Preskočiť na hlavný obsah

15. august 11 - Δ 260km

Pondelok 15.8 k nám vrcholil prílev teplého vzduchu z juhu pred prichádzajúcim studeným zvlneným frontom, ktorý znemožnil letovú disciplínu v Musbachu. FlyMet dával na celý deň plechové nebo, SHMU naopak od obeda búrky. Ako to už je zvykom, nevyšla ani jedna predpoveď. Na letisku sme boli v podstate iba ja s Dodom, tak sme si povedali, že budeme takticky vyčkávať a keby niečo, vytiahneme DGčko. Tak aj bolo. Asi o 12 začali naskakovať také smiešne chmárky a postupne sa nám to začalo pozdávať, tak sme to vytiahli.


Nadeklaroval som trojuhoľník 260km so štartom z ramena nech to má nejaký normálny tvar. Trocha nás ale zdržali technické problémy, tak sme štartovali až 14:00. Pretíname pásku 14:13 pod základňou v 1200m. Prvé rameno veľmi slušné počasie. Navyše letíme po vetre, takže v Trenčíne sme boli ako nič. Tam ale nastali prvé problémy a začali sme skákať na slabých stúpaniach a menších výškach cez Strážovské vrchy. Pri Prievidzi sa nám konečne podarilo dostúpať základňu a otočili sme dedinku Sklené. Na ďalšom úseku (okolo Vtáčnika) nastali opäť problémy, ale nejako sa nám to podarilo aj v okruhových výškach preskákať k Zlatým Moravciam, kde sme konečne vytočili do základne a čakala nás pekná rada skoro až do Zámkov, ktoré sme otočili v tieni od rady kongesťákov v 600m. Severne od mesta ale boli už pekne nasvietené polia na náslnečnej strane spomínanej rady a tam nás to pekne zobralo zo 450m a pre istotu sme dotočili na doklz aj keď pod tou radou ani nebolo treba.

Obľúbené príspevky z tohto blogu

FAI 554 km

Predpoveď na sobotu 8. mája vyzerala hádam už od začiatku týždňa veľmi dobre a nebojím sa napísať, ba priam rekordne. No potom prišiel piatok a na väčšine územia krajiny spadlo dosť veľké množstvo zrážok na to, aby u mňa začal prevládať mierny pesimizmus. Už sa totiž viac krát stalo, že po výdatnom daždi sa vynikájúce predpovede nenaplnili. Minimálne zo začiatku termického dňa bývajú stúpania slabé a základne oveľa nižšie ako sú predpovede. No napriek tomu bol silný predpoklad, že bude nie len dosť dlhý interval, ale aj celkom homogénne termické podmienky, čo nebýva až tak moc často. Tak sme vymysleli, že konečne poletíme nejaký ten FAI trojuholník . A vzhľadom na predpoveď, ktorá dávala, že na juhu to má byť doobeda lepšie ako pohraničie s Českom, kde sme plánovali severnú otočku a naopak poobede sa má juh dosť skoro vyčistiť, sme zvolili oblet proti smeru hodinových ručičiek. Teda netradične, prvé rameno na juh. Predpoklady so slabším štartom sa aj naplnili, teda aspoň na juhu to bol

707 km - prvá sedemstovka

Záver apríla 2020 nám doprial výborné počasia vhodné na naozaj dlhé prelety. Táké o akých fantazírujeme vždy počas zimy, keď si stanovujeme tie najvyššie ciele. Len tri dni po peknej štvrtkovej 500vke to vyzeralo podľa všetkých predpovedí naozaj skvele, tak poďho prekonávať osobné rekordy. Už dlhšie som rozmýšľal, či by som stihol v dobrom počasí uletieť na štyristovke 700 km. Len necelý rok dozadu  som nadobudol presvedčenie, že to pôjde. Dnes bol ideálny čas na prvý pokus . Základom je, aby fungovala termika veľmi skoro aj u nás v Nitre. Pásku sme preťali o 10.21. Dostupy neboli ani zďaleka ako pred rokom, keď som odlietal v podobnom čase, ale termika celkom fungovala. Teda až kým sme sa o 11.00 nevyskytli cca v 800 m QNH nad "výbuchom". Vtedy to nevyzeralo moc dobre, ale našťastie sa nám podarilo nájsť stúpanie, dokonca celkom silné, takže sme sa ani výrazne nezasekali. O pár minút na to sa nám už nad prievidzkou Magurou podarilo prekročiť 2000 m QNH a v tom momente s

Rozloženie síl pri zátačke s náklonom

Možno si mnohí z vás, ktorí ste absolvovali kurz pilota, po prečítaní nadpisu poviete, že čo nám tu chce autor v roku 2020 písať o tom ako lietadlá zatáčajú. Veď sme sa to všetci učili na prednáškach aerodynamiky a sú toho plné učebnice. Všetci predsa poznáme ten obrázok, kde je naklonené lietadlo a z jeho ťažiska smerujú šípky do všetkých možných strán a navzájom sa rušia vertikálne a horizontálne zložky síl. Navyše, je k tomu niekoľkostranový presvedčivý fyzikálny výklad ako dané sily vznikajú a čo sa pritom deje. V tomto príspevku sa venujem tomu, že veľa učebníc vysvetluje aerodynamiku zátačky nesprávne a pozrieme sa na to, čo sa v skutočnosti s lietadlom v náklone deje. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Učebnice sportovního letce. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Pilot’s Handbook of Aeronautical Knowledge. Videl som mnoho zdrojov, niektoré miešajú hrušky s jablkami, iné dokonca popisujú neexistujúce fyzikálne javy. Uvediem pár príkl