Preskočiť na hlavný obsah

Vysoké Tatry detailne

Priznám sa pred 25.4.2015 som ešte nikdy nelietal vo Vysokých Tatrách. Po krátkej úvahe prečo som sa tam za tie roky nedostal a pritom dobrých počasí bolo pomilú Jarmilu som dospel k záveru, že problémom boli moje milované deklarácie. Letieť deklarovaný let je najvačšia zábava na plachtení, ale z Nitry to proste nikdy neťaháte na Lomničák. Ani keď sa čakajú dobré podmienky. Výhodnejšie je vždy letieť buď cez Nízke alebo niekam do Poľska. Proste tie Vysoké tam nejak nikdy nepasujú v kontexte celej trate.


Táto sobota bola ale úplne iná. Vlastne som vôbec nemal letieť. Mal som naplánované úplne iné činnosti, ale popri pomáhaní pri skladaní techniky som sa ocitol ako obeť otázky, či nepôjdem Šunkovi za kopilota do našej tisícky. Neviem prečo už od rána som mal pociť, že to v ten deň bude proste peckové počasie a po pár sekundovom rozmýšľaní som si povedal, že risknem zaľahnuté ucho, ktoré ma sra..trápilo už týždeň práve od predošlého letu. Toto bude stáť za to. Stálo.

Šunka patrí medzi pilotov, ktorý nezdieľajú spomínaný názor, že deklarácie sú najväčší pôžitok. Asi má umeleckejšie vlohy :) Zhodli sme sa ale na tom, že síce poletíme voľne, ale skúsime sa dostať do Vysokých. Preto som sa tešil napriek tomu, že nás okrem iného zradila aj počítačová technika na palube. SHMU veští 2800qnh na Poprad a južné Poľsko naskákané už okolo 10. Utrúsil som "chalani dnes to bude 700vkové". Všetci ma zjavne počúvli a nadeklarovali 500.


Okolo 12 stúpame po aerovleku (neskoro, ale nevadí, dnes sa vozíme :) ). Naľko ma prekvapilo, že sme sa dostali iba do cca 1400qnh. Mal som z toho malé obavy, že tie základne nebudú moc vysoko. Obavy chvíľu trvali ale takmer po každom ďaľšom stupáku sme boli stále o 100m vyššie a vyššie. Na Hrubej Fatre to bolo tuším okolo 2100qnh, čo síce nebola pecka, ale posúvali sme sa ďalej. Stúpania boli veľmi solídne. Skočili sme cez Choč na Západné a začali sme pomaly tie fenomenálne pohľady na stále zasnežené slovenské veľhory :). Začíname pokukovať po tých najvyšších a na prvý pohľad sa zdá, že vrcholy Gerlachu a Lomničáku budú v mrakoch. Tak aj bolo ale letíme ďalej. Začínam intenzívnejšie používať spúšť fotoaparátu na mojej chabej xperii. V momente keď sme vytočili povedľa Gerlachu, ten sa presne vrcholom dotýkal základne vedľajšieho kumulu. Pustili sme sa na Lomničák, ktorý práve uvoľnili kumule a tak ho bolo pekne vidieť, nemali sme však dosť výšky dostať sa bližie. Cca 5km východne sa javili krásne kumule. Už sme aj pod nimi. 4m/s do 2800qnh. Tatry jak na dlani. Úchvatný pohľad. Púšťame sa na Lomničák. Tentokrát mávame turistom z hora :) Po vyklesaní sa vraciame znova na východ po tie isté kumuly a točíme do 2850qnh. Znova Lomničák. Fotíme, natáčame, mávame, užívame si. Ďalší na rade Slávkovský štít. Točíme hneď pri Gerlachu. Základne sa zdvhli. Počas toho ako detailne pozoruje Sliezky dom sme prestúpali aj ten najsamvyšší šuter na Slovensku. Ďalší v poradí Kriváň. A už sme pomaly zavelili na ústup.


