Preskočiť na hlavný obsah

Novembrových 540km po svahu, v termike a vo vlne

Na rozdiel od väčšiny mojich najzaujímavejších letov, na tento som sa chystal niekoľko dní. V podstate asi celý pracovný týždeň. Celá motivácia vznikla ešte minulý víkend v nedeľu, keď sme sa pokúšali v Nitre nadviazať do akej-takej vlny, čo sa mi nakoniec aj podarilo len cca 1/2 hodiny pre západom slnka. Iba som vystúpal v asi metrovom stúpaní nad Lapášom do 8000 ft a následne som hneď vyklesal a pristál. Následne som začal starostlivo sledovať každý deň predpovede, čí fúkne aj tento víkend. V pondelok, utorok a stredu som každé ráno cestou do práce sledoval lenťáky naťahané nad Bratislavou a slintajúc aj IGCčka na gcupe. Čo je ale dôležité, že na sobotu vyzeral vietor velmi optimisticky a porovnaní s veľkým množstvom analýz ktoré som čítal od Paľa Černého na glidingu som usúdil, že by sa to malo vlniť a celkom dobre. Predsa len teŕia je jedna vec a reálne skúsenosti druhá, a tie ja s vlnovým lietaním nemám prakticky žiadne. Pred týmto letom som bol vo vlne len raz v roku 2011. V Nitre nie je vlna žiadna samozrejmosť.


Napísal som email zopár ľuďom o ktorých som predpoladal, že budú zdieľať moje nadšenie a nebude im robiť problém skoré ranné vstávanie, aj za cenu toho, že možno ani nepoletíme. Navrhol som zraz na letisku o 6.30. Predpokladal som, že využiteľné počasie bude len doobeda a poobede sa to zadekuje.


5.30 local time. Zvoní budík. Pozerám rozospatý na SHMU.sk. Radar. Všade možne na západnom Slovensku dážď z veľkej vlkosti, ktorá ostala po studenej fronte, ktorá práve v noci prešla. Trocha pochybnosti, ale vstávam, po ceste beriem Filipa a pred 6.30 sme podľa plánu na letisku. Na oblohe sa už dajú pozorovať niečo ako lenťáky, ale sem tam mrholí a celkovo to vyzerá tak všeliako. Cca 6.45 je už na letisku tak 6-7 nedočkavých plachtárov a ideme stavať grid. Prvý nedočkavec Míla štartuje o 8.00. Vo vleku to ale v závetrí Zobora nedáva a tak sa potiahol na svah. Ja ako druhý štartujem o 8.30 a vypínam motor nad Lapášom v cca 1200 QNH. Chvílu sa tam motám, ale napriek 80km/h vetru stále klesám a tak rovnám proti vetru na svah. Zatiaľ to s vlnou nevyzerá vôbec dobre, ale zato svah je jak víno a tak za pár desiatok minút už brusíme po Tribči tak zo šesť vetroňov. Domino (štarutujúci z Martina) sa ozýva na frekvencii s tým, že oni úspešne vlnia rovno nad Martinom. Míla ma povzbudzuje, nech sa tam pustím po svahu, však keby mi nevydá palivo, na tranďák ochotne pôjde. Dlho mi nebolo treba rozmýšľať a postupne som sa vydal po svahu smerom na sever. Na Vtáčniku som už svahoval - to poznám. Jediný problém bol ako naviazať na Veĺkú Fatru. Na Vtáčniku som nasvahoval po bázu do 1400 QNH a popod kumule som sa vydal ďalej. Takto to išlo velkom fajn asi po kozie chrbty a tam to začalo padať. Kĺžem ďalej krížom cez Turčianske Teplice na svahy južne od Ostrej a v 800 QNH sa uchytávam na svahu. Postupujem ďalej po svahu smerom na sever asi po úroveň Belianskej doliny do max asi 1250 QNH a tam mením kurz proti vetru smerom na Martin - mesto. Na Martinskej frekvencii sa pýtam chalanov kde presne navezujú a z akej výšky. Dozvedám sa že to funguje na spojnici medzi letiskom a Martinskou stanicou z 1000 QNH. Letím priamo tam a vidím prvé vetrone ako sa snažia naviazať. Načínam stúpať. Funguje to. 8000 ft, pohľad pre bohov :)


Chvíľu sa kochám na Martinom a pomaly mením kurz smer Prievidza. okno je cca po kozie chrbty, ďalej vyzerá byť súvislá oblačnosť nahusto naskákaných kumulov. Pretláčam to pod úroveň oblačnosti a cez Prievidzú dolinu si to valím v termike bez točenia. Po ceste ešte skúšam podozrivé stúpanie vedľa mraku nad Novákmi ale v 1600 QNH mi to skončilo. Pokračujem teda v termike oblúkom cez Bánovce na úpätie Tribča, kde dotáčam a rozmýšľam kam ďalej. Chalani sa medzi tým vracajú z kozích v termike na juh a v Novákoch hlásia stúpanie mimo oblačnosti. Po chvíli je jasné, že navezujú do vlny a ja valím za nimi. Doletel som na západné rebrá Vtáčnika a zdvíham na na svahu. Pomaly sa predlžujem proti vetru smerom na Nováky a za pár minút som v 8000 ft. Zrovnávam smer Martin a analyzujem oblačnosť. Cez celú Prievidzkú dolinu, kozie chrbty aj Martinskú dolinu je okno. Letím ďalej v horizonte 8000ft, ground speed 150-180 km/h. V Zuberci pozerám na hodinky - je hodina a pol do západu. Som na 158 kilometri a zjavne trocha proti vetru, keďže na severe mám už ground speed asi o 40-50km/h viac ako indikovanú.


