Preskočiť na hlavný obsah

30. máj 2011 - 300vka

V pondelok 30. mája ráno to vyzeralo celkom letovo, aj keď predpovede hovorili jasne, že to nebude žiadna päťstovková báseň. Na PMSR vyhlásili AATčka čisto na sever. Ja som vyčkával ako sa to bude vyvíjať.


Kumuly paradoxne začali naskakovať na juhu. Tak som zadeklaroval polygon KOMARNO - VTACNIK - CHOTIN (307km), čo sa ukázalo ako veľmi dobre zvolená trať vzhľadom na vývoj. Zo začiatku základne v 1400m a stúpania 1-1,5m/s v čom sa dalo otočiť Komárno bez väčších problémov, podobne druhé rameno, akurát som musel oblietavať okolo Nitry, čo bolo trochu mimo kurzovky, lebo okolie Moraviec bolo vyčistené.

Tu nastal hlavný problém dňa. Od Nitry som letel z výšky asi 1300m cez Tribeč smerom na Vtáčnik, ale tých pár chmárok vôbec nebralo a tak som sa ocitol v 450m pri Partizánskom, kde som sa nad sídliskom uchytil v polmetríku s rukou na páčke na vodu. Ja ako ortodoxný vyznávač lietania "plný" za každej okolnosti som nevypustil ani kvapku a trpezlivo čakal. Asi v 600m sa turbolentný polmetrík zmenil na stupák dňa niečo cez 3m/s. Vyhodilo ma to do 1500m a smerujem na Vtáčnik. Tu nastal problém no.2, nakoľko otočka je v skutočnosti až niekde za hrebeňom a aby som sa dostal do polkilometrového polomeru som musel zaletieť nad hrebeň, čo sa mi podarilo až na druhý pokus. Toto všetko a neuveriteľné množstvo zbytočných kruhov v slabích stúpaniach, ktoré sa zvykli tváriť pri zalomení ako dobré sa odzrkadlilo na mojej rýchlosti alebo skôr pomalosti.

Posledný otočák som už otočil bez problémov, ale točil som v podstate všetko čo dávalo aspoň meter. Samozrejme na doklze, keď som už mal rezervu, som preletel niekoľko dvojmetrov, ale to už tak býva.

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Rozloženie síl pri zátačke s náklonom

Možno si mnohí z vás, ktorí ste absolvovali kurz pilota, po prečítaní nadpisu poviete, že čo nám tu chce autor v roku 2020 písať o tom ako lietadlá zatáčajú. Veď sme sa to všetci učili na prednáškach aerodynamiky a sú toho plné učebnice. Všetci predsa poznáme ten obrázok, kde je naklonené lietadlo a z jeho ťažiska smerujú šípky do všetkých možných strán a navzájom sa rušia vertikálne a horizontálne zložky síl. Navyše, je k tomu niekoľkostranový presvedčivý fyzikálny výklad ako dané sily vznikajú a čo sa pritom deje. V tomto príspevku sa venujem tomu, že veľa učebníc vysvetluje aerodynamiku zátačky nesprávne a pozrieme sa na to, čo sa v skutočnosti s lietadlom v náklone deje. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Učebnice sportovního letce. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Pilot’s Handbook of Aeronautical Knowledge. Videl som mnoho zdrojov, niektoré miešajú hrušky s jablkami, iné dokonca popisujú neexistujúce fyzikálne javy. Uvediem pár príkl

Osobný rekord: 664 km

Tento report píšem s pár mesačným oneskorením až v predvianočnom čase, ale chcem sa ešte vrátiť k tomuto výnimočnému júlovému dňu , nakoľko sa mi podarilo pokoriť môj osobný rekord - najdlhší deklarovaný let. Majstrovstvá Európy v Prievidzi boli práve v plnom prúde a počasia boli rádovo lepšie ako sme mali na PMSR. Napriek tomu víkend uprostred júla (a tiež EGC) nebol práve dobrý. V sobotu neletové a v nedeľu to tiež nebola žiadna veľká sláva . No v predpovediach sa črtal, až by som povedal zázračný pondelok. Po dlhých úvahách som sa rozhodol pre nasledný plán. Prespím na letisku. Ráno skontrolujem predpoveď. A len v prípade, že bude naozaj výnimočná (rozumej, bude hroziť počasie sezóny), pôjdem letieť. Ak predpoveď zhoršia (čo býva bežné), tak pôjdem podla plánu A - pracovať. Ráno vstanem a predpoveď počasia je stále pecková (musím dodať, že nečakane). Je rozhodnuté, ideme na to. Čo chcem zdôrazniť je, že hlavným atribútom predpovede bol veľmi dlhý interval. Začiatok termiky dával

Nízke Tatry 23. apríl 2020

Dnes sme si s Martinom švihli tímových 540km cez Minčol (Kubínska hoľa), Drážovce (pri Nitre) a Demänovú v Nízkych . Ešte to chcelo tak 100km navyše keďže sme pristávali už okolo 16:30, ale aj tak super prelet. Okrem samotných Nízkych Tatier takmer čisto, iba po hrebeňoch sa robili chmárky a pod nimi silné stúpania.