Preskočiť na hlavný obsah

Prvý čisto termický prelet 2015

Už v priebehu Pribiny 2015 som okrem organizačných povinností pokukával na vyhliadky počasia na posúťažnú nedeľu. Javilo sa to, že by to aj mohlo byť aj keď päťstovkové to asi nebude. V sobotu sme Pribina Cup úspešne zakončili tradičných pricegiving ceremoniálom a stihli sme ešte aj upratať hangár, čo hralo do karát mojim úmyslom na nedeľný prelet.


V nedeľu to vyzeralo úplne štandardne ako pred každým prvým jarným letom - všetko som hľadal, nič som nestíhal :) Ničmenej deklarovali sme polygon cez 3TP okolo 400km. Počasie bolo od začiatku veľmi dobré, až na nejaké tie rozpady, lae tie neboli nijak výrazné v okolí Nitry takže tahali sme na kopce. No už v okolí Prievidze sme zaznamenali okrem veľkého počtu pretekárov z FCC hlavne veľkú pasívnu oblačnosť smerom od Moravy, ktorá zasahovala až na Malú Fatru a už sme začali šípiť, že naľa prvá otočka - Dubná Skala bude asi problém. Napriek tomu sa nám podarilo preletieť cez Kozie až na úpätie Veľkej Fatry - ano až sme boli nútení ísť dosť mimo kurz práve kvoli spomínanej zatiahnutej Malej Fatre. Cca na 20km od Dubnej Skaly sme natočili základňu - 1900qhn a pustili to do neaktívnej oblasti krížom cez Martinskú dolinu. Ale už po pár minútach a jednoduchých prepočtoch v hlave bolo jasné, že z tejto výšky nemáme šancu ukĺzať otočku a späť pod aktívne kumule na úpätí Veľkej Fatry a tak sme boli nútení task skrečovať. Vrátili sme sa hlbšie do Hrubej Fatry s nádejou, či sa nám nepodarí natočiť lepšiu výšku ale viac ako 1900qnh tam nebolo. Zvyšok preletu sme leteli voľne smerom na juh do oblasti druhej plánovanej otočky - Zemianska Oľča - neďaleko dunaja. Počasie bolo veľmi solídne avšak radosť nám kazila nasúvajúca sa deka vysokej oblačnosti od západu, kvôli ktorej už okolo 15:00 začali miznúť kumule aj v okolí Nitry a ďalej v Topolčiankej doline atď. Domino sa preto rozhodol neriskovať o od Zemiankej Olče letieť priamo domov, čo sa mu podarilo. Ja som si chcel ešte polietať a zlákali ma kumule smerom na východ v okolí Dunaja. Návrat od juhovýchodu sa mi už nepodaril napriek tomu, že ešte na Dunaji som točil 3meter.

Na prvý jarný čisto termický let parádne polietanie, hlavne pohľady zasnežených Fatier, ktoré si práve teraz vychutnávajú pretekári na FCC sú úžasné.

Obľúbené príspevky z tohto blogu

FAI 554 km

Predpoveď na sobotu 8. mája vyzerala hádam už od začiatku týždňa veľmi dobre a nebojím sa napísať, ba priam rekordne. No potom prišiel piatok a na väčšine územia krajiny spadlo dosť veľké množstvo zrážok na to, aby u mňa začal prevládať mierny pesimizmus. Už sa totiž viac krát stalo, že po výdatnom daždi sa vynikájúce predpovede nenaplnili. Minimálne zo začiatku termického dňa bývajú stúpania slabé a základne oveľa nižšie ako sú predpovede. No napriek tomu bol silný predpoklad, že bude nie len dosť dlhý interval, ale aj celkom homogénne termické podmienky, čo nebýva až tak moc často. Tak sme vymysleli, že konečne poletíme nejaký ten FAI trojuholník . A vzhľadom na predpoveď, ktorá dávala, že na juhu to má byť doobeda lepšie ako pohraničie s Českom, kde sme plánovali severnú otočku a naopak poobede sa má juh dosť skoro vyčistiť, sme zvolili oblet proti smeru hodinových ručičiek. Teda netradične, prvé rameno na juh. Predpoklady so slabším štartom sa aj naplnili, teda aspoň na juhu to bol

707 km - prvá sedemstovka

Záver apríla 2020 nám doprial výborné počasia vhodné na naozaj dlhé prelety. Táké o akých fantazírujeme vždy počas zimy, keď si stanovujeme tie najvyššie ciele. Len tri dni po peknej štvrtkovej 500vke to vyzeralo podľa všetkých predpovedí naozaj skvele, tak poďho prekonávať osobné rekordy. Už dlhšie som rozmýšľal, či by som stihol v dobrom počasí uletieť na štyristovke 700 km. Len necelý rok dozadu  som nadobudol presvedčenie, že to pôjde. Dnes bol ideálny čas na prvý pokus . Základom je, aby fungovala termika veľmi skoro aj u nás v Nitre. Pásku sme preťali o 10.21. Dostupy neboli ani zďaleka ako pred rokom, keď som odlietal v podobnom čase, ale termika celkom fungovala. Teda až kým sme sa o 11.00 nevyskytli cca v 800 m QNH nad "výbuchom". Vtedy to nevyzeralo moc dobre, ale našťastie sa nám podarilo nájsť stúpanie, dokonca celkom silné, takže sme sa ani výrazne nezasekali. O pár minút na to sa nám už nad prievidzkou Magurou podarilo prekročiť 2000 m QNH a v tom momente s

Rozloženie síl pri zátačke s náklonom

Možno si mnohí z vás, ktorí ste absolvovali kurz pilota, po prečítaní nadpisu poviete, že čo nám tu chce autor v roku 2020 písať o tom ako lietadlá zatáčajú. Veď sme sa to všetci učili na prednáškach aerodynamiky a sú toho plné učebnice. Všetci predsa poznáme ten obrázok, kde je naklonené lietadlo a z jeho ťažiska smerujú šípky do všetkých možných strán a navzájom sa rušia vertikálne a horizontálne zložky síl. Navyše, je k tomu niekoľkostranový presvedčivý fyzikálny výklad ako dané sily vznikajú a čo sa pritom deje. V tomto príspevku sa venujem tomu, že veľa učebníc vysvetluje aerodynamiku zátačky nesprávne a pozrieme sa na to, čo sa v skutočnosti s lietadlom v náklone deje. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Učebnice sportovního letce. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Pilot’s Handbook of Aeronautical Knowledge. Videl som mnoho zdrojov, niektoré miešajú hrušky s jablkami, iné dokonca popisujú neexistujúce fyzikálne javy. Uvediem pár príkl