Preskočiť na hlavný obsah

26. máj 2012 - 520km

Tak tento víkend bol fakt hustý a to som ho ani nevyužil na plno. Najskôr som to poodial piatok kedy už bolo tiež riadne počo a ja som neletel a mohol som lebo som bol v Nitre a navyše už pred obedom voľný a miesto toho aby som tahal na letisko som sa pozeral na kumule ako spieva Jaro Filip "cez okno". Predpoveď na víkend taká neistá ale tak uvidíme.

Sobotu ráno dorážam na letisko, vyzerá to dobre. Urobil som dve chyby (ako zvykne písať Black P.:). Nadeklaroval som krátku trať a vybral som si nesprávneho pasažiera do DGčka :) Myslím, že som sa trafil do povahy trate (aj keď som dal krátku) V piatok som vypozoroval na družici ako sa tvorili rady pri tom SV netradičnom vetre a veril som, že sa to bude dať využiť aj v sobotu. Neskôr som zistil že napr. Tatry neboli nič moc, takže som to asi vyčíhol, teda až na to že každý otočák som mal dať ešte o pár desiatok km ďalej.

K samotnému letu: Štartoval som cca o 11:00, čo by ešte nebolo nič netradičné. Divné bolo keď som pred pol 12 vytočil nad letiskom 2280m QNH. To sa mi o takej dobe nad Nitrou ešte nestalo. Už som vedel že to bude dobré. Postupne som sa dostal niekde pri Osečný, kde som dotočil niečo cez 2 litre a zrovnal. To som nevedel čo ma čaká. Na tom obrázku vidíte 225 traťových km bez zatočenia a nie je to screenshot z Condora. Po 225km delfínovania som zatočil pri Komiaticiach a to som mal stále cca 1500m QNH takže som vôbec nebol nízko, takže keby chcem spraviť čo najdlhší preskok tak som mohol ešte letieť kľudne ďalej. Keď som sa druhý krát otáčal na severe a videl som tú radu smerom na Oravu tak mi bolo do plaču. Ale taký je život. Skrátka keď pristanete v strede intervalu o 4 poobede z 500vky tak ste niekde urobili chybu. Average 117km/h.

Poučenie z dnešného dňa: alkohol je metla ľudstva.


Obľúbené príspevky z tohto blogu

FAI 554 km

Predpoveď na sobotu 8. mája vyzerala hádam už od začiatku týždňa veľmi dobre a nebojím sa napísať, ba priam rekordne. No potom prišiel piatok a na väčšine územia krajiny spadlo dosť veľké množstvo zrážok na to, aby u mňa začal prevládať mierny pesimizmus. Už sa totiž viac krát stalo, že po výdatnom daždi sa vynikájúce predpovede nenaplnili. Minimálne zo začiatku termického dňa bývajú stúpania slabé a základne oveľa nižšie ako sú predpovede. No napriek tomu bol silný predpoklad, že bude nie len dosť dlhý interval, ale aj celkom homogénne termické podmienky, čo nebýva až tak moc často. Tak sme vymysleli, že konečne poletíme nejaký ten FAI trojuholník . A vzhľadom na predpoveď, ktorá dávala, že na juhu to má byť doobeda lepšie ako pohraničie s Českom, kde sme plánovali severnú otočku a naopak poobede sa má juh dosť skoro vyčistiť, sme zvolili oblet proti smeru hodinových ručičiek. Teda netradične, prvé rameno na juh. Predpoklady so slabším štartom sa aj naplnili, teda aspoň na juhu to bol

707 km - prvá sedemstovka

Záver apríla 2020 nám doprial výborné počasia vhodné na naozaj dlhé prelety. Táké o akých fantazírujeme vždy počas zimy, keď si stanovujeme tie najvyššie ciele. Len tri dni po peknej štvrtkovej 500vke to vyzeralo podľa všetkých predpovedí naozaj skvele, tak poďho prekonávať osobné rekordy. Už dlhšie som rozmýšľal, či by som stihol v dobrom počasí uletieť na štyristovke 700 km. Len necelý rok dozadu  som nadobudol presvedčenie, že to pôjde. Dnes bol ideálny čas na prvý pokus . Základom je, aby fungovala termika veľmi skoro aj u nás v Nitre. Pásku sme preťali o 10.21. Dostupy neboli ani zďaleka ako pred rokom, keď som odlietal v podobnom čase, ale termika celkom fungovala. Teda až kým sme sa o 11.00 nevyskytli cca v 800 m QNH nad "výbuchom". Vtedy to nevyzeralo moc dobre, ale našťastie sa nám podarilo nájsť stúpanie, dokonca celkom silné, takže sme sa ani výrazne nezasekali. O pár minút na to sa nám už nad prievidzkou Magurou podarilo prekročiť 2000 m QNH a v tom momente s

Rozloženie síl pri zátačke s náklonom

Možno si mnohí z vás, ktorí ste absolvovali kurz pilota, po prečítaní nadpisu poviete, že čo nám tu chce autor v roku 2020 písať o tom ako lietadlá zatáčajú. Veď sme sa to všetci učili na prednáškach aerodynamiky a sú toho plné učebnice. Všetci predsa poznáme ten obrázok, kde je naklonené lietadlo a z jeho ťažiska smerujú šípky do všetkých možných strán a navzájom sa rušia vertikálne a horizontálne zložky síl. Navyše, je k tomu niekoľkostranový presvedčivý fyzikálny výklad ako dané sily vznikajú a čo sa pritom deje. V tomto príspevku sa venujem tomu, že veľa učebníc vysvetluje aerodynamiku zátačky nesprávne a pozrieme sa na to, čo sa v skutočnosti s lietadlom v náklone deje. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Učebnice sportovního letce. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Pilot’s Handbook of Aeronautical Knowledge. Videl som mnoho zdrojov, niektoré miešajú hrušky s jablkami, iné dokonca popisujú neexistujúce fyzikálne javy. Uvediem pár príkl