Preskočiť na hlavný obsah

15. august 11 - Δ 260km

Pondelok 15.8 k nám vrcholil prílev teplého vzduchu z juhu pred prichádzajúcim studeným zvlneným frontom, ktorý znemožnil letovú disciplínu v Musbachu. FlyMet dával na celý deň plechové nebo, SHMU naopak od obeda búrky. Ako to už je zvykom, nevyšla ani jedna predpoveď. Na letisku sme boli v podstate iba ja s Dodom, tak sme si povedali, že budeme takticky vyčkávať a keby niečo, vytiahneme DGčko. Tak aj bolo. Asi o 12 začali naskakovať také smiešne chmárky a postupne sa nám to začalo pozdávať, tak sme to vytiahli.


Nadeklaroval som trojuhoľník 260km so štartom z ramena nech to má nejaký normálny tvar. Trocha nás ale zdržali technické problémy, tak sme štartovali až 14:00. Pretíname pásku 14:13 pod základňou v 1200m. Prvé rameno veľmi slušné počasie. Navyše letíme po vetre, takže v Trenčíne sme boli ako nič. Tam ale nastali prvé problémy a začali sme skákať na slabých stúpaniach a menších výškach cez Strážovské vrchy. Pri Prievidzi sa nám konečne podarilo dostúpať základňu a otočili sme dedinku Sklené. Na ďalšom úseku (okolo Vtáčnika) nastali opäť problémy, ale nejako sa nám to podarilo aj v okruhových výškach preskákať k Zlatým Moravciam, kde sme konečne vytočili do základne a čakala nás pekná rada skoro až do Zámkov, ktoré sme otočili v tieni od rady kongesťákov v 600m. Severne od mesta ale boli už pekne nasvietené polia na náslnečnej strane spomínanej rady a tam nás to pekne zobralo zo 450m a pre istotu sme dotočili na doklz aj keď pod tou radou ani nebolo treba.

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Rozloženie síl pri zátačke s náklonom

Možno si mnohí z vás, ktorí ste absolvovali kurz pilota, po prečítaní nadpisu poviete, že čo nám tu chce autor v roku 2020 písať o tom ako lietadlá zatáčajú. Veď sme sa to všetci učili na prednáškach aerodynamiky a sú toho plné učebnice. Všetci predsa poznáme ten obrázok, kde je naklonené lietadlo a z jeho ťažiska smerujú šípky do všetkých možných strán a navzájom sa rušia vertikálne a horizontálne zložky síl. Navyše, je k tomu niekoľkostranový presvedčivý fyzikálny výklad ako dané sily vznikajú a čo sa pritom deje. V tomto príspevku sa venujem tomu, že veľa učebníc vysvetluje aerodynamiku zátačky nesprávne a pozrieme sa na to, čo sa v skutočnosti s lietadlom v náklone deje. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Učebnice sportovního letce. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Pilot’s Handbook of Aeronautical Knowledge. Videl som mnoho zdrojov, niektoré miešajú hrušky s jablkami, iné dokonca popisujú neexistujúce fyzikálne javy. Uvediem pár príkl

Osobný rekord: 664 km

Tento report píšem s pár mesačným oneskorením až v predvianočnom čase, ale chcem sa ešte vrátiť k tomuto výnimočnému júlovému dňu , nakoľko sa mi podarilo pokoriť môj osobný rekord - najdlhší deklarovaný let. Majstrovstvá Európy v Prievidzi boli práve v plnom prúde a počasia boli rádovo lepšie ako sme mali na PMSR. Napriek tomu víkend uprostred júla (a tiež EGC) nebol práve dobrý. V sobotu neletové a v nedeľu to tiež nebola žiadna veľká sláva . No v predpovediach sa črtal, až by som povedal zázračný pondelok. Po dlhých úvahách som sa rozhodol pre nasledný plán. Prespím na letisku. Ráno skontrolujem predpoveď. A len v prípade, že bude naozaj výnimočná (rozumej, bude hroziť počasie sezóny), pôjdem letieť. Ak predpoveď zhoršia (čo býva bežné), tak pôjdem podla plánu A - pracovať. Ráno vstanem a predpoveď počasia je stále pecková (musím dodať, že nečakane). Je rozhodnuté, ideme na to. Čo chcem zdôrazniť je, že hlavným atribútom predpovede bol veľmi dlhý interval. Začiatok termiky dával

Nízke Tatry 23. apríl 2020

Dnes sme si s Martinom švihli tímových 540km cez Minčol (Kubínska hoľa), Drážovce (pri Nitre) a Demänovú v Nízkych . Ešte to chcelo tak 100km navyše keďže sme pristávali už okolo 16:30, ale aj tak super prelet. Okrem samotných Nízkych Tatier takmer čisto, iba po hrebeňoch sa robili chmárky a pod nimi silné stúpania.