Preskočiť na hlavný obsah

Osobný rekord: 664 km

Tento report píšem s pár mesačným oneskorením až v predvianočnom čase, ale chcem sa ešte vrátiť k tomuto výnimočnému júlovému dňu, nakoľko sa mi podarilo pokoriť môj osobný rekord - najdlhší deklarovaný let.

Majstrovstvá Európy v Prievidzi boli práve v plnom prúde a počasia boli rádovo lepšie ako sme mali na PMSR. Napriek tomu víkend uprostred júla (a tiež EGC) nebol práve dobrý. V sobotu neletové a v nedeľu to tiež nebola žiadna veľká sláva. No v predpovediach sa črtal, až by som povedal zázračný pondelok. Po dlhých úvahách som sa rozhodol pre nasledný plán. Prespím na letisku. Ráno skontrolujem predpoveď. A len v prípade, že bude naozaj výnimočná (rozumej, bude hroziť počasie sezóny), pôjdem letieť. Ak predpoveď zhoršia (čo býva bežné), tak pôjdem podla plánu A - pracovať.

Ráno vstanem a predpoveď počasia je stále pecková (musím dodať, že nečakane). Je rozhodnuté, ideme na to. Čo chcem zdôrazniť je, že hlavným atribútom predpovede bol veľmi dlhý interval. Začiatok termiky dávali na Nitru už medzi 9.00 a 10.00 SELČ, čo je u nás obrovská rarita. Zo skúseností viem, že sa na to určite nedá spoliehať. Toto ale vyšlo až neskutočne presne. Vzhľadom na to, že som tomu naozaj tento krát veril, som mierne burcoval kolektív, aby sme všetko stihli a nepremárnili správny čas odletu. Nachystal som dve varianty. Ak sa podarí odlet pred 10.00 pôjdem na 707 km cez 3 otočky. Okolo 9.00 sme nachystaní a čakáme, čo sa bude diať. Okolo 9.15 začala naskakovať nejaká nízka oblačnosť, avšak vôbec to nevyzeralo ako aktívne kumule, skôr to boli také framforce bez základne. O 10.00 situácia stále rovnaká. Zopár neatraktívnych chmár v okolí letiska, inak čistá obloha a to aj smerom na sever. Variantu A už nestíham. Volím kratšiu trať 664 km a štartujem o 10.06 nie moc presvedčený, či to už funguje. Idem na to taktikou, ktorá sa mi už neraz osvedčila. Vytiahnem sa až do pásky a odkĺžem to na prvé rameno. Pretínam pásku o 10.17 v 1600 m qnh. Medzičasom sa vytvorila krásna rada ako na zavolanie v smere prvého ramena až niekam za Tribeč. Prekĺzal som 5 km pod riadku a na komoru som napichol 4m/s. Spravil som 4 kruhy do cca 1950 m qnh a poďho pod radou na kopce. O 10.50 som s vystretou rukou doletel k Bojniciam a v nejakom trojmetri som sa ujistil, že na EGC je už všetko pripravené na 500vkové disciplíny.


O 12.00 som otočil Zuberec (stále 500 km pred sebou) a už som šípil, že ak neprídu výrazné komplikácie, tak to stíham. Zvyšok dňa sa niesol v znamení výborného počasia. Stúpania 2,5 m/s a viac. Základne v 8000 feet.

Kľúčový bol skorý odlet a tiež fakt, že sa spravila aktívna rada presne smerom na prvé rameno. Je možné, že by som stihol aj tých 700 km, ale to už musím skúsiť zase nabudúce.


Obľúbené príspevky z tohto blogu

1. PMSR juniorov 2009 - Partizánske

Najdôležitejšou udalosťou roku 2009 z pohľadu slovenského juniora boli 1. Plachtárske Majstrovstvá Slovenskej Republiky juniorov, ktoré sa uskutočnili 15.7. - 26.7.2009 v Partizánskom. Juniorky boli spojené s 29. ročníkom MAM2009. Spolu pretekalo 46 posádok v 3 triedach. Z juniorov pretekalo 9 pilotov v klubovej triede. Medzi 7 chalanmi súťažili aj 2 dievčatá. Najväčšia výprava juniorov prišla z AK Nitra - 5 pilotov. Z nich traja obsadili aj prvé priečky. Majstrom Slovenska juniorov sa stal favorit Dávid Darnady na Cirrus Std. "99", ktorý si bol pred pár dňami zatrénovať vo Fínsku, kde na jWGC obsadil krásne 9 miesto. My ostatní sme sa pretekov zúčastnili po prvý krát, preto sme hlavne získavali skúsenosti.


V Partizánskom sa zišla super partia ľudí, vládlo priateľstvo na zemi i vo vzduchu. Spoznali sme nových ľudí a hlavne sme si odniesli každý hŕbu zážitkov, spomienok a skúseností. Myslím, že organizovať juniorské majstrovstvá bol výborný krok v rozvíjaní našeho športu a dú…

2. máj 2012 - polygon 504km

Rád začínam obšírne, tak prečo nie aj teraz. Ako obvykle, všetko to začalo deň predtým. Utorok - prvý máj - sviatok práce. Ja som zrejme zle vyhodnotil predpovede a vôbec som sa neunúval opustiť Bratislavu a radšej som voľný čas využil bežnými vybavovačkami. Večer volá Kaldéz: "Rado, zdvihnem ti krvný tlak". Vyplašil som sa, že sa stalo niečo zlé. Dodal: "Dal som FAI päťstovku".

Zagratuloval som k výbornému výkonu, predsa na Slovensku nedávame triangle len tak bežne. Streda mala byť deň ako každý pracovný, ale toto mi nedalo pokoj. Akonáhle som prišiel domov, tak som pozrel Gcup, SHMÚ a nastavil budík na 5:00.

Streda 7:45 SELČ dorážam na letisko. Situácia vyzerala výborne, až na obavu z búrok kvôli veľkej instabilite aj vo vyšších vrstvách. S Dominom som bol už dohodnutý, že ideme na to so šestkami a skúsime niečo dlhšie. Triangel sme zamietli kvôli plánovaným TSA06, ale každopádne sme chceli využiť Nízke Tatry. Task setting som zveril do Dominových rúk a musím po…

DG-1001M

Piatok 5. novembra sa v Nitre objavil predvádzací kus samoštartu DG-1001M. Postupne sme si viacerí zvedavci vyskúšali, aké je to štartovať bez vlečnej a poviem vám, stojí to za to. Rovnako si to mohli vyskúšať účastníci sympózia hneď na druhý deň v Prievidzi. Toť pár fotiek z Nitry.