Preskočiť na hlavný obsah

Prvý čisto termický prelet 2015

Už v priebehu Pribiny 2015 som okrem organizačných povinností pokukával na vyhliadky počasia na posúťažnú nedeľu. Javilo sa to, že by to aj mohlo byť aj keď päťstovkové to asi nebude. V sobotu sme Pribina Cup úspešne zakončili tradičných pricegiving ceremoniálom a stihli sme ešte aj upratať hangár, čo hralo do karát mojim úmyslom na nedeľný prelet.


V nedeľu to vyzeralo úplne štandardne ako pred každým prvým jarným letom - všetko som hľadal, nič som nestíhal :) Ničmenej deklarovali sme polygon cez 3TP okolo 400km. Počasie bolo od začiatku veľmi dobré, až na nejaké tie rozpady, lae tie neboli nijak výrazné v okolí Nitry takže tahali sme na kopce. No už v okolí Prievidze sme zaznamenali okrem veľkého počtu pretekárov z FCC hlavne veľkú pasívnu oblačnosť smerom od Moravy, ktorá zasahovala až na Malú Fatru a už sme začali šípiť, že naľa prvá otočka - Dubná Skala bude asi problém. Napriek tomu sa nám podarilo preletieť cez Kozie až na úpätie Veľkej Fatry - ano až sme boli nútení ísť dosť mimo kurz práve kvoli spomínanej zatiahnutej Malej Fatre. Cca na 20km od Dubnej Skaly sme natočili základňu - 1900qhn a pustili to do neaktívnej oblasti krížom cez Martinskú dolinu. Ale už po pár minútach a jednoduchých prepočtoch v hlave bolo jasné, že z tejto výšky nemáme šancu ukĺzať otočku a späť pod aktívne kumule na úpätí Veľkej Fatry a tak sme boli nútení task skrečovať. Vrátili sme sa hlbšie do Hrubej Fatry s nádejou, či sa nám nepodarí natočiť lepšiu výšku ale viac ako 1900qnh tam nebolo. Zvyšok preletu sme leteli voľne smerom na juh do oblasti druhej plánovanej otočky - Zemianska Oľča - neďaleko dunaja. Počasie bolo veľmi solídne avšak radosť nám kazila nasúvajúca sa deka vysokej oblačnosti od západu, kvôli ktorej už okolo 15:00 začali miznúť kumule aj v okolí Nitry a ďalej v Topolčiankej doline atď. Domino sa preto rozhodol neriskovať o od Zemiankej Olče letieť priamo domov, čo sa mu podarilo. Ja som si chcel ešte polietať a zlákali ma kumule smerom na východ v okolí Dunaja. Návrat od juhovýchodu sa mi už nepodaril napriek tomu, že ešte na Dunaji som točil 3meter.

Na prvý jarný čisto termický let parádne polietanie, hlavne pohľady zasnežených Fatier, ktoré si práve teraz vychutnávajú pretekári na FCC sú úžasné.

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Po-vianočná vlna 2019

Tento posledný decembrový víkend sa mi podarilo dostať do tej strašnej zimy hneď dva krát. Včera sme čakali celý deň na vlnu, ale zrejme labilný vzduch a následná termika nám prekazili plány. Na záver dňa som si aspoň hodinku polietal v termike/snehovej prehánke okolo letiska.

Dnes to už vyšlo. Štartovali sme okolo 10.00 a pri severo-východnom vetre sme nadviazali rovno nad mestom Nitra. Ďalej sme pokračovali proti vetru. Striedali sme preskoky a osmičkovanie na rotoroch. A tak sa nám podaril taký malý preletík na koniec roka :)









Photo: Dominik Jančik








Osobný rekord: 664 km

Tento report píšem s pár mesačným oneskorením až v predvianočnom čase, ale chcem sa ešte vrátiť k tomuto výnimočnému júlovému dňu, nakoľko sa mi podarilo pokoriť môj osobný rekord - najdlhší deklarovaný let.

Majstrovstvá Európy v Prievidzi boli práve v plnom prúde a počasia boli rádovo lepšie ako sme mali na PMSR. Napriek tomu víkend uprostred júla (a tiež EGC) nebol práve dobrý. V sobotu neletové a v nedeľu to tiež nebola žiadna veľká sláva. No v predpovediach sa črtal, až by som povedal zázračný pondelok. Po dlhých úvahách som sa rozhodol pre nasledný plán. Prespím na letisku. Ráno skontrolujem predpoveď. A len v prípade, že bude naozaj výnimočná (rozumej, bude hroziť počasie sezóny), pôjdem letieť. Ak predpoveď zhoršia (čo býva bežné), tak pôjdem podla plánu A - pracovať.

Ráno vstanem a predpoveď počasia je stále pecková (musím dodať, že nečakane). Je rozhodnuté, ideme na to. Čo chcem zdôrazniť je, že hlavným atribútom predpovede bol veľmi dlhý interval. Začiatok termiky dávali na …

Vianočná vlna 2016

V roku 2016 sme takto vyvlnili na severo-západný vietor v závetrí Zobora a Žibrice.

Photo: Martin Šnirc






Photo: Martin Šnirc
Photo: Martin Šnirc
Photo: Martin Šnirc
Photo: Martin Šnirc
Photo: Martin Šnirc
Photo: Martin Šnirc