dobré sa odzrkadlilo na mojej rýchlosti alebo skôr pomalosti.

Posledný otočák som už otočil bez problémov, ale točil som v podstate všetko čo dávalo aspoň meter. Samozrejme na doklze, keď som už mal rezervu, som preletel niekoľko dvojmetrov, ale to už tak býva.

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Predvianočný vlnový minizraz v Nitre

Stačilo jedno decembrové poobedie a pár správ na WhatsAppe na to, aby sa na druhý deň ráno v Nitre stretlo sedem vlnochtivých plachtárov. Zhruba po 9.00 sme mali nachystané a pomaly sa schyľovalo na štart. Oblačnosť však nevyzerala úplne vlnovo a tak sme sa skúšali ťahať nie len do závetria Žibrice, ale niektorí aj priamo na svah. Keďže závetrie moc nefungovalo, tak sme sa postretali na návetrí Žibrice a pokúšali sme sa vystúpať popri oblačnosti, ktorá kondenzovala rovno nad svahom. Najskôr sa to podarilo Dominovi a Samovi, ktorý si prišiel vyskúšať južnú bavlnku až zo Žiliny. Oblačnosť následne zhustla, čo znamenalo dočasnú stopku pre nás ostatných. Ale nevzdávali sme sa a čakali sme na našu chvíľu. Tá prišla asi po hodine Brownovho pohybu okolo Žibrice, keď sa dočasne rozpustila oblačnosť v stúpavej stope. To sme využili spolu s Martinom, Romanom a Filipom. Tento dôležitý moment premeškal Peťo a tak musel hoblovať nad Žibricou zhruba ďalšiu hodinku. Po dostúpaní stropu sme sa postu

Rozloženie síl pri zátačke s náklonom

Možno si mnohí z vás, ktorí ste absolvovali kurz pilota, po prečítaní nadpisu poviete, že čo nám tu chce autor v roku 2020 písať o tom ako lietadlá zatáčajú. Veď sme sa to všetci učili na prednáškach aerodynamiky a sú toho plné učebnice. Všetci predsa poznáme ten obrázok, kde je naklonené lietadlo a z jeho ťažiska smerujú šípky do všetkých možných strán a navzájom sa rušia vertikálne a horizontálne zložky síl. Navyše, je k tomu niekoľkostranový presvedčivý fyzikálny výklad ako dané sily vznikajú a čo sa pritom deje. V tomto príspevku sa venujem tomu, že veľa učebníc vysvetluje aerodynamiku zátačky nesprávne a pozrieme sa na to, čo sa v skutočnosti s lietadlom v náklone deje. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Učebnice sportovního letce. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Pilot’s Handbook of Aeronautical Knowledge. Videl som mnoho zdrojov, niektoré miešajú hrušky s jablkami, iné dokonca popisujú neexistujúce fyzikálne javy. Uvediem pár príkl

FAI 554 km

Predpoveď na sobotu 8. mája vyzerala hádam už od začiatku týždňa veľmi dobre a nebojím sa napísať, ba priam rekordne. No potom prišiel piatok a na väčšine územia krajiny spadlo dosť veľké množstvo zrážok na to, aby u mňa začal prevládať mierny pesimizmus. Už sa totiž viac krát stalo, že po výdatnom daždi sa vynikájúce predpovede nenaplnili. Minimálne zo začiatku termického dňa bývajú stúpania slabé a základne oveľa nižšie ako sú predpovede. No napriek tomu bol silný predpoklad, že bude nie len dosť dlhý interval, ale aj celkom homogénne termické podmienky, čo nebýva až tak moc často. Tak sme vymysleli, že konečne poletíme nejaký ten FAI trojuholník . A vzhľadom na predpoveď, ktorá dávala, že na juhu to má byť doobeda lepšie ako pohraničie s Českom, kde sme plánovali severnú otočku a naopak poobede sa má juh dosť skoro vyčistiť, sme zvolili oblet proti smeru hodinových ručičiek. Teda netradične, prvé rameno na juh. Predpoklady so slabším štartom sa aj naplnili, teda aspoň na juhu to bol