S určitosťou môžem povedať, že som prežil jeden z najlepsích preletov a z estetického hľadiska asi aj najkrajší :) Obšírnejšiu zbierku záberov som zazdieľal na Google Photos. Fotky z krídla na Facebook-u.


Obľúbené príspevky z tohto blogu

FAI 554 km

Predpoveď na sobotu 8. mája vyzerala hádam už od začiatku týždňa veľmi dobre a nebojím sa napísať, ba priam rekordne. No potom prišiel piatok a na väčšine územia krajiny spadlo dosť veľké množstvo zrážok na to, aby u mňa začal prevládať mierny pesimizmus. Už sa totiž viac krát stalo, že po výdatnom daždi sa vynikájúce predpovede nenaplnili. Minimálne zo začiatku termického dňa bývajú stúpania slabé a základne oveľa nižšie ako sú predpovede. No napriek tomu bol silný predpoklad, že bude nie len dosť dlhý interval, ale aj celkom homogénne termické podmienky, čo nebýva až tak moc často. Tak sme vymysleli, že konečne poletíme nejaký ten FAI trojuholník . A vzhľadom na predpoveď, ktorá dávala, že na juhu to má byť doobeda lepšie ako pohraničie s Českom, kde sme plánovali severnú otočku a naopak poobede sa má juh dosť skoro vyčistiť, sme zvolili oblet proti smeru hodinových ručičiek. Teda netradične, prvé rameno na juh. Predpoklady so slabším štartom sa aj naplnili, teda aspoň na juhu to bol

707 km - prvá sedemstovka

Záver apríla 2020 nám doprial výborné počasia vhodné na naozaj dlhé prelety. Táké o akých fantazírujeme vždy počas zimy, keď si stanovujeme tie najvyššie ciele. Len tri dni po peknej štvrtkovej 500vke to vyzeralo podľa všetkých predpovedí naozaj skvele, tak poďho prekonávať osobné rekordy. Už dlhšie som rozmýšľal, či by som stihol v dobrom počasí uletieť na štyristovke 700 km. Len necelý rok dozadu  som nadobudol presvedčenie, že to pôjde. Dnes bol ideálny čas na prvý pokus . Základom je, aby fungovala termika veľmi skoro aj u nás v Nitre. Pásku sme preťali o 10.21. Dostupy neboli ani zďaleka ako pred rokom, keď som odlietal v podobnom čase, ale termika celkom fungovala. Teda až kým sme sa o 11.00 nevyskytli cca v 800 m QNH nad "výbuchom". Vtedy to nevyzeralo moc dobre, ale našťastie sa nám podarilo nájsť stúpanie, dokonca celkom silné, takže sme sa ani výrazne nezasekali. O pár minút na to sa nám už nad prievidzkou Magurou podarilo prekročiť 2000 m QNH a v tom momente s

Rozloženie síl pri zátačke s náklonom

Možno si mnohí z vás, ktorí ste absolvovali kurz pilota, po prečítaní nadpisu poviete, že čo nám tu chce autor v roku 2020 písať o tom ako lietadlá zatáčajú. Veď sme sa to všetci učili na prednáškach aerodynamiky a sú toho plné učebnice. Všetci predsa poznáme ten obrázok, kde je naklonené lietadlo a z jeho ťažiska smerujú šípky do všetkých možných strán a navzájom sa rušia vertikálne a horizontálne zložky síl. Navyše, je k tomu niekoľkostranový presvedčivý fyzikálny výklad ako dané sily vznikajú a čo sa pritom deje. V tomto príspevku sa venujem tomu, že veľa učebníc vysvetluje aerodynamiku zátačky nesprávne a pozrieme sa na to, čo sa v skutočnosti s lietadlom v náklone deje. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Učebnice sportovního letce. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Pilot’s Handbook of Aeronautical Knowledge. Videl som mnoho zdrojov, niektoré miešajú hrušky s jablkami, iné dokonca popisujú neexistujúce fyzikálne javy. Uvediem pár príkl