Preskočiť na hlavný obsah

Prvý čisto termický prelet 2015

Už v priebehu Pribiny 2015 som okrem organizačných povinností pokukával na vyhliadky počasia na posúťažnú nedeľu. Javilo sa to, že by to aj mohlo byť aj keď päťstovkové to asi nebude. V sobotu sme Pribina Cup úspešne zakončili tradičných pricegiving ceremoniálom a stihli sme ešte aj upratať hangár, čo hralo do karát mojim úmyslom na nedeľný prelet.


V nedeľu to vyzeralo úplne štandardne ako pred každým prvým jarným letom - všetko som hľadal, nič som nestíhal :) Ničmenej deklarovali sme polygon cez 3TP okolo 400km. Počasie bolo od začiatku veľmi dobré, až na nejaké tie rozpady, lae tie neboli nijak výrazné v okolí Nitry takže tahali sme na kopce. No už v okolí Prievidze sme zaznamenali okrem veľkého počtu pretekárov z FCC hlavne veľkú pasívnu oblačnosť smerom od Moravy, ktorá zasahovala až na Malú Fatru a už sme začali šípiť, že naľa prvá otočka - Dubná Skala bude asi problém. Napriek tomu sa nám podarilo preletieť cez Kozie až na úpätie Veľkej Fatry - ano až sme boli nútení ísť dosť mimo kurz práve kvoli spomínanej zatiahnutej Malej Fatre. Cca na 20km od Dubnej Skaly sme natočili základňu - 1900qhn a pustili to do neaktívnej oblasti krížom cez Martinskú dolinu. Ale už po pár minútach a jednoduchých prepočtoch v hlave bolo jasné, že z tejto výšky nemáme šancu ukĺzať otočku a späť pod aktívne kumule na úpätí Veľkej Fatry a tak sme boli nútení task skrečovať. Vrátili sme sa hlbšie do Hrubej Fatry s nádejou, či sa nám nepodarí natočiť lepšiu výšku ale viac ako 1900qnh tam nebolo. Zvyšok preletu sme leteli voľne smerom na juh do oblasti druhej plánovanej otočky - Zemianska Oľča - neďaleko dunaja. Počasie bolo veľmi solídne avšak radosť nám kazila nasúvajúca sa deka vysokej oblačnosti od západu, kvôli ktorej už okolo 15:00 začali miznúť kumule aj v okolí Nitry a ďalej v Topolčiankej doline atď. Domino sa preto rozhodol neriskovať o od Zemiankej Olče letieť priamo domov, čo sa mu podarilo. Ja som si chcel ešte polietať a zlákali ma kumule smerom na východ v okolí Dunaja. Návrat od juhovýchodu sa mi už nepodaril napriek tomu, že ešte na Dunaji som točil 3meter.

Na prvý jarný čisto termický let parádne polietanie, hlavne pohľady zasnežených Fatier, ktoré si práve teraz vychutnávajú pretekári na FCC sú úžasné.

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Predvianočný vlnový minizraz v Nitre

Stačilo jedno decembrové poobedie a pár správ na WhatsAppe na to, aby sa na druhý deň ráno v Nitre stretlo sedem vlnochtivých plachtárov. Zhruba po 9.00 sme mali nachystané a pomaly sa schyľovalo na štart. Oblačnosť však nevyzerala úplne vlnovo a tak sme sa skúšali ťahať nie len do závetria Žibrice, ale niektorí aj priamo na svah. Keďže závetrie moc nefungovalo, tak sme sa postretali na návetrí Žibrice a pokúšali sme sa vystúpať popri oblačnosti, ktorá kondenzovala rovno nad svahom. Najskôr sa to podarilo Dominovi a Samovi, ktorý si prišiel vyskúšať južnú bavlnku až zo Žiliny. Oblačnosť následne zhustla, čo znamenalo dočasnú stopku pre nás ostatných. Ale nevzdávali sme sa a čakali sme na našu chvíľu. Tá prišla asi po hodine Brownovho pohybu okolo Žibrice, keď sa dočasne rozpustila oblačnosť v stúpavej stope. To sme využili spolu s Martinom, Romanom a Filipom. Tento dôležitý moment premeškal Peťo a tak musel hoblovať nad Žibricou zhruba ďalšiu hodinku. Po dostúpaní stropu sme sa postu

Rozloženie síl pri zátačke s náklonom

Možno si mnohí z vás, ktorí ste absolvovali kurz pilota, po prečítaní nadpisu poviete, že čo nám tu chce autor v roku 2020 písať o tom ako lietadlá zatáčajú. Veď sme sa to všetci učili na prednáškach aerodynamiky a sú toho plné učebnice. Všetci predsa poznáme ten obrázok, kde je naklonené lietadlo a z jeho ťažiska smerujú šípky do všetkých možných strán a navzájom sa rušia vertikálne a horizontálne zložky síl. Navyše, je k tomu niekoľkostranový presvedčivý fyzikálny výklad ako dané sily vznikajú a čo sa pritom deje. V tomto príspevku sa venujem tomu, že veľa učebníc vysvetluje aerodynamiku zátačky nesprávne a pozrieme sa na to, čo sa v skutočnosti s lietadlom v náklone deje. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Učebnice sportovního letce. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Pilot’s Handbook of Aeronautical Knowledge. Videl som mnoho zdrojov, niektoré miešajú hrušky s jablkami, iné dokonca popisujú neexistujúce fyzikálne javy. Uvediem pár príkl

FAI 554 km

Predpoveď na sobotu 8. mája vyzerala hádam už od začiatku týždňa veľmi dobre a nebojím sa napísať, ba priam rekordne. No potom prišiel piatok a na väčšine územia krajiny spadlo dosť veľké množstvo zrážok na to, aby u mňa začal prevládať mierny pesimizmus. Už sa totiž viac krát stalo, že po výdatnom daždi sa vynikájúce predpovede nenaplnili. Minimálne zo začiatku termického dňa bývajú stúpania slabé a základne oveľa nižšie ako sú predpovede. No napriek tomu bol silný predpoklad, že bude nie len dosť dlhý interval, ale aj celkom homogénne termické podmienky, čo nebýva až tak moc často. Tak sme vymysleli, že konečne poletíme nejaký ten FAI trojuholník . A vzhľadom na predpoveď, ktorá dávala, že na juhu to má byť doobeda lepšie ako pohraničie s Českom, kde sme plánovali severnú otočku a naopak poobede sa má juh dosť skoro vyčistiť, sme zvolili oblet proti smeru hodinových ručičiek. Teda netradične, prvé rameno na juh. Predpoklady so slabším štartom sa aj naplnili, teda aspoň na juhu to bol