Preskočiť na hlavný obsah

2. máj 2012 - polygon 504km

Rád začínam obšírne, tak prečo nie aj teraz. Ako obvykle, všetko to začalo deň predtým. Utorok - prvý máj - sviatok práce. Ja som zrejme zle vyhodnotil predpovede a vôbec som sa neunúval opustiť Bratislavu a radšej som voľný čas využil bežnými vybavovačkami. Večer volá Kaldéz: "Rado, zdvihnem ti krvný tlak". Vyplašil som sa, že sa stalo niečo zlé. Dodal: "Dal som FAI päťstovku".

Zagratuloval som k výbornému výkonu, predsa na Slovensku nedávame triangle len tak bežne. Streda mala byť deň ako každý pracovný, ale toto mi nedalo pokoj. Akonáhle som prišiel domov, tak som pozrel Gcup, SHMÚ a nastavil budík na 5:00.

Streda 7:45 SELČ dorážam na letisko. Situácia vyzerala výborne, až na obavu z búrok kvôli veľkej instabilite aj vo vyšších vrstvách. S Dominom som bol už dohodnutý, že ideme na to so šestkami a skúsime niečo dlhšie. Triangel sme zamietli kvôli plánovaným TSA06, ale každopádne sme chceli využiť Nízke Tatry. Task setting som zveril do Dominových rúk a musím povedať, že to vymyslel perfektne. Po zohľadnení predpovede a fílingu ako sa vyhnúť búrkam znel task takto: Polygon cez 3TP: NITRA-TERCHOVA-NIZNASLANA-JAWORINA-NITRA 504km.


Štartujeme o 12:00, teplota 29°C. V Nitre total čisto, najbližšie kumule až niekde pri Partizánskom. Nie je čas na vyčkávanie, ideme na to. Zjavne to chcelo ešte nejaký ten stupeň, ale odpútali sme sa na slabšom stúpaní. Ja v 1000m pretínam pásku a vyrážame. Prvých 40km celkom trápenie. Malé výšky a slabé stúpania. Pri Osečnom podlietavame prvé normálne kumule a prvý krát aj točíme niečo cez 2m/s do 1700m. Konečne výška na lepšie preskokové rýchlosti. Vrhol som sa na Maguru pri Prievidzi v nádeji, že na rebrách to bude. Po chvíli hľadania ma to zobralo z hrebeňa Maguri v strašne turbolentnom stupáku skoro do 8000ft a v tomto momente sa začala jazda. Dá sa povedať, že až do konca to fungovalo úplne bohovsky a nemali sme žiadnu krízu. Za zmienku stojí, že Nižná Slaná - náš východný otočák bol úplne v čistom, cca 40km od najbližších kumulov a teda celkovo sme asi 80km leteli v čistom, ale fungovalo to aj tam bez problémov. Nízke boli úplne genitálne, tam neni o čom. Zaujímavé to bolo ešte pred posledným otočákom. Strážovské vrchy a Považie bolo akurát po prehánke a slnko tam ešte len začínalo svietiť. Trocha sme sa spomalili, lebo sme točili aj slabšie stúpania, ale na samotných hraniciach pri otočáku sme naleteli riadnu marhu a domov už len s natiahnutou rukou a zápornými klapkami.

Keď to zhrniem tak musím povedať, že pre mňa 100% najlepší prelet v živote. Rýchlosť som dosiahol 113km/h, bezproblémový let a neuveriteľný zážitok.

Obľúbené príspevky z tohto blogu

FAI 554 km

Predpoveď na sobotu 8. mája vyzerala hádam už od začiatku týždňa veľmi dobre a nebojím sa napísať, ba priam rekordne. No potom prišiel piatok a na väčšine územia krajiny spadlo dosť veľké množstvo zrážok na to, aby u mňa začal prevládať mierny pesimizmus. Už sa totiž viac krát stalo, že po výdatnom daždi sa vynikájúce predpovede nenaplnili. Minimálne zo začiatku termického dňa bývajú stúpania slabé a základne oveľa nižšie ako sú predpovede. No napriek tomu bol silný predpoklad, že bude nie len dosť dlhý interval, ale aj celkom homogénne termické podmienky, čo nebýva až tak moc často. Tak sme vymysleli, že konečne poletíme nejaký ten FAI trojuholník . A vzhľadom na predpoveď, ktorá dávala, že na juhu to má byť doobeda lepšie ako pohraničie s Českom, kde sme plánovali severnú otočku a naopak poobede sa má juh dosť skoro vyčistiť, sme zvolili oblet proti smeru hodinových ručičiek. Teda netradične, prvé rameno na juh. Predpoklady so slabším štartom sa aj naplnili, teda aspoň na juhu to bol

707 km - prvá sedemstovka

Záver apríla 2020 nám doprial výborné počasia vhodné na naozaj dlhé prelety. Táké o akých fantazírujeme vždy počas zimy, keď si stanovujeme tie najvyššie ciele. Len tri dni po peknej štvrtkovej 500vke to vyzeralo podľa všetkých predpovedí naozaj skvele, tak poďho prekonávať osobné rekordy. Už dlhšie som rozmýšľal, či by som stihol v dobrom počasí uletieť na štyristovke 700 km. Len necelý rok dozadu  som nadobudol presvedčenie, že to pôjde. Dnes bol ideálny čas na prvý pokus . Základom je, aby fungovala termika veľmi skoro aj u nás v Nitre. Pásku sme preťali o 10.21. Dostupy neboli ani zďaleka ako pred rokom, keď som odlietal v podobnom čase, ale termika celkom fungovala. Teda až kým sme sa o 11.00 nevyskytli cca v 800 m QNH nad "výbuchom". Vtedy to nevyzeralo moc dobre, ale našťastie sa nám podarilo nájsť stúpanie, dokonca celkom silné, takže sme sa ani výrazne nezasekali. O pár minút na to sa nám už nad prievidzkou Magurou podarilo prekročiť 2000 m QNH a v tom momente s

Rozloženie síl pri zátačke s náklonom

Možno si mnohí z vás, ktorí ste absolvovali kurz pilota, po prečítaní nadpisu poviete, že čo nám tu chce autor v roku 2020 písať o tom ako lietadlá zatáčajú. Veď sme sa to všetci učili na prednáškach aerodynamiky a sú toho plné učebnice. Všetci predsa poznáme ten obrázok, kde je naklonené lietadlo a z jeho ťažiska smerujú šípky do všetkých možných strán a navzájom sa rušia vertikálne a horizontálne zložky síl. Navyše, je k tomu niekoľkostranový presvedčivý fyzikálny výklad ako dané sily vznikajú a čo sa pritom deje. V tomto príspevku sa venujem tomu, že veľa učebníc vysvetluje aerodynamiku zátačky nesprávne a pozrieme sa na to, čo sa v skutočnosti s lietadlom v náklone deje. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Učebnice sportovního letce. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Pilot’s Handbook of Aeronautical Knowledge. Videl som mnoho zdrojov, niektoré miešajú hrušky s jablkami, iné dokonca popisujú neexistujúce fyzikálne javy. Uvediem pár príkl