Preskočiť na hlavný obsah

6. máj 2012 - FAI 300

Musím povedať, že tento týždeň celkom vyšiel. V sobotu som sa síce rozhodol stráviť deň na zadnom sedadle L-13 a premrhal som veľmi dobré počasie, ale v nedeľu som sa už rozhodol letieť, čím sa mi podarilo získať aj druhý diamant za tento plodný týždeň.


Ako aj v stredu, aj teraz sme leteli v dvojici s Dominom na "šestkách". Tento krát sme sa rozhodli neťahať trať do kopcov, kde sme predpokladali zlievanie do búrok (čo sa potvrdilo a schytali to bohužiaľ chalani z "Club Class Masters"), ale rozhodli sme sa využiť voľné TSA06 a Domino nakresil pekný južný 3-uhoľníček so severným bodom Partizánske. Z letu mám také zmiešané pocity, po Partizánske sa letelo aj keď pod nižšími základňami cca 1400m ale úplne super, navyše rovno nad Partizánskym sme vytočili slušnú marhu (tak ku trom), potom ale nastali nečakané problémy. Stúpania neuveriteľne nestabilné, úzke a teda aj v priemere dosť slabé. Často krát sme točili aj lepší meter. Takže rameno na východ bol celkom boj. A k tomu operačná výška bola stále len v rozmedzí 800-1300m, čo hlavne v hornatom teréne nebolo úplne najpríjemnejšie. Po východnej otočke sa terén zlepšil, ale počasie stále nie. Takže podobný boj sme zvádzali ďalších cca 80km smerom na západ, navyše proti asi 20km/h vetru. Situácia sa zlepšila až niekde pri Nových Zámkoch. Tam sa nám po dlhej dobe podarilo dotočiť základňu, ktorá bola okolo 1700m a už sa letelo celkom fajn až domov. Takže myslím, že sme výborne využili ponúknuté počasie.

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Rozloženie síl pri zátačke s náklonom

Možno si mnohí z vás, ktorí ste absolvovali kurz pilota, po prečítaní nadpisu poviete, že čo nám tu chce autor v roku 2020 písať o tom ako lietadlá zatáčajú. Veď sme sa to všetci učili na prednáškach aerodynamiky a sú toho plné učebnice. Všetci predsa poznáme ten obrázok, kde je naklonené lietadlo a z jeho ťažiska smerujú šípky do všetkých možných strán a navzájom sa rušia vertikálne a horizontálne zložky síl. Navyše, je k tomu niekoľkostranový presvedčivý fyzikálny výklad ako dané sily vznikajú a čo sa pritom deje. V tomto príspevku sa venujem tomu, že veľa učebníc vysvetluje aerodynamiku zátačky nesprávne a pozrieme sa na to, čo sa v skutočnosti s lietadlom v náklone deje. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Učebnice sportovního letce. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Pilot’s Handbook of Aeronautical Knowledge. Videl som mnoho zdrojov, niektoré miešajú hrušky s jablkami, iné dokonca popisujú neexistujúce fyzikálne javy. Uvediem pár príkl

Osobný rekord: 664 km

Tento report píšem s pár mesačným oneskorením až v predvianočnom čase, ale chcem sa ešte vrátiť k tomuto výnimočnému júlovému dňu , nakoľko sa mi podarilo pokoriť môj osobný rekord - najdlhší deklarovaný let. Majstrovstvá Európy v Prievidzi boli práve v plnom prúde a počasia boli rádovo lepšie ako sme mali na PMSR. Napriek tomu víkend uprostred júla (a tiež EGC) nebol práve dobrý. V sobotu neletové a v nedeľu to tiež nebola žiadna veľká sláva . No v predpovediach sa črtal, až by som povedal zázračný pondelok. Po dlhých úvahách som sa rozhodol pre nasledný plán. Prespím na letisku. Ráno skontrolujem predpoveď. A len v prípade, že bude naozaj výnimočná (rozumej, bude hroziť počasie sezóny), pôjdem letieť. Ak predpoveď zhoršia (čo býva bežné), tak pôjdem podla plánu A - pracovať. Ráno vstanem a predpoveď počasia je stále pecková (musím dodať, že nečakane). Je rozhodnuté, ideme na to. Čo chcem zdôrazniť je, že hlavným atribútom predpovede bol veľmi dlhý interval. Začiatok termiky dával

Nízke Tatry 23. apríl 2020

Dnes sme si s Martinom švihli tímových 540km cez Minčol (Kubínska hoľa), Drážovce (pri Nitre) a Demänovú v Nízkych . Ešte to chcelo tak 100km navyše keďže sme pristávali už okolo 16:30, ale aj tak super prelet. Okrem samotných Nízkych Tatier takmer čisto, iba po hrebeňoch sa robili chmárky a pod nimi silné stúpania.