Preskočiť na hlavný obsah

15. august 11 - Δ 260km

Pondelok 15.8 k nám vrcholil prílev teplého vzduchu z juhu pred prichádzajúcim studeným zvlneným frontom, ktorý znemožnil letovú disciplínu v Musbachu. FlyMet dával na celý deň plechové nebo, SHMU naopak od obeda búrky. Ako to už je zvykom, nevyšla ani jedna predpoveď. Na letisku sme boli v podstate iba ja s Dodom, tak sme si povedali, že budeme takticky vyčkávať a keby niečo, vytiahneme DGčko. Tak aj bolo. Asi o 12 začali naskakovať také smiešne chmárky a postupne sa nám to začalo pozdávať, tak sme to vytiahli.


Nadeklaroval som trojuhoľník 260km so štartom z ramena nech to má nejaký normálny tvar. Trocha nás ale zdržali technické problémy, tak sme štartovali až 14:00. Pretíname pásku 14:13 pod základňou v 1200m. Prvé rameno veľmi slušné počasie. Navyše letíme po vetre, takže v Trenčíne sme boli ako nič. Tam ale nastali prvé problémy a začali sme skákať na slabých stúpaniach a menších výškach cez Strážovské vrchy. Pri Prievidzi sa nám konečne podarilo dostúpať základňu a otočili sme dedinku Sklené. Na ďalšom úseku (okolo Vtáčnika) nastali opäť problémy, ale nejako sa nám to podarilo aj v okruhových výškach preskákať k Zlatým Moravciam, kde sme konečne vytočili do základne a čakala nás pekná rada skoro až do Zámkov, ktoré sme otočili v tieni od rady kongesťákov v 600m. Severne od mesta ale boli už pekne nasvietené polia na náslnečnej strane spomínanej rady a tam nás to pekne zobralo zo 450m a pre istotu sme dotočili na doklz aj keď pod tou radou ani nebolo treba.

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Rozloženie síl pri zátačke s náklonom

Možno si mnohí z vás, ktorí ste absolvovali kurz pilota, po prečítaní nadpisu poviete, že čo nám tu chce autor v roku 2020 písať o tom ako lietadlá zatáčajú. Veď sme sa to všetci učili na prednáškach aerodynamiky a sú toho plné učebnice. Všetci predsa poznáme ten obrázok, kde je naklonené lietadlo a z jeho ťažiska smerujú šípky do všetkých možných strán a navzájom sa rušia vertikálne a horizontálne zložky síl. Navyše, je k tomu niekoľkostranový presvedčivý fyzikálny výklad ako dané sily vznikajú a čo sa pritom deje. V tomto príspevku sa venujem tomu, že veľa učebníc vysvetluje aerodynamiku zátačky nesprávne a pozrieme sa na to, čo sa v skutočnosti s lietadlom v náklone deje. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Učebnice sportovního letce. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Pilot’s Handbook of Aeronautical Knowledge. Videl som mnoho zdrojov, niektoré miešajú hrušky s jablkami, iné dokonca popisujú neexistujúce fyzikálne javy. Uvediem pár príkl

Lomnický a Gerlachovský štít

Jarný výlet do Vysokých Tatier dňa 22.4.2023❄. Lomnický štít zo severo-východnej strany. Skalnaté pleso naľavo. Na pravej strane Belianske Tatry, Zelené pleso a chata pri Zelenom plese. Gerlachovský štít. Pohľad smerom na západ.

Predvianočný vlnový minizraz v Nitre

Stačilo jedno decembrové poobedie a pár správ na WhatsAppe na to, aby sa na druhý deň ráno v Nitre stretlo sedem vlnochtivých plachtárov. Zhruba po 9.00 sme mali nachystané a pomaly sa schyľovalo na štart. Oblačnosť však nevyzerala úplne vlnovo a tak sme sa skúšali ťahať nie len do závetria Žibrice, ale niektorí aj priamo na svah. Keďže závetrie moc nefungovalo, tak sme sa postretali na návetrí Žibrice a pokúšali sme sa vystúpať popri oblačnosti, ktorá kondenzovala rovno nad svahom. Najskôr sa to podarilo Dominovi a Samovi, ktorý si prišiel vyskúšať južnú bavlnku až zo Žiliny. Oblačnosť následne zhustla, čo znamenalo dočasnú stopku pre nás ostatných. Ale nevzdávali sme sa a čakali sme na našu chvíľu. Tá prišla asi po hodine Brownovho pohybu okolo Žibrice, keď sa dočasne rozpustila oblačnosť v stúpavej stope. To sme využili spolu s Martinom, Romanom a Filipom. Tento dôležitý moment premeškal Peťo a tak musel hoblovať nad Žibricou zhruba ďalšiu hodinku. Po dostúpaní stropu sme sa postu