Preskočiť na hlavný obsah

6. máj 2012 - FAI 300

Musím povedať, že tento týždeň celkom vyšiel. V sobotu som sa síce rozhodol stráviť deň na zadnom sedadle L-13 a premrhal som veľmi dobré počasie, ale v nedeľu som sa už rozhodol letieť, čím sa mi podarilo získať aj druhý diamant za tento plodný týždeň.


Ako aj v stredu, aj teraz sme leteli v dvojici s Dominom na "šestkách". Tento krát sme sa rozhodli neťahať trať do kopcov, kde sme predpokladali zlievanie do búrok (čo sa potvrdilo a schytali to bohužiaľ chalani z "Club Class Masters"), ale rozhodli sme sa využiť voľné TSA06 a Domino nakresil pekný južný 3-uhoľníček so severným bodom Partizánske. Z letu mám také zmiešané pocity, po Partizánske sa letelo aj keď pod nižšími základňami cca 1400m ale úplne super, navyše rovno nad Partizánskym sme vytočili slušnú marhu (tak ku trom), potom ale nastali nečakané problémy. Stúpania neuveriteľne nestabilné, úzke a teda aj v priemere dosť slabé. Často krát sme točili aj lepší meter. Takže rameno na východ bol celkom boj. A k tomu operačná výška bola stále len v rozmedzí 800-1300m, čo hlavne v hornatom teréne nebolo úplne najpríjemnejšie. Po východnej otočke sa terén zlepšil, ale počasie stále nie. Takže podobný boj sme zvádzali ďalších cca 80km smerom na západ, navyše proti asi 20km/h vetru. Situácia sa zlepšila až niekde pri Nových Zámkoch. Tam sa nám po dlhej dobe podarilo dotočiť základňu, ktorá bola okolo 1700m a už sa letelo celkom fajn až domov. Takže myslím, že sme výborne využili ponúknuté počasie.

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Rozloženie síl pri zátačke s náklonom

Možno si mnohí z vás, ktorí ste absolvovali kurz pilota, po prečítaní nadpisu poviete, že čo nám tu chce autor v roku 2020 písať o tom ako lietadlá zatáčajú. Veď sme sa to všetci učili na prednáškach aerodynamiky a sú toho plné učebnice. Všetci predsa poznáme ten obrázok, kde je naklonené lietadlo a z jeho ťažiska smerujú šípky do všetkých možných strán a navzájom sa rušia vertikálne a horizontálne zložky síl. Navyše, je k tomu niekoľkostranový presvedčivý fyzikálny výklad ako dané sily vznikajú a čo sa pritom deje. V tomto príspevku sa venujem tomu, že veľa učebníc vysvetluje aerodynamiku zátačky nesprávne a pozrieme sa na to, čo sa v skutočnosti s lietadlom v náklone deje. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Učebnice sportovního letce. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Pilot’s Handbook of Aeronautical Knowledge. Videl som mnoho zdrojov, niektoré miešajú hrušky s jablkami, iné dokonca popisujú neexistujúce fyzikálne javy. Uvediem pár príkl

Lomnický a Gerlachovský štít

Jarný výlet do Vysokých Tatier dňa 22.4.2023❄. Lomnický štít zo severo-východnej strany. Skalnaté pleso naľavo. Na pravej strane Belianske Tatry, Zelené pleso a chata pri Zelenom plese. Gerlachovský štít. Pohľad smerom na západ.

Predvianočný vlnový minizraz v Nitre

Stačilo jedno decembrové poobedie a pár správ na WhatsAppe na to, aby sa na druhý deň ráno v Nitre stretlo sedem vlnochtivých plachtárov. Zhruba po 9.00 sme mali nachystané a pomaly sa schyľovalo na štart. Oblačnosť však nevyzerala úplne vlnovo a tak sme sa skúšali ťahať nie len do závetria Žibrice, ale niektorí aj priamo na svah. Keďže závetrie moc nefungovalo, tak sme sa postretali na návetrí Žibrice a pokúšali sme sa vystúpať popri oblačnosti, ktorá kondenzovala rovno nad svahom. Najskôr sa to podarilo Dominovi a Samovi, ktorý si prišiel vyskúšať južnú bavlnku až zo Žiliny. Oblačnosť následne zhustla, čo znamenalo dočasnú stopku pre nás ostatných. Ale nevzdávali sme sa a čakali sme na našu chvíľu. Tá prišla asi po hodine Brownovho pohybu okolo Žibrice, keď sa dočasne rozpustila oblačnosť v stúpavej stope. To sme využili spolu s Martinom, Romanom a Filipom. Tento dôležitý moment premeškal Peťo a tak musel hoblovať nad Žibricou zhruba ďalšiu hodinku. Po dostúpaní stropu sme sa postu