Otáčam sa a začínajú ľahké obavy. Proti slnku toho moc nevidím. Ground speed pri 110-120 indikovaných mám cca 60 km/h. A najhoršie je, že hrana oblačnosti po ktorej som letel hore, a ktorá výborne značila aktívnu stopu sa postupne rozpúšťala. Chvíľu sa mi šete darí držať výšku ale po pár kilometroch začínam klesať. Letím ďalej, s jasným cieľom dostať sa do Martinskej doliny a potom to už bude určite OK. Ide to pomaly a stúpa to iba sem-tam aj to sa zdvihnem iba nepatrne. Napriek tomu sa mi podarilo udržať aspoň 1900 QNH a na úpätí Veľkej Fatry to už opať solídne stúpa. Dostúpavam do 8000 ft v rovnom, ground speed je už takmer totožná s indikovanou a s úsmevom na tvári a omrznutými nohami letím v horizonte domov. Drží to aktívne až niekam po Nováky a tam už s rezervou ++600 obdivujem lentilky nad Zlatými Moravcami a 1/2 hodinu pred západom po 7 hodinách letu pristávam.


Obľúbené príspevky z tohto blogu

1. PMSR juniorov 2009 - Partizánske

Najdôležitejšou udalosťou roku 2009 z pohľadu slovenského juniora boli 1. Plachtárske Majstrovstvá Slovenskej Republiky juniorov, ktoré sa uskutočnili 15.7. - 26.7.2009 v Partizánskom. Juniorky boli spojené s 29. ročníkom MAM2009. Spolu pretekalo 46 posádok v 3 triedach. Z juniorov pretekalo 9 pilotov v klubovej triede. Medzi 7 chalanmi súťažili aj 2 dievčatá. Najväčšia výprava juniorov prišla z AK Nitra - 5 pilotov. Z nich traja obsadili aj prvé priečky. Majstrom Slovenska juniorov sa stal favorit Dávid Darnady na Cirrus Std. "99", ktorý si bol pred pár dňami zatrénovať vo Fínsku, kde na jWGC obsadil krásne 9 miesto. My ostatní sme sa pretekov zúčastnili po prvý krát, preto sme hlavne získavali skúsenosti.


V Partizánskom sa zišla super partia ľudí, vládlo priateľstvo na zemi i vo vzduchu. Spoznali sme nových ľudí a hlavne sme si odniesli každý hŕbu zážitkov, spomienok a skúseností. Myslím, že organizovať juniorské majstrovstvá bol výborný krok v rozvíjaní našeho športu a dú…

Vianočná vlna

Deň pred vianocami sme sa v Nitre napriek nepriaznivej predpovedi prebudili do krásneho zvlneného rána. Vytiahli sme cca nejakých 6-7 kusov bielej techniky. Pri svižnom severozápade sme sa do vlny dostali štandardne zo svahu v okolí Žibrice.


Vlna mala práve takú vlnovú dĺžku, že ideálne interferovala v Topoľčianskej doline medzi Inovcom a Tribčom. Fungovalo to viac-menej po celom úpätí od Zobora až po Partizánske. V okolí Partizánskeho sa už zatvárala oblačnosť a ďalej sa nedalo. Myslím, že niekde od Prievidze boli podľa radaru už aj zrážky.


Najsilnejšie stúpanie bolo zhruba na úrovni Tribča - v 8000ft ku 2-3m/s.


A tak sme sa pred sviatkami pekne povozili ;)





2. máj 2012 - polygon 504km

Rád začínam obšírne, tak prečo nie aj teraz. Ako obvykle, všetko to začalo deň predtým. Utorok - prvý máj - sviatok práce. Ja som zrejme zle vyhodnotil predpovede a vôbec som sa neunúval opustiť Bratislavu a radšej som voľný čas využil bežnými vybavovačkami. Večer volá Kaldéz: "Rado, zdvihnem ti krvný tlak". Vyplašil som sa, že sa stalo niečo zlé. Dodal: "Dal som FAI päťstovku".

Zagratuloval som k výbornému výkonu, predsa na Slovensku nedávame triangle len tak bežne. Streda mala byť deň ako každý pracovný, ale toto mi nedalo pokoj. Akonáhle som prišiel domov, tak som pozrel Gcup, SHMÚ a nastavil budík na 5:00.

Streda 7:45 SELČ dorážam na letisko. Situácia vyzerala výborne, až na obavu z búrok kvôli veľkej instabilite aj vo vyšších vrstvách. S Dominom som bol už dohodnutý, že ideme na to so šestkami a skúsime niečo dlhšie. Triangel sme zamietli kvôli plánovaným TSA06, ale každopádne sme chceli využiť Nízke Tatry. Task setting som zveril do Dominových rúk a musím po…