Preskočiť na hlavný obsah

Novembrových 540km po svahu, v termike a vo vlne

Na rozdiel od väčšiny mojich najzaujímavejších letov, na tento som sa chystal niekoľko dní. V podstate asi celý pracovný týždeň. Celá motivácia vznikla ešte minulý víkend v nedeľu, keď sme sa pokúšali v Nitre nadviazať do akej-takej vlny, čo sa mi nakoniec aj podarilo len cca 1/2 hodiny pre západom slnka. Iba som vystúpal v asi metrovom stúpaní nad Lapášom do 8000 ft a následne som hneď vyklesal a pristál. Následne som začal starostlivo sledovať každý deň predpovede, čí fúkne aj tento víkend. V pondelok, utorok a stredu som každé ráno cestou do práce sledoval lenťáky naťahané nad Bratislavou a slintajúc aj IGCčka na gcupe. Čo je ale dôležité, že na sobotu vyzeral vietor velmi optimisticky a porovnaní s veľkým množstvom analýz ktoré som čítal od Paľa Černého na glidingu som usúdil, že by sa to malo vlniť a celkom dobre. Predsa len teória je jedna vec a reálne skúsenosti druhá, a tie ja s vlnovým lietaním nemám prakticky žiadne. Pred týmto letom som bol vo vlne len raz v roku 2011. V Nitre nie je vlna žiadna samozrejmosť.


Napísal som email zopár ľuďom o ktorých som predpoladal, že budú zdieľať moje nadšenie a nebude im robiť problém skoré ranné vstávanie, aj za cenu toho, že možno ani nepoletíme. Navrhol som zraz na letisku o 6.30. Predpokladal som, že využiteľné počasie bude len doobeda a poobede sa to zadekuje.


5.30 local time. Zvoní budík. Pozerám rozospatý na SHMU.sk. Radar. Všade možne na západnom Slovensku dážď z veľkej vlkosti, ktorá ostala po studenej fronte, ktorá práve v noci prešla. Trocha pochybnosti, ale vstávam, po ceste beriem Filipa a pred 6.30 sme podľa plánu na letisku. Na oblohe sa už dajú pozorovať niečo ako lenťáky, ale sem tam mrholí a celkovo to vyzerá tak všeliako. Cca 6.45 je už na letisku tak 6-7 nedočkavých plachtárov a ideme stavať grid. Prvý nedočkavec Míla štartuje o 8.00. Vo vleku to ale v závetrí Zobora nedáva a tak sa potiahol na svah. Ja ako druhý štartujem o 8.30 a vypínam motor nad Lapášom v cca 1200 QNH. Chvílu sa tam motám, ale napriek 80km/h vetru stále klesám a tak rovnám proti vetru na svah. Zatiaľ to s vlnou nevyzerá vôbec dobre, ale zato svah je jak víno a tak za pár desiatok minút už brusíme po Tribči tak zo šesť vetroňov. Domino (štarutujúci z Martina) sa ozýva na frekvencii s tým, že oni úspešne vlnia rovno nad Martinom. Míla ma povzbudzuje, nech sa tam pustím po svahu, však keby mi nevydá palivo, na tranďák ochotne pôjde. Dlho mi nebolo treba rozmýšľať a postupne som sa vydal po svahu smerom na sever. Na Vtáčniku som už svahoval - to poznám. Jediný problém bol, ako naviazať na Veĺkú Fatru. Na Vtáčniku som nasvahoval po bázu do 1400 QNH a popod kumule som sa vydal ďalej. Takto to išlo velkom fajn asi po kozie chrbty a tam to začalo padať. Kĺžem ďalej krížom cez Turčianske Teplice na svahy južne od Ostrej a v 800 QNH sa uchytávam na svahu. Postupujem ďalej po svahu smerom na sever asi po úroveň Belianskej doliny do max asi 1250 QNH a tam mením kurz proti vetru smerom na Martin - mesto. Na Martinskej frekvencii sa pýtam chalanov, kde presne naväzujú a z akej výšky. Dozvedám sa, že to funguje na spojnici medzi letiskom a Martinskou stanicou z 1000 QNH. Letím priamo tam a vidím prvé vetrone ako sa snažia naviazať. Začínam stúpať. Funguje to. 8000 ft, pohľad pre bohov :)


Chvíľu sa kochám nad Martinom a pomaly mením kurz smer Prievidza. okno je cca po kozie chrbty, ďalej vyzerá byť súvislá oblačnosť nahusto naskákaných kumulov. Pretláčam to pod úroveň oblačnosti a cez Prievidzú dolinu si to valím v termike bez točenia. Po ceste ešte skúšam podozrivé stúpanie vedľa mraku nad Novákmi, ale v 1600 QNH mi to skončilo. Pokračujem teda v termike oblúkom cez Bánovce na úpätie Tribča, kde dotáčam a rozmýšľam kam ďalej. Chalani sa medzi tým vracajú z kozích v termike na juh a v Novákoch hlásia stúpanie mimo oblačnosti. Po chvíli je jasné, že naväzujú do vlny a ja valím za nimi. Doletel som na západné rebrá Vtáčnika a zdvíham na na svahu. Pomaly sa predlžujem proti vetru smerom na Nováky a o pár minút som v 8000 ft. Zrovnávam smer Martin a analyzujem oblačnosť. Cez celú Prievidzkú dolinu, kozie chrbty aj Martinskú dolinu je okno. Letím ďalej v horizonte 8000ft, ground speed 150-180 km/h. V Zuberci pozerám na hodinky - je hodina a pol do západu. Som na 158 kilometri a zjavne trocha proti vetru, keďže na severe mám už ground speed asi o 40-50km/h viac ako indikovanú.


Otáčam sa a začínajú ľahké obavy. Proti slnku toho moc nevidím. Ground speed pri 110-120 indikovaných mám cca 60 km/h. A najhoršie je, že hrana oblačnosti po ktorej som letel hore, a ktorá výborne značila aktívnu stopu sa postupne rozpúšťala. Chvíľu sa mi šete darí držať výšku ale po pár kilometroch začínam klesať. Letím ďalej, s jasným cieľom dostať sa do Martinskej doliny a potom to už bude určite OK. Ide to pomaly a stúpa to iba sem-tam aj to sa zdvihnem iba nepatrne. Napriek tomu sa mi podarilo udržať aspoň 1900 QNH a na úpätí Veľkej Fatry to už opať solídne stúpa. Dostúpavam do 8000 ft v rovnom, ground speed je už takmer totožná s indikovanou a s úsmevom na tvári a omrznutými nohami letím v horizonte domov. Drží to aktívne až niekam po Nováky a tam už s rezervou ++600 obdivujem lentilky nad Zlatými Moravcami a 1/2 hodinu pred západom po 7 hodinách letu pristávam.


Obľúbené príspevky z tohto blogu

Rozloženie síl pri zátačke s náklonom

Možno si mnohí z vás, ktorí ste absolvovali kurz pilota, po prečítaní nadpisu poviete, že čo nám tu chce autor v roku 2020 písať o tom ako lietadlá zatáčajú. Veď sme sa to všetci učili na prednáškach aerodynamiky a sú toho plné učebnice. Všetci predsa poznáme ten obrázok, kde je naklonené lietadlo a z jeho ťažiska smerujú šípky do všetkých možných strán a navzájom sa rušia vertikálne a horizontálne zložky síl. Navyše, je k tomu niekoľkostranový presvedčivý fyzikálny výklad ako dané sily vznikajú a čo sa pritom deje. V tomto príspevku sa venujem tomu, že veľa učebníc vysvetluje aerodynamiku zátačky nesprávne a pozrieme sa na to, čo sa v skutočnosti s lietadlom v náklone deje. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Učebnice sportovního letce. Príklad chybného znázornenia rozloženia síl. Zdroj: Pilot’s Handbook of Aeronautical Knowledge. Videl som mnoho zdrojov, niektoré miešajú hrušky s jablkami, iné dokonca popisujú neexistujúce fyzikálne javy. Uvediem pár príkl

Lomnický a Gerlachovský štít

Jarný výlet do Vysokých Tatier dňa 22.4.2023❄. Lomnický štít zo severo-východnej strany. Skalnaté pleso naľavo. Na pravej strane Belianske Tatry, Zelené pleso a chata pri Zelenom plese. Gerlachovský štít. Pohľad smerom na západ.

Predvianočný vlnový minizraz v Nitre

Stačilo jedno decembrové poobedie a pár správ na WhatsAppe na to, aby sa na druhý deň ráno v Nitre stretlo sedem vlnochtivých plachtárov. Zhruba po 9.00 sme mali nachystané a pomaly sa schyľovalo na štart. Oblačnosť však nevyzerala úplne vlnovo a tak sme sa skúšali ťahať nie len do závetria Žibrice, ale niektorí aj priamo na svah. Keďže závetrie moc nefungovalo, tak sme sa postretali na návetrí Žibrice a pokúšali sme sa vystúpať popri oblačnosti, ktorá kondenzovala rovno nad svahom. Najskôr sa to podarilo Dominovi a Samovi, ktorý si prišiel vyskúšať južnú bavlnku až zo Žiliny. Oblačnosť následne zhustla, čo znamenalo dočasnú stopku pre nás ostatných. Ale nevzdávali sme sa a čakali sme na našu chvíľu. Tá prišla asi po hodine Brownovho pohybu okolo Žibrice, keď sa dočasne rozpustila oblačnosť v stúpavej stope. To sme využili spolu s Martinom, Romanom a Filipom. Tento dôležitý moment premeškal Peťo a tak musel hoblovať nad Žibricou zhruba ďalšiu hodinku. Po dostúpaní stropu sme sa postu